پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس بهبهان افتتاح شد

پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس بهبهان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های گازی خاورمیانه امروز (پنجشنبه ۲ بهمن) با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور وزیر نفت افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس بهبهان امروز (پنجشنبه ۲ بهمن) با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور وزیر نفت افتتاح شد؛ این پالایشگاه یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه های گاز خاورمیانه است که در بهبهان به بهره برداری رسید.

 

برای ساخت فازهای این پالایشگاه، سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هزینه شده است. فاز توسعه پالایشگاه نیز که فاز جمع‌آوری گازهای مشعل است و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار هزینه نیاز دارد که تامین آن در حال پیگیری است و به محض تامین اعتبار آغاز خواهد شد.

 

این پالایشگاه سالانه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گاز خانگی، یک میلیون تن پروپان، ۵۰۰ هزار تن بوتان، ۵۰۰ هزار تن میعانات گازی و یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن اتان تولید خواهد کرد.

 

پروپان تولیدی این پالایشگاه به پروپیلن و پلی‌پروپیلن تبدیل می‌شود که به شدت مورد نیاز کشور است. بوتان تولیدی پالایشگاه نیز بر فعالیت پتروشیمی بندر امام اثر خواهد داشت و زمینه افتتاح پتروشیمی گچساران را نیز فراهم می‌کند.

 

این طرح عظیم، در مدت ۳۶ ماه ساخته شده است و بیش از ۶۵ درصد از ساخت این پروژه به دست متخصصان و پیمانکاران ایرانی انجام شده و حتی تجهیزات آن نیز از تولیدات داخل است.

 

۱۵ هزار نفر در دوران ساخت پالایشگاه مشغول به کار بوده‌اند که ۱۲ هزار نفر از به صورت مستقیم و سه هزار نفر به صورت غیرمستقیم در آن مشغول بوده‌اند. در دوران بهره‌برداری نیز یک هزار و ۱۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ نیرو در این پالایشگاه به کار گرفته می‌شود.

 

کد خبر 1017959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha