بایدن از ترامپ بدتر است

مرندی بیان کرد: بایدن از ترامپ بدتر است، زیرا اطرافیان بایدن بیشتر به کلینتون نزدیک هستند تا اوباما و عموما افراد رادیکالی در سیاست هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص دلایل بی اعتمادی به دولت آمریکایی با دکتر محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا به صورت تلفنی گفتگو کرد.

محمد مرندی با یادآوری این موضوع که بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا، معاون باراک اوباما بود، گفت: فشار حداکثری که ترامپ از آن استفاده کرد، در دوران اوباما شروع شد که ترور دانشمندان هسته ای و جنگ کثیف سوریه، لیبی و یمن محصول دوران اوباما است که بایدن معاون اول وی بود.

استاد دانشگاه تهران همچنین با اشاره به برجام اظهار کرد: بعد از توافق برجام و اجرای تعهدات از سوی ایران، آمریکایی ها در زمان اوباما هیچ وقت به تعهدات خود عمل نکردند و تنها بخش هایی از آن را اجرا کردند. این اشتباه محاسباتی مسئولین ایرانی بود که همه تعهدات خود را به یک مرتبه انجام دادیم و صبر نکردیم تا آنها کار خود را انجام دهند.

وی از فشار حداکثری دوران ترامپ گفت و بیان کرد: رفتارهای غیر متعارف ترامپ برای همه روشن است اما این بدان معنا نیست که بایدن از ترامپ بهتر است، بلکه بدتر است زیرا اطرافیان بایدن بیشتر به کلینتون نزدیک تا اوباما هستند و عموما افراد رادیکالی در سیاست هستند.

مرندی با تاکید بر اینکه نباید روی بایدن همانند ترامپ حساب باز کرد، عنوان کرد: منطق جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب است؛ برجام را امضا و اجرا کردیم و آمریکا نیز آن را در زمان تیم اوباما و بایدن امضا کرده بود و اگر آمریکایی ها صادق هستند باید به برجام که خودشان به آن متعهد هستند عمل کنند و هر زمان این کار را انجام دادند، ایران نیز به تعهدات خود به طور کامل عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بایدن می تواند بسیاری از مشکلات برجام را شخصا حل کند، اظهار کرد: بایدن می تواند با فرمان خود در مسند ریاست جمهوری، تمامی کارهایی که ترامپ انجام داده بود را لغو کند و بازگرداند. همچنین با دستورات دولتی، می تواند کارهایی که خزانه داری و وزارت امور خارجه آمریکا انجام داده است را بازگرداند. بنابراین 80 تا 90 درصد از مسیر بازگشت آمریکا به تعهدات خود در برجام را می تواند به تنهایی انجام دهد و کسانی که ادعا می کنند دست بایدن بسته است، حرف غلطی می زنند.

این کارشناس مسائل آمریکا ضمن اشاره به اینکه ایران پس از عدم تعهد طرف های غربی به مرور، برخی از تعهدات خود را کاهش داد، گفت: کاری که مجلس با مصوبه خروج از تحریم انجام داد این بود که همه چیز را به حالت اول باز گرداند تا مذاکرات در شرایط برابر صورت بگیرد. اگر آمریکا صادق باشد و به طور کامل تحریم ها را لغو کند، ایران نیز به تعهدات خود عمل خواهد کرد و در غیر این صورت ایران به روند غنی سازی 20 درصد ادامه خواهد داد.

کد خبر 1018966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha