منتخبان دستیار مدیران شهرداری تهران باید شایسته ترین ها باشند

جمعی از منتخبان طرح دستیار مدیران شهرداری تهران با بیان اینکه عملکرد شهرداری تهران در فرآیند جذب دستیاران عادلانه بوده است درعین حال تاکید کردند در بعضی از موارد این سازوکار با سخت گیری بیش از اندازه همراه بوده است.




به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان: اخیرا شهرداری تهران با هدف افزایش سطح کیفی منابع انسانی و در راستای اسناد بالادستی، جهت جذب نیروی انسانی در قالب طرح دستیار مدیران شهرداری تهران از طریق فراخوان عمومی اقدام کرده است. این طرح با برگزاری آزمون تخصصی توسط تعاونی کارکنان سازمان سنجش، ارزیابی شایستگی داوطلبان توسط کانون های ارزیابی مستقل و نیز برگزاری مصاحبه های تخصصی توسط مدیران مربوطه انجام شده است.
عملکرد منفی مدیران پیشین شهرداری در جذب نیرو


شایان خان محمدی –کارشناس ارشد مدیریت شهری از دانشگاه تهران در اینباره گفت: فرآیند جذب دستیار مدیران شهری که از طریق تعاونی سازمان سنجش صورت گرفته و در مرحله بعد نیز پذیرفته ‏شدگان در کانونهای ارزیابی مورد صلاحیت سنجی قرارگرفته اند، روال عادلانه ای بوده است. 


وی تصریح کرد: اما نکته مهم برای اثبات عادلانه بودن جذب دستیاران، مرحله کنونی است که شهرداری از میان افرادی که از مرحله آزمون و صلاحیت سنجی گذشته اند، شایسته ترین ها را انتخاب کند.


خان محمدی تاکید کرد: به دلیل عملکرد نادرست قبلی شهرداری تهران در مدیریت پیشین در جذب نیرو، ذهنیت منفی در اذهان عمومی درباره استخدام نیروها در شهرداری تهران شکل گرفته و برای تغییر این ذهنیت ها لازم است که مدیریت شهری در دوره فعلی نهایت تلاش خود را برای ابهام زایی از این مساله انجام دهد.


خان محمدی تاکید کرد: همانطور که تا این لحظه تمام مراحل مربوط به جذب دستیار به صورت کاملا شفاف اطلاع رسانی شده است، مهمترین مرحله از فرایند جذب دستیار که شامل انتخاب دستیاران است، باید دقیق تر اطلاع رسانی شود.


تا این مرحله کار عادلانه بوده است
اما در همین زمینه منصور دیهول فارغ التحصیل جامعه شناسی در مقطع دکترا نیز با بیان اینکه چنانچه بکارگیری دستیاران مدیران در شهرداری تهران در راستای عمل به قوانین بالادستی باشد، می توان گفت جذب نیرو در شهرداری تهران توجیه قانونی دارد، تاکید کرد: روند گزینش داوطلبان دستیار مدیران اگر چه کاملا علمی و عادلانه بوده است، اما بی اطلاعی داوطلبان از اینکه قرار است در کدام یک از بخشهای شهرداری بکار گرفته شوند، از جمله نواقص فرآیند استخدام دستیاران است.


وی افزود: شهرداری تهران دارای تشکیلات عریض و طویلی است که از بخشهای مختلفی تشکیل شده است، اما روال پذیرش دستیاران به گونه ای است که آنها تا آخرین لحظه نمی دانند در کدام بخش قرار است جذب شوند.
دیهول افزود: البته ممکن است این سیاست شهرداری با هدف پیشگیری از رابطه بازی در استخدام افراد باشد.


وی همچنین به نقش مدیران در تثبیت جایگاه شغلی دستیاران اشاره کرد و گفت: ممکن است دستیاران پس از جذب در عمل صرفاً به عده ای کارشناس تبدیل شوند یا اینکه در جایگاه یک دستیار واقعی نقش آفرینی کنند که رقم خوردن هریک از این پیش‏فرضها، به رویکرد مدیران شهرداری به جایگاه دستیاران باز می گردد.


دیهول همچنین درباره شیوه جذب دستیاران نیز گفت: هرچند که فرآیند جذب دستیاران از مسیر کاملاً تخصصی و علمی صورت گرفته است، اما زمانی می توانیم بگویم که این روش جذب عادلانه بوده است که درنهایت شایسته ترین ها در شهرداری تهران استخدام شوند.


وی همچنین درباره برخی از اظهارات و طرح برخی از شایبه ها از سوی منتقدان درباره جذب دستیاران نیز تصریح کرد: بدون شک اگر جذب دستیاران سیاسی بود، داوطلبانی که مانند بنده که هیچ رابطه ای با شهرداری و افراد تصمیم گیر نداشته اند، موفق نمی شدند وارد این رقابت نفس گیر شوند و تا این مرحله ادامه دهند.


سخت گیری ها در پالایش افراد بیش از اندازه بوده است
در همین حال علی اصغر تقی پور، کارشناس ارشد جامعه شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی نیز تاکید کرد: ساز و کار شهرداری تهران برای جذب دستیاران بیانگر آن است که هدف نهایی این نهاد، جذب افراد بر اساس معیارهای شایسته سالاری است.


وی با بیان اینکه در برخی از موارد سخت گیری ها برای ارزیابی داوطلبان بیش از اندازه بوده است یادآور شد: با توجه فرآیندهای تعریف شده، می توان گفت شهرداری تهران جزو محدود سازمانهایی است که در جذب نیروها، تخصص گرایی و شایسته گزینی را ملاک عمل قرار داده است.


تقی پور اذعان داشت : علی رغم اینکه برخی از منتقدان در ابتدا، جذب نیرو در شهرداری تهران را سیاسی تعبیر کردند، اما شخصاً چون نه در شهرداری تهران کار کرده ام و نه هیچ رابطه ای با این مجموعه داشته ام، می توانم بگویم که پیش داوری منتقدان کاملاً نادرست بوده است.


وی همچنین افزود: البته فرآیند اداری تعریف شده برای احراز صلاحیت داوطلبان طولانی شده است و امیدواریم که هر چه زودتر، داوطلبان تعیین تکلیف نهایی شوند.


بدعت پسندیده شهرداری در جذب نیرو
اما شادی الهیاری، فارغ التحصیل رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد نیز با بیان اینکه سیستم طراحی شده از سوی شهرداری تهران برای جذب نیرو برای او تازگی دارد، خاطرنشان ساخت: شهرداری تهران بدعتی در جذب نیرو ایجاد کرده است و با توجه به اینکه تاکنون به سازمانهای مختلفی برای استخدام مراجعه کرده ام، این شیوه جذب نیرو برای من تازگی دارد.


وی گفت: اما متاسفانه خوش بین نیستم که موفق شوم در شهرداری تهران جذب شوم ،به دلیل اینکه نتوانستم به لحاظ رزومه علمی و کاری، انتظارات مدیران شهرداری را برآورده کنم و آنها انتظار یک کارنامه کاری قوی تر از من داشتند.


الهیاری تاکید کرد: همچنین با توجه به ارتباط نداشتن رشته تحصیلی ام با تشکیلات اداری مورد انتخابم، از این نظر هم مصاحبه شوند گان به من ایراد وارد کردند چرا که رشته تحصیلی ام معماری است اما به دلیل علاقه ام معاونت اجتماعی را برای فعالیت انتخاب کردم.


اطلاع رسانی به داوطلبان سیستماتیک بوده است
همچنین زهرا کنگرانی فراهانی، فارغ التحصیل رشته معماری مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم تحقیقات نیزتاکید کرد: فرایند جذب بسیار عادلانه بوده و برگزاری آزمون علمی و نیز احراز صلاحیت پذیرفته شدگان از طریق کانونهای ارزیابی، ساز و کاری کاملا علمی و بر مبنای عدالت بوده است.


وی تاکید کرد: فرایند اطلاع رسانی به داوطلبان کاملا سیستماتیک بوده و هر بخش از مراحل استخدام به صورت کاملا دقیق و از طریق پیامک به اطلاع داوطلبان رسیده است.


کنگرانی افزود: تا این لحظه در هیچ یک از مراحل، احساس نکردم که رابطه بازی در فرآیند گزینش و احراز صلاحیت داوطلبان وجود داشته است و امیدوارم که این روال تا آخرین مرحله که شامل گزینش نهایی پذیرفته شدگان است تداوم داشته باشد و افراد شایسته بتوانند به عنوان دستیار مدیر در شهرداری تهران خدمت کنند.

 

کد خبر 1017265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha