طرح «کتاب دوخان» در کتابخانه های عمومی رشت آغاز شد

کرمی از آغاز طرح «کتاب دوخان» از امروز در کتابخانه‌های رشت به صورت پایلوت خبر داد و گفت: در قالب این طرح اعضای کتابخانه با سفارش کتاب به صورت تلفنی و یا اینترنتی، کتاب مورد نظر را درب منزل دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «پریسا کرمی» امروز(چهارشنبه، ۱ بهمن) در آیین رونمایی از طرح ابتکاری و استانی «کتاب دوخان» در کتابخانه عمومی خاتم الانبیا(ص) در رشت با بیان اینکه این طرح به صورت پایلوت در رشت اجرا می‌شود گفت: «کتاب دوخان» طرحی ویژه تامین کتاب تا درب منزل اعضای کتابخانه‌ها است که با هدف تسهیل دسترسی به منابع کتاب در روزهای کرونایی اجرا می‌شود.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با تصریح اینکه با اجرای این طرح اعضای کتابخانه‌ها کتاب را درب منازل دریافت می‌کنند افزود: در قالب این طرح اعضای کتابخانه با سفارش کتاب به صورت تلفنی و یا اینترنتی، کتاب مورد نظر را طی ۲ روز به صورت بسته‌های کتاب و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از طریق پیک دریافت می‌کنند.

 

وی ادامه داد: «کتاب دوخان» در شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز و نارنجی به‌لحاظ ابتلا به کرونا به صورت رایگان اجرا شده و در شهرستان‌های دارای وضعیت زرد و آبی با تخفیف ویژه از سوی اسنپ که همکار در اجرای طرح مذکور است، همراه خواهد بود.

 

کرمی اظهارداشت: امانت کتاب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام مراحل گندزدایی اجرا می‌شود و کتاب‌های به امانت رفته پس از بازپس گیری از اعضا در قفسه‌های ویژه‌ای به منظور پاکسازی نگهداری می‌شوند.

 

کرمی با بیان اینکه اقدامات و برنامه‌های متنوع کتابخانه‌ها بر بستر فضای مجازی منجر به عدم توقف فعالیت‌ها در دوران همه‌گیری کرونا شد، ایجاد امکان استفاده اعضای کتابخانه‌های عمومی از کتاب‌های پرشمار در نرم‌افزار طاقچه، راه‌اندازی شبکه بزرگ کتابخوانان مجازی در شبکه اجتماعی داخلی "بله"، برگزاری پویش‌های مختلف مجازی با موضوع کتاب و کتابخوانی، «لک لک کتاب» ویژه کودکان گیلانی، «الو کتاب» را از جمله اقدامات اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان به‌منظور تسهیل ارائه خدمات به کتابخوانان اعلام کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه طرح کتاب دوخان در دوران پسا کرونا نیز اجرایی خواهد شد تصریح کرد: رسالت نهاد کتابخانه‌های عمومی فراهم‌سازی زمینه دسترسی آسان مخاطب به منابع است که در این ایام برنامه‌های جمعی در قالب پاتوق بر بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

 

کرمی با بیان اینکه یک میلیون و یکصد نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی سراسر استان موجود است اذعان کرد: بیش از ۵۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند.

در ادامه این مراسم «زهرا بدن آرا» با اشاره به لزوم حفظ پاسداشت زبان مادری اذعان کرد: به منظور تحقق این مهم، در تلاشیم تا در برنامه‌های فرهنگی توجه ویژه‌ای به زبان مادری داشته و عنوان برنامه‌ها برگرفته از زبان گیلکی باشد.

 

معاون کتابخانه‌های عمومی گیلان «گیله دوخان» را صدا زدن و درخواست کتاب معنا کرد و بیان داشت: زبان مادری نشانگر هویت و فرهنگ جوامع است.

 

وی با بیان اینکه در ایام کرونا به جهت شرایط ویژه کشور و لزوم حفظ سلامت مردم فعالیت کتابخانه‌ها بسیار محدود شد اعلام کرد: در این ایام به مانند سایر صنوف دچار آسیب‌هایی شده و شاهد ریزش اعضای کتابخانه‌ها بودیم که تلاش کردیم با اجرای طرح‌های ابتکاری و با بهره‌گیری از فضای مجازی تعامل و ارتباط خود را با اعضا حفظ کنیم.

 

 

کد خبر 1017617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha