قطری‌ها قصد دارند از قدرت ایران در برابر عربستان سعودی استفاده کنند

امانی با تصریح بر اینکه قطر بخاطر ترس از بلعیده شدن توسط سعودی‌ها، بسیار نگران است، گفت: قطری‌ها تلاش می‌کنند با وارد کردن ایران به پیمان‌ها و گفتگوهای منطقه‌ای، از قدرت کشورمان در برابر سعودی‌ها استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص واکاوی درخواست قطر از کشورهای عربی برای گفتگو با ایران با دکتر مجتبی امانی کارشناس ارشد مسائل سیاسی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

مجتی امانی با اشاره به ویژگی‌های اقتصادی کشور قطر گفت: قطر یک کشور بسیار کوچک اما با درآمد بسیار زیاد است و این موضوع سبب شده است آن‌ها به خصوص درباره طمع ورزی کشورهایی مانند سعودی احساس نا امنی کنند. زیرا عربستان سعودی تلاش می‌کند قطر را مانند بحرین تبدیل به یک عنصر بی اراده تحت فرماندهی خودشان تبدیل کنند.

وی با تصریح بر اینکه در حقیقت قطر به خاطر ترس از بلعیده شدن توسط سعودی‌ها، بسیار نگران است، عنوان کرد: رفتاری که چند سال پیش سعودی‌ها علیه قطر انجام دادند و آن‌ها را تحت محاصره عجیب و غریب قرار دادند، مزید بر علت شده است تا نگرانی این کشور بیش از پیش شود. در آن زمان تنها ایران توانست با کمک‌هایی به قطر، بحرانی که سعودی‌ها به دنبال آن بودند را مانع شود.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی با بیان اینکه قطری‌ها هیچ گاه به سعودی‌ها اعتماد نداشتند، بیان کرد: قطر همچنین با امارات رابطه خوبی ندارد و احساس می‌کنند اگر ایران بخواهد در منطقه حضور نداشته باشد، رفتار سعودی‌ها با قطر به شدت تندتر خواهد شد. بنابراین قطری‌ها در منافع ملی خود حضور و رضایت ایران در مجموعه کشورهای حاشیه خلیج فارس را می‌بینند تا سعودی‌ها یکه تاز میدان نشوند.

وی اشاره کرد: قطری‌ها تلاش می‌کنند با وارد کردن ایران به پیمان‌ها و گفتگوهای منطقه‌ای، بتوانند از قدرت کشورمان در برابر سعودی‌ها استفاده کنند و این سیاست را درباره خیلی از کشورهای دیگر مد نظر دارد. به نظر می‌رسد پیشنهاد قطر برای گفتگو بین ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از همین نیت سرچشمه می‌گیرد.

امانی با تصریح بر اینکه قطر توانست اثبات کند، می‌تواند مهره‌ای در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد که بازی آنها را بر هم بزند و در خیلی از مواقع همین کار را کرده است. سعودی‌ها خیلی با پیشنهاد قطری‌ها موافق نیستند زیرا قصد ندارند به رفتار خود در منطقه پایان دهند و مطالبه قطر در حد پیشنهاد باقی می‌ماند.

کد خبر 1018044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha