اصلاح الگوی کشت پیش‌نیاز تعدیل پروانه‌چاه‌های آب است/ شبکه آبرسانی به ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی میناب بهسازی می‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: ابتدا باید الگوی کشت در اختیار کشاورزان باشد و چاه‌های غیر مجاز بسته شود آن زمان تعدیل‌ پروانه چاه‌های غیرمجاز در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید جواد ساداتی نژاد در تشریح نظارتی میدانی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست از شرق استان هرمزگان، گفت: در این نظارت میدانی گروه‌هایی از نمایندگان به بشاگرد، جاسک، سیریک، میناب و رودان اعزام شدند و تلاش کردیم از تمامی ظرفیت‌های بازدید کنیم و مشکلات منطقه را بدون واسطه و مستقیم از کشاورزان و مردم دریافت کنیم در روز دوم نیز نمایندگان بر اساس کمیته‌های تخصصی از مناطق مختلف شرق استان هرمزگان بازدید داشتند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در استانداری جمع‌بندی نهایی نظارت میدانی از شرق استان هرمزگان انجام شد، ادامه داد: ۲۵ مورد از مسائل و مشکلات شناسایی شده در نشست جمع‌بندی نهایی نظارت میدان از شرق استان هرمزگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نشست دو هفته آینده کمیسیون کشاورزی راه‌کارهای رفع مشکلات مصوب و ابلاغ می‌شود.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجِس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شرق استان هرمزگان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: ظرفیت‌های مغفولی در هرمزگان وجود دارد که باید حمایت شوند، یکی از مهمترین موضوعات و مشکلات این منطقه در خصوص منابع آبی بود، بازدید از سد سرنی و استقلال میناب و همچنین صحبت با کشاورزان باعث شد تا ۹ مورد از ۲۵ مسئله احصاء شده در شرق هرمزگان به حوزه آب اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه در طول سالیان گذشته  آب شرب بندرعباس از سد میناب انجام شده و این موضوع فرونشست زمین را به همراه داشته است، گفت: با همکاری آب‌منطقه‌ای، استانداری و مجموعه مدیریتی هرمزگان آب آشامیدنی بندرعباس از طریق آب شیرین‌ کن‌ها تامین می‌شود، این موضوع کاهش انتقال آب را کاهش داده و قصد دارند انتقال اب را به صفر برسانند، کاهش انتقال آب سد استقلال تقویت بیلان سفره آبی و توسعه کشاورزی میناب را به همراه دارد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه افزایش یک متر سطح ایست‌آبی سفره آبی میناب خبر بسیار خوشحال کننده‌ای برای مردم است، ادامه داد: بهسازی شبکه آبرسانی منطقه که از آن بازدید داشتیم قابل تقدیر است و امیدواریم به صورت کامل اجرا شود، تلاش می‌کنیم در لایحه بودجه سال آینده به این پروژه کمک می‌کنیم و مقرر شد آب منطقه‌ای استان هرمزگان بهسازی شبکه آبرسانی به ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی میناب را نیز در دستور کار قراردهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: با توجه به اینکه ۳۰ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی آب در سد سرنی وجود دارد مقرر شد آب آشامیدنی ۴۰ روستای پایین دست از این سد تامین شود؛ همچنین مقرر گردید در مقاطع زمانی که مخزن سد ظرفیت کافی را داشته باشد درقالب حقابه موقت به کشاورزان پایین دست سد کمک صورت بگیرد.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر اینکه مقرر شد تعدیل پروانه‌های چاه‌های آب فعلا متوقف شود، عنوان کرد: ابتدا باید الگوی کشت در اختیار کشاورزان باشد و چاه‌های غیر مجاز بسته شود آن زمان تعدیل‌ پروانه چاه‌های غیرمجاز در دستور کار قرار بگیرد. نسبت‌ به منابع آب‌های زیر زمینی حساس هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: توسعه خوبی در زمینه کشت گلخانه‌ای در شرق استان هرمزگان صورت گرفته است با تخصیص خط اعتبار توسعه گلخانه‌ها و شیلات سرعت بیشتری می‌گیرد.

کد خبر 1018563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha