اینستاگرام و فرهنگ خودشیفتگی

اسدی در یادداشتی آورده است: ظهور امروز رسانه های ارتباط جمعی و توسعه شبکه های اجتماعی هر چند دامنه توسعه ارتباطی میان جوامع و افراد را افزایش داده است اما گاهی نیز به بروز خودشیفتگی و اختلالات روانی انجامیده است.

خبرگزاری شبستان - البرز: « داوود اسدی» از فعالان رسانه ای در یادداشتی به این خبرگزاری آورده است: انسان از بدو تولد با برخی خصیصه های روحی و روانی و ویژگی های شخصیتی که ناشی از اصل وراثت و متاثر از محیط پیرامون همراه است و دوست داشتن خود نیز نوعی از این ویژگی های درونی اوست که همانند بسیاری از ویژگی‌های فیزیکی فرد مانند میزان قند خون بالا با پایین بودن چربی و پروتئین های موثر ؛ حد و اندازه ای دارد و عبور از یک استاندارد خاصی به بیماری تبدیل خواهد شد.

 

مسئول کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ می افزاید: کریستوفر لاک روانشناس و منتقد اجتماعی بر این باور است که خودشیفتگی رابطه مستقیمی با بهره بردن از لحظات درونی فرد دارد و گاهی خودشیفتگی آنچنان بی‌اندازه است که فرد هیچ علاقهً درونی به دیگران ندارد.

 

ظهور امروز رسانه های ارتباط جمعی و توسعه شبکه های اجتماعی هر چند دامنه توسعه ارتباطی میان جوامع و افراد را افزایش داده است اما گاهی نیز به بروز خودشیفتگی و اختلالات روانی انجامیده است .

 

اینستاگرام با داشتن بیش از ۷۰۰ میلیون نفر کاربر فعال به یکی از شبکه های پرطرفدار اجتماعی در چند سال اخیر بدل شده است. گرفتن سلفی های مختلف در موقعیت های مختلف و بارگذاری آن در این شبکه اجتماعی به این خودشیفتگی دامن زده است و تکرار این مکررات کاربر را دچار نوعی اعتیاد از جنس خودشیفتگی خواهند کرد.

 

فارغ از تاثیرات مثبت و خیره کننده شبکه اجتماعی در انتقال دانش و اطلاعات و همچنین کسب و کارهای فضای مجازی و توسعه فرهنگی؛ آثار مخربی نیز از شبکه اینستاگرام؛  جامعه کاربران را تهدید می‌کند.

 

انجمن سلطنتی بریتانیا در سال ۲۰۱۷ اینستاگرام را یکی از خطرناک‌ترین شبکه‌های اجتماعی معرفی کرده است؛ شبکه های تصویر محور که از عمق تاثیر گذاری بسیار بالایی در ذهن افراد برخوردار است.

 

روانشناسان معتقدند گاهی یک تصویر تا ۴۰ سال می تواند ذهن فرد را درگیر خود کند. اینستاگرام موجب ایجاد سندرمی به نام شخصیت خودشیفته می‌شود که در دراز‌ مدت می‌تواند اختلالات خلقی دو قطبی را به همراه داشته باشد. این شبکه مجازی با تغییر ذائقه کاربران می‌تواند موارد ارزشمند را بی‌ارزش کرده و مسایل با‌ ارزش را به اموری پیش پا افتاده تبدیل کند.

 

یکی از الزامات کاربران شبکه های اجتماعی ؛ داشتن سواد رسانه ای است که  شناخت تهدیدات و فرصت های پیش روی آنها در استفاده از فضای مجازی لازم و ضروری است. نقش بی بدیل خبرنگاران و فعالان رسانه ای و  اجتماعی در انتقال دانش سوادرسانه‌ای حائز اهمیت می باشد.

 

 

کد خبر 1018283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha