وقتی یک روحانی در اقتصاد مقاومتی موفق می شود

حجت الاسلام قنبربیگی، امام جمعه دره شهر استان ایلام است که در کسوت روحانیت توانسته با بودجه اندک و ابتکار منبع اشتغالزایی و درآمد برای مردم این شهر فراهم کند.

خبرگزاری شبستان – گروه اقتصاد مقاومتی_ فرزانه تهجا: حجت الاسلام «محمد جواد قنبربیگی» به عنوان امام جمعه و یکی از روحانیون با ذوق استان ایلام در دره شهر است که در کنار فعالیتهای قرآنی در حوزه اقتصاد و درآمدزایی برای مردم این شهر نیز با ابتکار عمل توانسته است منبع درآمد خوبی را فراهم کند. وی از سال 91 تا کنون در دره شهر مشغول فعالیت است، عمده فعالیت های این طلبه در شهرستان دره شهر، فعالیت های قرآنی، فرهنگی و برنامه های عام المنفعه مانند فعالیت های درختکاری است. حجت الاسلام قنبربیگی از جمله روحانیون جوان و خوش ذوقی است که در موضوع اقتصاد مقاومتی نیز برای درآمدزایی در این شهر اقدامات موثری انجام داده است در همین رابطه گفتگویی با وی به شرح زیر ارایه می شود

 

 در مورد فعالیت های  درختکاری در دره شهر با توجه به اینکه شما در کسوت روحانیت هستید توضیح بفرمایید؟

یکی از برنامه هایی که داریم بحث درختکاری است. اوایلی که به دره شهر آمدم، دیدم علی رغم حاصل خیز بودن خاک، شهر فاقد پوشش گیاهی درخت مناسب است. خیلی از درخت ها هم بریده شده است. ما در شهر یک شورای فرهنگ عمومی را تشکیل دادیم و چندین جلسه را برگزار کردیم. در این شورا تصویب کردیم که درختان میوه در سطح شهر، روستاها و اطراف شهر کاشته شود. هر سال تعداد زیادی درخت را می‌کاریم. به طور مثال، سال اول حدود 4000 نهال درخت های مرکبات مانند نارنج، پرتقال و نهال توت و زیتون کاشتیم. سال های بعد نیز این روال را ادامه دادیم.

 

پلاک گذاری درختان به چه منظوری انجام می شود؟

خیلی اوقات کار به این صورت بود که در منازل می‌رفتیم و نهالی را به بچه آن خانه تحویل می دادیم. به او می‌گفتیم: این نهال را به تو هدیه می‌دهیم. خودت بکار و از آن مراقبت کن. ما دوباره برای دیدن درخت به تو سر می زنیم تا نتیجه زحمتت را ببینیم. با این کار کودکان و نوجوانان را درگیر درختکاری کردیم. سعی می‌کنیم از همه امکانات به نفع مردم استفاده کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم فرهنگ مشارکت در امور عام المنفعه ملکه ذهن مردم شود. الان هم به این سمت رفته ایم. مثلا برخی اوقات با دفتر ما تماس می‌گیرند و می‌گویند فلان اداره برای کاری در حال قطع کردن درخت است! ما نیز با دادستانی برای جلوگیری از قطع درخت هماهنگی های لازم را به عمل می‌آوریم. در حال حاضر برای رفع این  مشکل مشغول پلاک گذاری درخت ها هستیم.

 

آیا امکان کاشت درخت  در مناطق خشک هم وجود دارد؟

الان تقریبا در سراسر نقاط شهر و اطرافش ده ها هزار درخت داریم. امسال به امید خدا با جلساتی که داشتیم قرار است کار درختکاری در شهر را تکمیل کنیم. در عرصه منابع طبیعی هم کارهایی کرده ایم. برای تپه ماهورهای اطراف شهر که عمدتا گچی هستند و آب ندارند درخت هایی از منابع طبیعی گرفتیم و با هماهنگی سازمان جنگل‌ها سال گذشته حدود 300 هکتار درخت بادام کوهی، کُنار کوهی و ... را کشت کردیم.

 

برای کاشت درخت از مشاوره کارشناسان منابع طبیعی استفاده می کنید؟

در کبیر کوه نیز که عمدتا درختان آن بلوط است با گروه های مختلف مشغول کشت بلوط شدیم. البته این کارها اصلا کافی نیست. چون این همه نعمتی که خدا به مردم داده است حیف است که از بین برود. خیلی از درختان این منطقه در حال خشک شدن هستند که برای جلوگیری از آن نیاز به اعتبارات کشوری است. باوجود اینکه رهبر انقلاب نیز خیلی تأکید می‌کنند اما متاسفانه زاگرس و کبیرکوه خیلی مغفول مانده است و باید برای آن فکری اساسی انجام شود تا این سرمایه عظیم مملکت از بین نرود. برای کاشت درخت ما بدون مشورت درختی نمی‌کاریم. از منابع طبیعی و افراد دیگر مشورت می‌گیریم و درخت های مورد نظر را می‌کاریم.

 

در سالهای اخیر رهبر انقلاب مسئله اقتصاد مقاومت و جنگ اقتصادی را مطرح فرمودند، اقداماتی  در این حوزه داشتید؟

  در این حوزه نیز کارهایی را در حد توان انجام داده ایم. یک کارگاه پرورش قارچ را در زیرزمین خانه امام جمعه راه اندازی کردیم. این زیرزمین حالت انباری خالی بود و مقداری وسایل اضافه نیز در آن بود. وسایل را کنار گذاشتیم و در چند مرحله کار را  راه اندازی کردیم. دو نفر هم در این کار به بنده کمک می‌کردند.

 

چه محصولاتی در دره شهر کشت می شود؟

بعد از آن سراغ کاشت گندم رفتیم و مدتی هم مشغول این کار بودیم که موفق شدیم ده ها تن گندم را تولید کنیم. در ادامه برنجکاری هم انجام دادیم. گل نرگس نیز همانطور که عرض کردم در دره شهر کشت می‌شود و ما کارهایی هم برای پرورش این گل کردیم. سه تن پیاز گل نرگس از منابع طبیعی به صورت رایگان گرفتیم و کاشتیم و این مجموعه را برای کارهای فرهنگی و قرآنی وقف کردیم. با کمک منابع طبیعی یک باغی را برای مردم نهال‌کاری کردیم و آن را محصور کردیم تا درختانش به محصول برسند. در آینده قصد داریم برای آن آلاچیق بزنیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

 

بخشی از این کارهایی که انجام شده نیاز به پول دارد. البته برخی از کمک ها را اشاره کردید که از منابع طبیعی و... گرفتیم. این هزینه ها را از کجا تأمین می‌کنید؟

مثلا برای باغ گل نرگس، با منابع طبیعی رایزنی کردیم و رایگان این کار را انجام شد. چون رایگان شد وقفش کردیم و سودی نداشت. برای گندم و ... باید بگویم که این ها واقعا هزینه زیادی ندارد. با 10-15 میلیون تومان این کارها را انجام دادیم. یا قرض گرفتیم یا مال خودم بوده است و در هر صورت کار را انجام داده ایم. یک زمین را اجاره کردیم و خیلی از کارها مانند شخم زدن و ... را خود انجام دادم. این کار مختصر را با مبلغ کمی انجام داده ایم. برای همین اگر با وام هایی که مثلا بنیاد برکت می دهد جوانی 50 میلیون تومان بگیرد به راحتی می‌تواند زندگی خود را اداره کند. البته برای اینکه علاقه ای به وام گرفتن ندارم و همچنین برای جلوگیری از برخی از حواشی بنده وامی از کسی نگرفتم. یکی از کارهای دیگری که داریم در حوزه دام سبک و گله داری است. گله ای داریم که به مرور بزغاله یا گوسفندی به این گله اضافه می‌کنیم.

 

قسمتی از این کارها شخصی هستند؟

بله. مثلا خودم گندمکاری را در زمین اجاره ای انجام می‌دهم. خودم هزینه اش را داده ام، زکاتش را داده ام و برخی اوقات درامدی هم داشته است. به نظر بنده این کارها هیچ خللی در کار امامت جمعه بوجود نمی‌آورد بلکه کمک هم می‌کند. مثلا خدا را شکر الان در سایت ارزیابی امامت جمعه چند سال رتبه های اول تا سوم کشور را کسب کردیم.

 

تولید در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار موثر در این زمینه  در استان چگونه عمل کردید؟

اصلا این کار را که بعد از فرمایش رهبر انقلاب در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی انجام دادیم برای این بود که مردم الگو بگیرند. برخی اوقات از استان های دیگر زنگ زدند و پیگیری کردند. مردم شهر خودمان هم که هرروز پیگیر موضوعات اینچنینی هستند. مثلا کسی به دفتر ما مراجعه می‌کند و می‌گوید من شغلی ندارم و درآمدی ندارم. بنده هم در جواب می گویم: خود من این کار را با فلان مبلغ انجام داده‌ام و اگر خواستی خودم وامش را برای تو پیگیری می‌کنم. به همین خاطر مردم هم خیلی مشغول به تولید شده اند. عده ای معدود نیز که مشغولیتی نداشتند وقتی دیدند کاری انجام می‌شود و مسئولین هم با مردم همراه هستند، کم کم دست به کار شدند. دفتر بنده تقریبا شبانه روز به روی مردم باز است و مدیر دفتر و دیگر دوستان در خدمت مردم هستند.

 

یک روحانی چگونه  به این همه کار واقف است؟

بعد از فرمایش مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی با توجه به اینکه بنده هم اهل همین مناطق هستم و نا آشنا با امورات کشاورزی نیستم وارد عرصه شدم. بالاخره طبیعی است با این کارها که در وقت اضافه خودم هم درامدی برایم ایجاد می شود و هم مردم از اینگونه کارها الگو می‌گیرند و باعث تشویق آن ها برای راه اندازی کسب و کار می شود. چه کاری بهتر از این است؟ مردم شهر خودشان مردم زحمتکش و مردم کاری هستند و خیلی از چیزها را از خودشان یاد گرفتم. مثلا یک معلم یا مدیر از صبح تا ظهر سرکلاس و درس مدرسه است و بعد از ظهر به باغ گل نرگس خود سر می‌زند. ما هم می‌دیدم که می‌توانیم. پس عمده این چیزها را از خود مردم یاد گرفته ایم. تقریبا در شهر کسی پیدا نمی‌شود که کاری انجام ندهد. حتی برخی از عزیزان چند تا مرغ در حیاط خانه نگهداری می‌کنند تا بتوانند از تخم مرغهایش استفاده کنند.

کد خبر 1017121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha