بازگشت احتمالی امریکا به برجام مشروط به لغو تحریم هاست

تحلیلگر حوزه بین الملل لغو تحریم را شرط نخست ایران برای اجازه بازگشت امریکا به برجام عنوان کرد و گفت: در غیر اینصورت ایالات متحده از مکانیزم ماشه استفاده خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، جلال فیاضی در مصاحبه با مجله خبری تحلیلی "رویداد" رادیو گفت‌وگو با اشاره به بر سر کار آمدن تیم جدید در کاخ سفید و شروط واهی آن‌ها برای برجام اظهار کرد: با توجه به اینکه ابعاد بیشتری از دیدگاه‌های وزارت خارجه امریکا در دوره جدید بیان نشده، قابل قضاوت نیست.

وی افزود: نکته مورد نظر آن‌ها کاهش تعهدات برجامی است که باید گفت همگی در چارچوب برجام اتفاق افتاده است.

فیاضی با بیان اینکه ایران از برجام خارج نشده و فقط تعهدات خود را کاهش داده است، خاطرنشان کرد: آن‌ها متناسب با عهدشکنی طرف‌های امریکایی و اروپایی عمل کرده است.

وی با اشاره به خطاب رهبری که تعهد را در برابر تعهد مورد تاکید قرار دادند، گفت: طرف‌های برجام باید به تعهدات پایبند باشند ولی این امریکا بود که از برجام خارج و با فشار حداکثری عملا دست به عهدشکنی زده است.

فیاضی افزود: بازگشت امریکا به برجام بدون کاهش تحریم‌ها نه تنها مفید نیست بلکه مضر است؛ چراکه در غیر اینصورت امریکا بعنوان یک عضو برجام از مکانیزم ماشه استفاده می‌کند.

وی با اشاره به شکست دور پیشین امریکا در استفاده از مکانیزم ماشه، عضویت آن‌ها در برجام را موجب اجرایی کردن مکانیزم ماشه دانست و خاطرنشان کرد: قبل از بازگشت به برجام ابتدا باید تحریم‌ها لغو شود که مقدمه‌ای برای بازگشت امریکا به برجام است و طبیعی است که موضوع تعهد در برابر تعهد و کاهش تعهدات برجامی ایران می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

فیاضی با تاکید بر صراحت مقامات ایرانی بر مذاکره ناپذیر بودن مسئله موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی گفت: ما بر اساس منافع ملی در اینباره تصمیم می‌گیریم و مسئله موشکی بعنوان صنعت دفاعی ما، غیر قابل مذاکره است.

وی خاطرنشان ساخت: حضور منطقه‌ای ایران همواره به تقاضای کشورهای منطقه بوده است و ایران هیچگاه بدون تقاضای دول منطقه دست به اقدامی مستشاری نزده است.

فیاضی همچنین به عملکرد مخرب امریکا و اروپا در منطقه و حضور آن‌ها در غرب اسیا آن هم بدون تقاضای کشورهای منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: مسائل دو جانبه ایران در منطقه [ربطی به امریکا ندارد] و نمی‌تواند در این مسائل دخالت کند.

کد خبر 1018055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha