مدح های حافظ خیرخواهانه و عاشقانه است

شهبازی گفت: مدح های حافظ خیرخواهانه و عاشقانه است و تلفیقی از تلفیق نصیحت و مدح به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «ایرج شهبازی»، شامگاه دیروز (دوشنبه 29 دی) در سیصد و سی ‌و چهارمین نشسست تخصصی مرکز حافظ‌شناسی-کرسی پژوهشی حافظ با عنوان «درنگی در مداحی‌های حافظ» گفت: از دیوان حافظ چنین بر می آید که آزاده بوده اما مدح هایی نیز در دیوانش وجود دارد.

سخنران سیصد و سی ‌و چهارمین نشسست تخصصی مرکز حافظ‌شناسی-کرسی پژوهشی حافظ افزود: به اعتقاد برخی، مدح های حافظ نشان از رندی اوست و رندی با چاپلوسی و مصلحت اندیشی کاملا متفاوت است.

عضوهیئت ‌علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران اضافه کرد: حافظ نیز یک انسان و دارای تمایلات انسانی است و توقع عصمت از دیگران نباید داشت.

وی با اشاره تمایلات حافظ بیان کرد: گرایش به تعالی و نیاز دنیایی از تمایلات حافظ است و حافظ از نگاه استاد «خرمشاهی»، کاملا انسان است و انسان کامل نیست.

شهبازی ادامه داد: با نگاه امروز نمی توان به قضاوت بزرگانی چون حافظ پرداخت زیرا شرایط زمانی را نیز باید در نظر گرفت و در گذشته اگر حمایت دربارها وجود نداشت، علما و شعرا از فقر به تنگ می آمدند.

وی تصریح کرد: در مقایسه بیت های مدحی با سایر ابیات دیوان حافظ، ابیات مدحی بسیار اندک هستند و اشعار مدحی حافظ از نظر محتوا و تعداد با سایر شاعران نیز متفاوت است و ابیات مدحی پس از بیت تخلص می آید و از بدنه اصلی غزل جداست.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران افزود: مدح های حافظ خیرخواهانه و عاشقانه است و تلفیقی از تلفیق نصیحت و مدح به شمار می رود.

وی تاکید کرد: حافظ در بسیاری ابیات خود به پادشاهان بی تفاوت است و رند در بالاترین هرم اجتماعی قرار داده می شود و حافظ در کنار مدح به مطرح کردن مطالب اخلاقی می پردازد.

خاطر نشان می شود این نشست آنلاین با همکاری اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همکاری معاونت فرهنگی-اجتماعی و مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار شد و حافظ پژوهان و حافظ دوستان در آن شرکت کردند.

کد خبر 1017073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha