حمایت از رژیم صهیونیستی در دستور کار همه سیاست‌مداران آمریکا قرار دارد

آجرلو بیان کرد:حمایت از رژیم صهیونیستی و مانایی آن در مقابله با تهدیدات علیه اسرائیل تقریبا در دستور کار همه سیاست مداران آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری خواه قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص تلاش گسترده اسرائیل و امارات برای تحریک دولت جدید آمریکا علیه حزب الله با حسین آجرلو، کارشناس مسائل غرب آسیا به صورت تلفنی گفتگو کرد.

حسین آجرلو با بیان اینکه حمایت از رژیم صهیونیستی و مانایی آن در مقابله با تهدیدات علیه اسرائیل تقریبا در دستور کار همه سیاست مداران آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری خواه قرار دارد، گفت: ویژگی ترامپ این بود که با بخش تندرو رژیم صهیونیستی که سعی می کند نسبت به ایران و مقاومت تهاجمی باشد، همراهی و هم سویی داشت. در واقع آمریکا نسبت به تهدیداتی که در غرب آسیا نسبت به صهیونیست ها وجود داشت، در میدان بیشتر حضور داشت.

وی افزود: همین امر باعث شد برخی از کشورهای منطقه که با ایران دچار چالش هستند، با اقدامات ترامپ هم سو باشند و به نوعی شاهد نزدیکی رژیم صهیونیستی با کشورهای مانند امارات و بحرین باشیم. در حقیقت سیاست های ترامپ مطلوب اسرائیل و برخی از کشورهای منطقه بود و هم اینک این کشورها تلاش دارند از طریق رایزنی های سیاسی، دولت جدید آمریکا را تشویق کنند همان مسیر سابق را طی کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به بنیاد دفاع از دموکراسی اظهار کرد: این بنیاد بسیار تهاجمی آمریکا است و کمپینی را ایجاد کردند تا همان روندی که ترامپ هدف گذاری و اجرایی کرده بود، در دوران بایدن نیز تداوم داشته باشد. در این راستا آن ها پیشنهاد داده اند، جمهوری اسلامی ایران، حزب الله و گروه های مقاومت را تحت چالش های اقتصادی قرار دهد.

وی از تلاش گسترده این اندیشکده در حوزه حاکمیتی و همچنین سطح نهادهای مدنی و سیاسی برای تداوم فشار همه جانبه علیه ایران و حزب الله گفت و عنوان کرد: این اندیشکده تلاش دارد نه تنها در دولت بایدن که در لایحه های زیرین سیاست گذاری آمریکا تاثیر بگذارد تا بایدن و دولت جدید آمریکا راه ترامپ را ادامه بدهد اما به نظر می رسد در این راه با چالش هایی نیز روبرو هستند.

آجرلو درباره سیاست های بایدن در آینده گفت: بر اساس چینش اعضای سیاست خارجی بخصوص در حوزه غرب آسیا و حضور افرادی همچون «جینک سولیوان»، به نظر می رسد بایدن برخورد متفاوتی در پرونده های بین المللی با تیم سابق خود دارد. این تفاوت در این است که بیشتر به سمت همگرایی و اجماع بین المللی در پرونده ها پیش می روند در حالی که تیم ترامپ در حوزه تهاجمی و یک جانبه گرایی بود.

کد خبر 1017697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha