ناظم الاطباء کرمانی مفهوم حکمت را به معنای جامعیت آن در بطن فرهنگ اسلامی تبلور بخشید

بلخاری گفت: کرمان از مناطق دُر پرور و بخش های گوهرپرور ایران در همه ابعاد است و ناظم الاطباء متأثر از این قلمرو را یکی از مصادیق بی نظیر معاصر ایران می دانم که توانست مفهوم حکمت را به معنای جامعیتی که در بطن فرهنگ اسلامی است تبلور ببخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر حسن بلخاری، چهارشنبه(اول بهمن) در ارتباط تصویری با همایش بزرگداشت ناظم الاطباء کرمانی؛ برجسته ترین خصوصیت ناظم الاطباء را جمع بین طبابت و ادبیات دانست و گفت: ایشان پزشک مخصوص مظفرالدین شاه و مؤثر در امضای مشروطیت و خروج ایران از سلطنت پادشاهان و ورود به دموکراسی نوین بود.

 

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با افزودن این مطلب که نقش او در تأسیس بیمارستان برای ایرانیان به ویژه در نیمه اول قرن شمسی مفید بود؛ «فرهنگ نفیسی» ناظم الاطباء کرمانی را در زبان فارسی فوق العاده توصیف کرد که به عنوان متن معتبر و مرجع مطرح و ارجاعات به آن در کتاب ها و مقالات مختلف بسیار دیده می شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه اما عزت و عظمت او در این کارهای مهم نیست که البته عزتی که این امور از برای ایشان آورد محترم و همواره قابل ذکر است؛ اظهار کرد: اما مهمترین خصلت او را ضرور جمع طب و ادب در حیات ایشان می دانم.

 

 

بلخاری با«حکیم» خواندن ناظم الاطباء کرمانی به معنای بلند و عمیق و وسیعی که این کلمه در طول تاریخ تمدن و فرهنگ اسلامی ایرانی دارد؛ افزود: او در عین اتکاء کامل به مباحث ادبی، فلسفی و حکمی؛ طبابت را به عنوان یک حرفه و البته عشق انتخاب کرد.

 

 

وی ادامه داد: آن روحیه حکمی و ادبی و طالب فسلفه از یک سو و طبابت از سوی دیگر باعث ضرور«حکیم» می شود و از برجسته ترین مصداق های تعلق و تخصص است که در در سبقه و سابقه تمدن اسلامی ایرانی حضوری پررنگ و بارز دارد.

 

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور «توأمانی مفهوم نظر و عمل در عرصه حکمت» را از دیگر برجستگی های ناظم الاطباءکرمانی عنوان و بیان کرد: در نظام دینی و فرهنگی این توأمانی و نیز توأمانی حکمت و طبابت را داریم و محال است کسی با اتکاء به فرهنگ 1400 ساله مسیر خود را شروع کند و در این قلمرو فاقد حوزه توأمانی فلسفه و حکمت و در عین حال طبابت نشود.

 

 

وی گفت: کرمان از مناطق دُر پرور و بخش های گوهرپرور ایران در همه ابعاد است و ناظم الاطباء متأثر از این قلمرو را یکی از مصادیق بی نظیر معاصر ایران می دانم که توانست مفهوم حکمت را به معنای جامعیتی که در بطن فرهنگ اسلامی است تبلور ببخشد.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1017566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha