برای نمایش آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر بر اساس قوانین کشور عمل می کنیم

احسان آقایی با بیان اینکه در نمایش آثار مغایر با شئونات فرهنگی جلوتر از قوانین کشور نیستیم،گفت:اگر قانون به ما اجازه ندهد نمی توانیم اثری را به نمایش درآوریم ما هم دغدغه نمایش آثار را داریم اما ارزش های فرهنگی جامعه برای ما محترم است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «احسان آقایی»، رییس موزه هنرهای معاصر در این نشست  با اشاره به برنامه های موزه هنرهای معاصر گفت: همزمان با بازگشایی موزه هنرهای معاصر دو نمایشگاه را نیز برپا خواهیم کرد. موزه از این پس بخشی از نمایشگاه اش را به گنجینه خود اختصاص می دهد.

 

وی افزود:  نخستین نمایشگاه «ارمغان» گنجینه اهدایی دکتر ناصری و خانم میرعمادی است که در آن آثار اهدایی به علاوه آثاری از موزه هنرهای معاصر به نمایش در می آید؛ در نمایشگاه ارمغان 135 اثر از مجموعه دکتر ناصری و 26 اثر از موزه  به نمایش در می آید. این نمایشگاه نگاهی به  تاریخ هنر ایران دارد. نمایشگاه تصویرمحور نیست و متن محور است تا به اهمیت مجموعه خانم میرعمادی پی ببرد.

احسان آقایی خاطر نشان کرد: همان طور که می دانید اولین نشر متخصص هنر ایران را خانم میرعمادی پایه گذاری کردند. همچنین اولین نشریه دو زبانه هنر ایران را نیز ایشان منتشر کردند. ارزش فعالیت های منیژه میرعمادی بیش از مجموعه ای است که به موزه اهدا کردند. این آثار باید در موزه های هنرهای معاصر سراسر کشور به نمایش در بیاید.

 

رییس موزه هنرهای معاصر با اشاره به برپایی نمایشگاه عکاسی مفهومی گفت: این نمایشگاه از اعتراضات دهه 60 میلادی هنرمندان معترض به نمایش در می آید. در این دهه هنرمندان معترض برای اینکه بتوانند اعتراضات خود را مطرح کنند، شعاری مطرح کردند با عنوان اینکه «نقاشی مرده است» و برای بیان این از مدیوم عکاسی استفاده کردند، این هنرمندان عکاس نبودند، از عکس برای بیان مفهوم استفاده کردند؛ این نمایشگاه نیز متن محور است.

 

احسان آقایی اظهار کرد: برنامه یک سال آینده موزه هنرهای معاصر در حال تدوین است. هدف این است که در انتهای بهار هر سال برنامه موزه اعلام شود. درباره بازدیدهای مجازی موزه هنرهای معاصر نیز تصمیم گیری هایی شده است که علاقه مندان از طریق سایت موزه می توانند نمایشگاه مجازی را رصد کنند.

 

رییس موزه هنرهای معاصر تصریح کرد: موزه هنرهای معاصر از 14 بهمن برای عموم مردم باز می شود اما ورود به موزه با محدودیت است و فرد باید از قبل ثبت نام کند و بر اساس یک الگوریتم مشخص مخاطبان از موزه بازدید کنند.

 

احسان آقایی درباره فعالیت های سینما تک موزه هنرهای معاصر نیز  گفت: بخشی از موزه های دنیا فعالیت خود را معرفی می کنند اما موزه های هنرهای معاصر فرق می کند آنها در مدیا های مختلف کار می کنند و رویکرد موزه ای در دوره جدید به این سمت حرکت می کند. درباره سینما تک در سایت سوابق فعالیت ها قرار خواهد گرفت؛ بنابراین رویکرد سینما و سینما تک ها تغییر کرده است، رویکرد سینما تک رویکرد متفاوتی است و به سمت پژوهش حرکت می کند.

 

او درباره نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر که با شئونات فرهنگی جامعه هماهنگ نیست، گفت: یک سری آثار در گنجینه موزه هنرهای است که هیچ وقت به نمایش در نمی آیند. موزه ها پژوهش محور هستند و برخی از آثار آنها به نمایش در می آید. این آثار تنها ارزش مجموعه ها را بالا می برد، فضای ما بسیار محدود است و امکان نمایش 200 اثر در بهترین حالت برای ما وجود دارد و در سال بیشتر از سه نمایشگاه نمی توانیم برگزار کنیم. خیلی از محدودیت ها مانع نمایش تمام آثار می شود. ما جلوتر از قوانین کشور نیستیم. اگر قانون به ما اجازه ندهد نمی توانیم اثری را به نمایش درآوریم. در موزه هنرهای معاصر تنها 4 اثر غیر قابل نمایش داریم بقیه پرینت هستند قرار است یکی از آثار نیز در یک کتاب منتشر شود. ما هم دغدغه نمایش آثار را داریم اما ارزش های فرهنگی جامعه برای ما محترم است و مجبور به پایبندی به آنها هستیم.

کد خبر 1019884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha