میزان تولید پنبه در کشور ۵۰ تا ۶۰ هزار تن است

شیبانی با اشاره به اینکه میزان تولید پنبه در کشور ۵۰ تا ۶۰ هزار تن است، گفت: بر اساس ماشین آلاتی که امروز در کارخانجات نصب شده است باید ۱۲۰ هزار تن پنبه وارد کنیم، اما تولید کنندگان برای واردات پنبه مشکلات بسیاری دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علیمردان شیبانی، عضو هیأت مدیره صنایع نساجی ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: سال‌ها پیش ۲۷۰ هزار تن حجم صادرات پنبه کشور بود، اما در سال‌های اخیر میزان تولید پنبه در کشور ۵۰ تا ۶۰ هزار تن است. بر اساس ماشین آلاتی که امروز در کارخانجات نصب شده است باید ۱۲۰ هزار تن پنبه وارد کنیم، اما تولید کنندگان برای واردات پنبه مشکلات بسیاری دارند.

 

شیبانی گفت: پنبه تولید داخل تا گرم آخر در صنایع نساجی استفاده شده، البته ممکن است از نظر کیفیت مانند پنبه مصر نباشد، اما مشکل صنایع نساجی؛ کمبود پنبه است که باید حل شود.


وی افزود: تعرفه واردات پنبه پنج درصد در حالی که کشور رقیب نساجی ایران تعرفه واردات پنبه را صفر کرده است، اما ما باید بر اساس ارز نیمایی؛ تعرفه واردات پنبه را بپردازیم.


عضو هیأت مدیره صنایع نساجی ایران گفت: کجای دنیا برای واردات مواد اولیه صنایع تعرفه قرار می‌دهند. تعرفه بر واردات پنبه در حالی قرار داده شده است که تولید داخل پاسخگوی نیاز صنایع نساجی نیست.


وی گفت: در زمینه تولید مواد پتروشیمی مورد نیاز صنایع نساجی؛ مازاد تولید داریم، اما مواد اولیه پلیمری باید ابتدا در اختیار تولید کننده داخلی برای ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و رونق صادرات قرار گیرد نه این که آن را خام فروشی کنند.


شیبانی افزود: در آذر ۹۸ قیمت یک کیلوگرم پروپیلن در بورس ۹۸۰۰ تومان بود، اما آذر امسال قیمت این مواد اولیه صنایع نساجی به ۳۱ هزار و ۲۸۶ تومان معادل ۴۰۰ درصد افزایش یافت. کدام صنایع پایین دستی این قیمت‌ها را تعیین می‌کند؟


عضو هیأت مدیره صنایع نساجی ایران افزود: افزایش نرخ ارز موجب شده است به تولید داخل توجه و کشاورز برای کشت پنبه ترغیب شود، بنابراین نمی‌توان گفت دلیل اصلی افزایش تولید پنبه؛ سیاست گذاری‌های دولت بوده است.


شیبانی گفت: به جز تولید نخ‌های ظریف، در تولید بقیه نخ‌ها به آسانی می‌توان از پنبه تولید داخل استفاده کرد و صنایع داخلی ظرفیت سالانه مصرف ۸۰ تا ۹۰ هزار تن پنبه داخلی را دارند.

کد خبر 1017415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha