عملکردهای سلیقه‌ای بلای جان گمرکات کشور/ دستگاه‌های اجرایی در کار گمرک اختلال ایجاد می‌کنند

دلخوش با بیان اینکه عملکردهای سلیقه‌ای برخی از نهادها و وزارتخانه‌ها بلای جان گمرکات کشور شده است گفت: دستگاه‌های اجرایی در کار گمرک اختلال ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «سید کاظم دلخوش اباتری» صبح امروز (دوشنبه 6 بهمن) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه قوانین مربوط به امور گمرک در کشورمان به درستی اجرایی نمی‌شود و در این میان برخی از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی هم در کار گمرکات اختلال ایجاد می‌کنند.

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه قانونگذار کاملا از مسائل روز مردم و مشکلات موجود در جامعه مطلع است عنوان کرد: قانونگذار برای رفاه حال مردم قوانین را تدوین و مصوب می‌‌کند و یکی از جاهایی که مجلس در سال‌های گذشته به آن پرداخته، همین قانون امور گمرکی کشور است.

 

دلخوش اباتری با تاکید بر اینکه در خلال سال‌های 88 و 89 بخشی از اصلاحات قانون امور گمرکی در مجلس انجام شد تصریح کرد:‌ در سال‌های 96 و 97 هم مجددا مجلس قانون امور گمرکات را به شکل جامع‌تر و مطابق با خواسته تجار و نیازهای جامعه مورد اصلاح قرار داد و با این وصف ما در قانون مشکلی نداریم.

 

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس عدم تصمیم‌گیری صحیح بعضی از دستگاه‌های اجرایی و اجرای نادرست قوانین را علت اصلی بروز مشکلات در حوزه‌های مختلف از جمله امور گمرکات دانست و گفت: دستگاه‌هایی زیادی در ارتباط با امور گمرکی تصمیم می‌گیرند و دخالت می‌کنند که دولت باید این‌ها را جمع کند.

 

وی صدور بخشنامه‌های و دستورالعمل‌های متعدد و گاهی اوقات متناقض از سوی این دستگاه‌های اجرایی را مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: قوانینی که در کشور مصوب و ابلاغ می‌شود لازم‌الاجرا بوده و این قوانین بدون شک از تمام آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های دستگاه‌های اجرایی دولت هم بالاتر هستند.

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن انتقاد از عملکردهای سلیقه‌ای دستگاه‌های اجرایی که در کار گمرکات خلل ایجاد می‌کند ابراز داشت: گمرک دستگاهی است که تحت پوشش وزارت اقتصاد و دارایی قرار دارد و از طرف دیگر وزارت صمت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و امثال این‌ها دخالت‌های ناثواب دارند.

 

دلخوش اباتری با بیان اینکه تمام پیامدهای مخرب این دست از دخالت‌ها  متوجه گمرکات کشور شده است عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 180 هزار کانتینر کالا در گمرکات داریم که دپو شده‌اند و معتقدیم تمام این‌ مشکلات و عدم ترخیص‌های به موقع به علت تصمیم‌گیری نادرست وزارتخانه‌های مختلف حادث شده است.

 

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با تاکید بر اینکه اگر وزارتخانه‌ها به قوانین برگردند و آن‌ها را درست اجرا کنند مشکلات ما حل می‌شود خاطرنشان کرد: تمام تغییراتی که در قوانین اتفاق می‌افتد به اقتضاء شرایط همان زمان است اما متاسفانه در عمل شاهد اجرای نادرست قوانین هستیم.

 

کد خبر 1019209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha