نمایشگاه مجازی کتاب نسبت به نمایشگاه حضوری سهل الوصول تر است

باباجانی با بیان اینکه هیچ چیزی نمی تواند جای نمایشگاه سنتی کتاب تهران را بگیرد،گفت: نمایشگاه مجازی کتاب حرکت جدیدی است که به زیر ساخت های قوی تری نیاز دارد.

«علی باباجانی» در مورد برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: با پیشرفت علم و تکنولوژی جهان به سمت فضای مجازی پیش می رود و شیوع کرونا بر سرعت این پیشروی افزود. امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی برگزار شد. بهتر بود که از قبل برنامه ریزی ها دقیق تر بود و سازوکارها بهتر آماده می شد تا با مشکلات کمتری در این نمایشگاه مواجه بودیم.

 

این نویسنده و شاعر با بیان اینکه هیچ چیزی نمی تواند جای نمایشگاه سنتی کتاب تهران را بگیرد، عنوان کرد: در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ارتباط و تعامل بین پدیدآورندگان و ناشران برقرار می شود در صورتی که در فضای مجازی چنین امکانی وجود ندارد. شاید تنها مزیت نمایشگاه مجازی کتاب دسترسی راحت آن باشد. علاوه بر آن نمایشگاه حضوری یک شور و حال دیگری دارد. به شخصه نمایشگاه حضوری را بیشتر دوست دارم به خاطر تعاملاتی که در آن برقرار می شود.

 

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب نسبت به نمایشگاه حضوری سهل الوصول تر است، افزود: ضمن اینکه این نمایشگاه هزینه کمتری را برای مخاطبان دارد. بسیاری از مشکلات که در نمایشگاه حضوری شاهد آن بودیم مانند پارک ماشین و خستگی رفت و آمد در نمایشگاه مجازی کتاب وجود ندارد البته کسانی که عاشق کتاب و مطالعه هستند، خستگی رفت و آمد را به جان می خرند.

 

باباجانی نمایشگاه مجازی کتاب را حرکت جدیدی دانست و اظهار داشت: در بسیاری از جاها می بینیم که فرهنگ خرید اینترنتی جا افتاده است. به عنوان مثال زمانی در نانوایی ها 4-5 نفر کار می کردند و مردم در مقابل نانوایی های جدید مقاومت می کردند اما بعدا عادت کردند و الان می بینیم که نانوایی ها خلوت تر شده است و وقت مردم کمتر هدر می رود. به هر حال در مقابل هر چیز جدیدی مردم مقاومت می کنند اما کم کم مقاومت ها شکسته می شود. نمایشگاه مجازی کتاب نیز از این مسئله مستثنی نیست.

 

نویسنده کتابهایی همچون جشن بزرگ برکه، دلاور دلوار، تو را صدا می زنم، آینه نازنین، حیات پاکان  و ماه دو تکه خاطر نشان کرد: به هر حال وقتی وارد این نمایشگاه مجازی شدم آن حس و حال نمایشگاه حضوری وجود نداشت و خیلی رغبت نکردم. در نمایشگاه حضوری کتاب تعاملات، ارتباطات و جلسات نقد و بررسی حس و حال دیگری را به فضا می بخشید اما به هر حال باید خود را با زمانه وفق بدهیم. سیاستگزاران باید زیرساخت ها را قوی تر کنند و برنامه ریزی ها باید دقیق تر باشد تا در نوبت های بعدی نمایشگاه مجازی کتاب مشکلات کمتر باشد.

کد خبر 1018939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha