دعا مقدرات الهی را برای انسان تغییر می‌دهد

آیت‌الله ری‌شهری گفت: دعا مقدرات الهی درباره انسان را تغییر می‌دهد، هیچ گاه انسان از دعا بی‌نیاز نیست بنابراین همواره خدا را با دعا بخوانید تا گرفتاری و غم شما را برطرف کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمد محمدی ری شهری» پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با اشاره به فرمایشی از امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه گفت: «خدایا هنگام اندوه عده من تو هستی آنچه سبب دلخوشی من است تو هستی».

وی افزود: چیزی که انسان برای برخورد با حوادث مختلف آماده می‌کند ایمان و اعتقاد به خدا است که سبب می شود تکیه‌گاه انسان در زندگی خدا باشد، در این حالت انسان در برخورد با مشکلات قدرت پیدا می‌کند.

آیت‌الله ری شهری در ادامه فرمایش امام سجاد(ع) مبنی بر اینکه «خدایا چگونه دل من بگیرد وقتی من تو را می‌شناسم» عنوان کرد:  این فرمایش حضرت نشان می‌دهد که وقتی انسان خدا را بشناسد غمگین نمی‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره تقدیر الهی، بیان کرد: تقدیر و قضا و قدر الهی دو نوع حتمی و غیر قطعی است، قضا و قدر حتمی آنچیزی است که به طور قطع رخ خواهد داد اما در قضا و قدر غیرقطعی عواملی در رخ دادن یا رخ ندادن آن دخیل هستند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: گاهی برخی مقدرات الهی با برخی مسائل مثل صدقه دادن یا دعا کردن عوض می‌شود، برای تغییر در تقدیر الهی هیچ وقت دست خدا بسته نیست حتی بر آنچه در شب قدر مقدر شده است.

وی با بیان اینکه خداوند بر هر چیزی قادر است، گفت: حضرت یونس هنگامی که در شکم ماهی قرار گرفت با خواندن ذکر یونسیه تقدیر الهی را تغییر داد که اگر این کار را نمی‌کرد قرار بود تا آخر عمر در شکم ماهی باقی بماند.

آیت‌الله ری شهری ادامه داد: در قرآن داستان حضرت نوح(ع) خداوند می‌فرماید «حضرت نوح(ع) دعا کرد ما هم او و اهل او را از غم بزرگ نجات دادیم، این نشان می‌دهد که وقتی انسان در حال اضطرار قرار می‌گیرد خداوند را بخواند اگر به صلاح او باشد دعایش مستجاب می‌شود.

وی با بیان اینکه خداوند بندگان خود را از غصه نجات می‌دهد، خاطرنشان کرد: هیچ گاه انسان از دعا بی‌نیاز نیست بنابراین همواره خدا را با دعا بخوانید تا گرفتاری و غم شما را برطرف کند.

 

کد خبر 1018401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha