گله‌مندی مردم نسبت به بازار سرمایه به حق است

رضوانی با تصریح بر اینکه مردم محق هستند که نسبت به وضعیت بازار بورس گله‌مند باشند، گفت: مردم به سیستم اعتماد کردند، مدیران باید جوابگو باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص رویکرد دولت در قبال انتقادها به سیاست های بورسی با محمدرضا چراغی، کارشناس بازار سرمایه و غلامرضا رضوانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

محمدرضا چراغی درباره حمایت از بازار سرمایه توضیح داد و گفت: وقتی از حمایت صحبت می کنیم برخی فکر می کنند باید تزریق مفت نقدینگی صورت بگیرد و در هر قیمتی خریدار باشیم. حقیقت آن است حمایت یعنی به قوانین و مقررات بازار سرمایه احترام بگذاریم و از مناقشات سیاسی و همچنین تصمیمات لحظه ای جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اظهار نظرهای غیر کارشناسی افراد غیر بورسی اظهار کرد: وقتی یک فرد در دولت که به صورت تخصصی در حوزه بورس فعالیت نمی کند درباره حجم مبنا و دامنه نوسان صحبت می کند، در حقیقت دخالت در بازار سرمایه محسوب می شود.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت گاها هدف گذاری های اشتباهی در حوزه بورس انجام داده است، بیان کرد: چند ماه پیش رئیس جمهور اعلام کرد هفته ای پنج شرکت باید در بورس، عرضه اولیه شوند در حالی که اساسا این تعداد شرکت که صورت مالی شفافی داشته باشند نداریم.

وی افزود: مدتی قبل یکی از اعضای هیئت دولت اعلام کرد قصد داریم تا پایان سال 150 تا 200 شرکت در بورس و فرابورس عرضه کنیم در حالی که اساسا زیرساخت های این کار وجود ندارد و حتی 150 روز کاری تا پایان سال هم نداشتیم. در سال گذشته شاهد عرضه حدودا 20 شرکت بودیم و 150 شرکت یک هدف گذاری بسیار بالا است.

*هدف گذاری های اشتباه دولت باعث روی دادن اتفاقات ناخوشایند در بازار سرمایه شده است

چراغی با تصریح بر اینکه هدف گذاری های اشتباه دولت باعث روی دادن اتفاقات ناخوشایند در بازار سرمایه شده است، عنوان کرد: برای بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه باید به قانون تمکین کرده و از مناقشات سیاسی در این بازار پرهیز کنیم.

در ادامه غلام رضا رضوانی با انتقاد از عدم پاسخگویی افراد مسئول در حوزه بورس گفت: وقتی قیمت های سهام های مختلف رشد زیادی کند و منطق اقتصادی برای آن وجود نداشته باشد، همه انتظار دارند حبابی که تشکیل شده است بترکد و قیمت ها متعادل می شود و کاهش پیدا می کند.

وی با تصریح بر اینکه مردم محق هستند که نسبت به وضعیت بازار بورس گله مند باشند، اظهار کرد: مردم به سیستم اعتماد کردند و تصورشان بر این بود وقتی روند صعودی سهام شکل می گیرد و چون مدیران بازار سرمایه به جامعه اعلام خطر نمی کنند، بازار همچنان روند صعودی خواهد داشت زیرا طبیعی است همه آدم ها علاقه دارند در یک بازار با مناسبات سالم در بورس فعالیت کنند.

چراغی مدیریت بازار سهام را در ایجاد توقعات و تصورات اشتباه دخیل دانست و عنوان کرد: مسئولین این حوزه اجازه دادند قیمت سهم ها به شدت افزایش پیدا کند و دامنه نوسانات را کنترل نکردند و ناگهان حباب بورس ترکید و قیمت سهام ریزش کرد. در این حوزه نیز برخی افراد که به رانت اطلاعاتی دسترسی داشتند به هیچ وجه متضرر نشدند زیرا به موقع خرید کردند و به موقع فروختند.

وی افزود: مردم عادی که به سیستم اعتماد کردند، چون از اطلاعات پشت صحنه مطلع نمی شوند متضرر می شوند. می توانیم همواره مردم را نصیحت کنیم که باید با اطلاعات وارد بورس شوید و همیشه سبدی از سهام داشته باشید، اما وقتی نوسانات شدیدی اتفاق می افتد و مدیریت دامنه نوسان صورت نگیرد، شاهد کاهش قیمت بیشتر سهم ها خواهیم بود.

کد خبر 1019406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha