قاچاق سوخت روزانه در مرزها به زیر ۳ میلیون لیتر رسید

سرهنگ سهرابی عنوان کرد: قاچاق ثبت شده در حوزه مرزبانی در سال ۹۲ ، نشان می داد که روزانه ۷ میلیون لیتر سوخت قاچاق می شد، اما خوشبختانه اکنون به کمتر از ۳ میلیون لیتر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سرهنگ حسین سهرابی با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» با موضوع مرزبانی و پیشگیری از قاچاق عنوان کرد:کالای قاچاق را نمی توان درحوزه مرزبانی به شکل انتظامی تعریف کرد یا علت آن را پیدا کرد و از وقوع آن جلوگیری کرد درواقع کالای قاچاق در حوزه مرزبانی با منافع مرزنشین گره خورده است. سرمایه گذاران بسیاری از اطراف آمده اند که مرزنشین نیستند اما از ساکنان مناطق مرزی استفاده می کنند.

وی، کوله بران را تاجر خرد مرزی دانست و عنوان کرد: در قانون «کوله بر» کسی است که از فرمانداری مجوز دریافت کرده است و تحت نظارت حاکمیت تردد می کند یعنی فعالیت این افراد که سرمایه کلان ندارند و نمی توانند تجارت خود را به صورت گسترده و ترانزیت انجام دهند، کاملا تعریف شده است و قاچاق محسوب نمی شوند.

کارشناس اداره مبارزه با قاچاق کالا یادآور شد: فعالیت کوله برانی که از معابر غیررسمی مانند کوه ها و مناطق صعب العبور تردد و معمولا کالاهای ممنوعه حمل می‌کنند، قانونی نیست.

سهرابی با تاکید بر این که مرزبانی صرفا کنترل امنیتی معابر رسمی را بر عهده دارد، عنوان کرد: پست های مرزی در معابر رسمی قرار دارند که مدارک بازرگانان ارائه می شود، اگر کالا با مدارک مطابقت داشته باشد اجازه تردد به آن داده می شود، در غیر این صورت به مراجع قانونی ارجاع داده می شود، یعنی بخشی از کالای قاچاق از معابری وارد می شود که تحت کنترل مرزبانی نیست.

وی به موضع تیراندازی به کوله بران گفت: بر اساس قانون هر شخصی که بدون داشتن مجوز (به شکل غیرقانونی) از مرز رد شود مجرم است و به مرزبانان اجازه تیراندازی داده شده است اما با این حال، باز هم برای کمک به مرزنشینان ، سازش صورت می گیرد.

کارشناس اداره مبارزه با قاچاق کالا خاطر نشان کرد: تردیدهایی که درباره کشتن کولبه بران وجود دارد به دلیل اختلاط آنها با قاچاقچیان است، درواقع به دلیل حضور معاندان و سرمایه گذاران کشورهای معاند، قاچاقچیان با کوله بران درآمیخته اند و تفکیک آنها به خصوص در شب بسیار مشکل است و گاهی مرزبانان ناچار به شلیک می شوند و گاهی خود آنها به دلیل حرکت در مناطق صعب العبور سقوط می کنند.

به گفته سهرابی میزان قاچاق در سال جاری کاهش محسوسی داشت و دلیل اصلی آن شیوع ویروس کوید 19 و کاهش تردد بین شهرها و کشورهاست . همچنین برنامه ریزی مسئولین انتظامی و نظامی یکی دیگر از دلایل کاهش این پدیده در مرزها بود.

وی افزود: قاچاق ثبت شده در حوزه مرزبانی در سال 92 ، نشان می داد که روزانه 7میلیون لیتر سوخت قاچاق می شد اما خوشبختانه اکنون به کمتر از 3 میلیون لیتر رسیده است.

سهرابی در ادامه گفت: برادران سپاه پاسداران وارد عمل شدند و به شرکت نفت کمک کردند تا طرح فروش سوخت به مرز نشینان یا طرح رزاق را اجرا کنند، این اقدام سریع موجب کاهش چشمگیر قاچاق سوخت شد . همچنین شرکت پخش فرآوردهای نفتی، کارت های سوخت را ساماندهی، کلیه کارت های مهاجر که از کشور به استان های مرزی می رسیدند را باطل و سامانه کنترل تردد سوخت رسان ها را ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد: البته در این میان همکاری مرزنشینان با نیروهای نظامی و انتظامی را نباید نادیده گرفت.

کد خبر 1019609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha