جنگ علیه یمن از منظر حقوق بشر یک فاجعه تمام عیار است

محمدی از منظر حقوق بشر، جنگ علیه یمن را یک فاجعه تمام عیار توصیف کرد و گفت: بر اساس برخی از آمارها حدود ۸۰ درصد از مردم این کشور محتاج کمک های فوری هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص نقش غرب در وقوع جنایات در یمن با دکتر محسن محمدی، کارشناس مسائل غرب آسیا به صورت تلفنی گفتگو کرد.

محسن محمدی با اشاره به گذشت بیش از پنج سال از جنگ یمن، گفت: امروز وقتی از دخالت کشورهای غربی در بحران یمن سخن می گوییم، برای افکار عمومی خیلی ملموس تر است. بارها مسئولان یمنی، نهادهای بی طرف بین المللی، ناظرین حقوق بشر، رسانه های مستقل و نخبگان کشورهای گوناگون به مسئله دخالت غرب در حمله به یمن پرداخته اند و این یک موضوع پنهانی نیست.

وی از استانداردهای دو گانه غربی ها در موضوع حقوق بشر در حمله عربستان و متحدین آن به یمن گفت و بیان کرد: غرب ادعا می کند حامی حقوق بشر و دموکراسی است اما وقتی با قیام ملی و انتخاب مردم یمن مواجه می شوند، در مقابل آن ایستادند و جنگ همه جانبه ای را علیه این کشور راه انداختند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به نقش عوامل منطقه ای در حوادث یمن اشاره و اظهار کرد: نقش شورای همکاری خلیج فارس در کنار غرب و آمریکا در بحران یمن خیلی برجسته است. اساسا کشوری مانند عربستان بدون حمایت ائتلاف غربی با محوریت آمریکا و همراهی کشورهایی مانند انگلیس جرات و توان ورود به منازعه ای در سطح یمن را نداشته و نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: با وجود همه حمایت هایی که از جنگ عربستان علیه یمن صورت می گیرد، اما باز هم شاهد ناکامی عربستان و کشورهای همراه او در منطقه هستیم و این خود گواهی بر این مدعا است که عربستان توانایی درگیری در یمن را ندارد.

محمدی درباره هدف کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه در تخاصم در تهاجم به یمن اظهار کرد: آنها به خیال خود تلاش دارند عمق استراتژیک ایران را تضعیف کنند و توان ایران و جبهه مقاومت را به سمت فرسایش ببرند. البته این مسئله در سال های اخیر کاملا برعکس بوده است و نفوذ منطقه ای ایران در حال گسترش است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا از منظر حقوق بشر، جنگ علیه یمن را یک فاجعه تمام عیار توصیف کرد و گفت: بر اساس برخی از آمارها حدود 80 درصد از مردم این کشور محتاج کمک های فوری هستند و هزاران نفر در طول این سال ها بر اثر گرسنگی و کمبود دارو و شیوع برخی از بیماری ها مانند وبا از بین رفته اند.

وی جنگ یمن را یک نسل کشی تاریخی دانست و عنوان کرد: در پنج سالی که این جنگ جریان داشته است عمده زیرساخت های یمن در حوزه های مختلف از جمله بهداشتی از بین رفته است و در واقع مهاجمین آینده یک کشور را تخریب کردند و این در حالی است که به هیچ کدام از اهداف خود دست نیافتند.

کد خبر 1019686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha