ایجاد مکان مناسب برای تعزیه خوانی نیازمند عزم استانی است

عظیمی با بیان اینکه ایجاد فضای مناسب و واگذاری زمین برای تعزیه‌ دغدغه اصلی تعزیه خوانان مازندران است، گفت:انتظار می رود اوقاف و امورخیریه مازندران برای ایجاد جایگاه تعزیه خوانی پای کار بیاید مردم همت مسئولین را ببینند برای احداث بنا همراه می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «علی عظیمی» امروز(6بهمن) در نشستی با حجت الاسلام والمسلمین«محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه درمازندران و«مهدی معصومی گرجی» رئیس حوزه هنری استان که با موضوع ساماندهی تعزیه خوانان استان برگزار شد، با اشاره به اینکه در طول این سی سال که در حوزه تعزیه فعال است برای برگزاری این نشست لحظه شماری می کرد، گفت: متاسفانه توجهی که نسبت به این هنر مقدس و والا که گنجینه‌ای از هنرهای مختلف را در خود دارد نمی شود.

 

مسئول کانون تعزیه انجمن هنرهای نمایشی مازندران با اشاره به اینکه تعزیه مظلوم واقع شده است، افزود: تعزیه به‌عنوان یک هنر پویا، فعال و دارنده میلیون‌ها علاقه‌مند، جایگاه صنف یا جریانی برای مدیریت و ساماندهی ندارد؛ انجمن هنرهای نمایشی در کشور کانون تعزیه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی کردند.

 

وی با اعلام اینکه پیرغلامان و تعزیه‌خوانانی در این کانون داریم که جانانه با علاقه پای کار هستند، گفت: اوقاف و امورخیریه کشور شهرکی برای تعزیه در تهران دارد، ولی در مازندران فضای باز و کافی برای اجرای تعزیه وجود ندارد ما پتانسیل‌های فراوانی را داریم.

 

این تعزیه‌خوان اضافه کرد: نبود محل مناسب برای اجرای تعزیه یکی از مشکلات مهم تعزیه خوانان است البته در برخی روستاها از سنوات گذشته هنر تعزیه در یک مکان بزرگ و مناسب برگزار می شده اما در داخل شهر مشکلات جدی داریم البته امسال به جهت شیوع کرونا اجرای این آئین مذهبی تعطیل شده و امیدواریم در سال‌های آینده همچنان شاهد برپایی این مراسم با عظمت و باشکوه باشیم.

 

وی عنوان کرد: امیدواریم با حمایت‌های نهادهای مربوط طی هماهنگی، زمینی را در اختیار گذاشته و از موقوفات این حوزه استفاده شود، در ایام محرم چرا نباید یک تئاتر صحنه‌ای از تعزیه داشته باشیم؟ انتظار داریم مکانی را به مساحت لازم در اختیار فعالان تعزیه به‌عنوان جایگاه تخصصی اجرای تعزیه، شبیه خوانی، نغمه خوانی و ... بگذارند.

 

عظیمی با بیان اینکه ایجاد فضا و واگذاری زمین برای تعزیه‌خوانی دغدغه سالیان سال تعزیه خوانان مازندران است، اظهار کرد: متراژ زمین حدود ۲ هزار متر باشد کفایت می‌کند، مردم محب اهل بیت(علیهم السلام) هستند تعداد زیادی از مردم به صحنه می آیند، اگر کلنگ این مکان بخورد در بحث تهیه منابع مالی مردم خودشان همت می کنند، تعزیه مظلوم است، امیدواریم جدی گرفته شود.

 

کد خبر 1019490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha