رویکرد و نگاهمان را در مورد مناطق آزاد تغییر دهیم/تمامی شهرهای خوزستان دارای شعب بانکی می‌شوند

معمارنژاد با بیان اینکه چندین شهر خوزستان فاقد شعب بانکی است گفت: بانک سپه موظف شد تا در شهرهای بدون بانک در خوزستان شعب بانکی تاسیس کند تا شهری بدون شعبه بانکی وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «عباس معمارنژاد» ظهر امروز (سه شنبه ۷ دی) در سفر مجازی خود به خوزستان که با حضور مدیران شورای هماهنگی دستگاه های استانی تابعه وزارت اقتصاد و امور دارایی خوزستان انجام شد، با اشاره به بنادر مهم استان مانند بندر امام خمینی، خرمشهر، آبادان و ... اظهار کرد: با وجود این بنادر در حوزه تجارت خارجی و حمل و نقل پتانسیل هایی را برای خوزستان ایجاد شده و همچنین نفت و منابع نفت و گاز و زمین های حاصلخیز کشاورزی در استان امکان و پتانسیل خوبی را ایجاد کرده است.

 

معاون امور بیمه‌ای، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه از هر منظری که نگاه کنیم پتانسیل های اقتصادی خوزستان قابل مقایسه با سایر استان‌های دیگر نیست افزود: چرا با وجود پتانسیل های موجود هنوز گرفتاری های زیادی در حوزه معیشت، کار و ... در استان وجود دارد آیا علل آن مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته تا مشخص شود دلیل این مشکلات تنها مسائل اقتصادی است و یا مسائل اجتماعی، سیاسی، منطقه ای و... هم تاثیرگذار هستند؟

 

وی با اشاره به اینکه همه اقتصاد استان بر اساس تخصیص بودجه دولت نیست تصریح کرد: بخش عمده ای از اقتصاد استان را شرکت های پتروشیمی، پالایشگاهی، کشت‌ها و صنعت‌ها و ... همراهی می کنند اما با توجه به اینکه دانشگاه چمران اساتید اقتصاد برجسته ای دارند پژوهشی شود که چرا علی رغم پتانسیل های استان کماکان با بیکاری و مشکلات زیاد روبه رو است.

 

عدم فشار بر مودیان مالی موجود

معمارنژاد با اشاره به تاکید وزیر اقتصاد مبنی بر عدم فشار بر مودیان مالی موجود بیان کرد: با شناسایی مودیان مالی جدید و با جلوگیری از فرار مالیاتی بتوانیم طول مالیاتی را گسترش و در نهایت درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم.

 

مناطق آزاد کشور بدون هیچ گونه زیرساختی ساخته شده اند

وی به تفاوت مناطق آزاد در ایران نسبت به کشورهای دیگر پرداخت و ابراز کرد: در کشورهای دیگر ابتدا دولت زیرساخت ها را ایجاد می کند و سپس از سرمایه گذار جهت سرمایه گذاری دعوت می‌کند اما در ایران منطقه ای منطقه آزاد می شود تا پول از سرمایه گذار بگیرد و سپس آن منطقه را بسازد و رفع فقر کند که می بینیم اکنون تاثیر زیادی هم ندارد.

 

معاون امور بیمه‌ای، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه باید رویکرد و نگاهمان را در مورد مناطق آزاد تغییر دهیم عنوان کرد: چرا که تعداد زیادی از مناطق آزاد کشور بدون هیچ گونه زیرساختی ساخته شده اند و فقط فکرمان ساخت منطقه آزاد است تا از محل واردات و صادرات کالا و سرمایه گذار پولی را بگیریم و سپس زیرساخت ها از جمله جاده را ایجاد کنیم و در آخر هم معافیت مالیاتی گذاشتیم برای اینکه بتوانیم از این پول ها کارها را انجام بدهیم به طوری که حقوق و عوارض گمرکی تا ۱۵ درصد مشمول معافیت مالیاتی است.

 

تمام مشکلات صادرات و واردات به حساب گمرک نوشته می شود

وی با بیان اینکه گمرک بیش از ۳۰ سازمان همکار دارد که تمام فعالیت ها و مشکلات آن‌ها به حساب گمرک نوشته می شود اضافه کرد: هر لنجی که در بنادر پهلو می گیرد تا ۳۰ نیسان می تواند بدون ثبت سفارش کالا خارج کند؛ هم اکنون امکان خرید خدمت xray را فراهم کردیم و در آینده نزدیک تعدادی از این دستگاه ها را که بخش خصوصی خریداری کرده و یا در داخل کشور ساخته نصب می‌شوند.

 

باید در چذابه و شلمچه بین مناطق آزاد و گمرک هماهنگی وجود داشته باشد

معمارنژاد بندر امام را بزرگترین بندر وارداتی کالاهای اساسی دانست که بیشتر غلات، جو، سویا و ... وارد می کند و ادامه داد: از دلایل کاهش ارزشی واردات و افزایش حجمی آن افزایش واردات غلات و کالاهای اساسی است؛ باید در چذابه و شلمچه بین مناطق آزاد و گمرک هماهنگی وجود داشته باشد البته مدیریت مرزی در اختیار پایانه ها قرار گرفته و با توجه و عدم تخصص آنها در این حوزه مشکلات را زیادتر خواهد کرد.

 

وی در ادامه خرمشهر و آبادان را دو بندر فعال در استان عنوان کرد و گفت: وجود منطقه آزاد می تواند به این امر کمک شایانی کند البته حتما منطقه آزاد برای تجار که کالاهای خود را به خرمشهر و آبادان بیاورند مشوق هایی را می گذارد تا درآمدش را افزایش بدهد و کار را جلو ببرد.

 

معاون امور بیمه‌ای و بانک‌ها و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به مشکلات اموال تملیکی استان تاکید کرد: مشکلات اموال تملیکی زیرساختی اموال است که البته اکنون اقداماتی در سطح سازمان در حال انجام است تا اصلاحیه در سطح اساسنامه صورت بگیرد و بخشی از مشکلات برطرف شود.

 

ساماندهی شعب بانکی در خوزستان

وی با اشاره به اینکه در این مدت بانک‌ها به جهت وجود انتظارات تامین مالی فشار زیادی را متحمل شدند عنوان کرد: ما در خوزستان شهرهایی را داریم که هنوز شعبه بانکی ندارد اما مکان های دیگر مملو از شعبه بانکی است که بایستی ساماندهی انجام شود.

 

معمارنژاد اذعان کرد: در شهرستان هایی که شعبه نیست بانک سپه موظف شده تا شعب مازاد را به شهرهایی که شعب ندارد جابه جا کند به عنوان مثال شهر چوئبده گمرگ دارد اما شعبه بانکی ندارد‌ بنابراین نباید شهری بدون شعبه بانکی وجود داشته باشد.

 

وی بر توجه به بهداشت اعتباری بانک ها تاکید کرد و افزود: بخش اعظم مشکلاتی که در نظام بانکی در بحث مطالبات غیرجاری وجود دارد ناشی از عدم توجه به بهداشت اعتباری بانک‌ها است که زمان اعطای تسهیلات دقت لازم درمورد اهلیت مالی، فنی و اقتصادی تسهیلات گران انجام نمی‌شود.

 

معاون امور بیمه‌ای و بانک‌ها و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد و دارایی نسبت مصارف به منابع در خوزستان را پایین دانست و خاطر نشان کرد: بسیاری از دفاتر شرکت‌ها در تهران هستند و از پایتخت وام می گیرند که باید محل اجرای طرح در نظر گرفته شود.

 

وی با بیان اینکه اعتبار کل نظام بانکی خوزستان در ماه های مرداد و شهریور ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است تصریح کرد: این رقم شامل سپرده ها و منابع است و ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر شامل تسهیلات بوده که نسبت متوسط کشور ۸۲ است اما در خوزستان ۷۸ بوده که به نسبت کم است و باید بررسی شود‌.

 

صنایع خوزستان در تهران بیمه می شوند

معمارنژاد به پایین بودن ضریب نفوذ بیمه ای خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل تولید نفت، گاز و پتروشیمی در خوزستان ارزش و حجم JPP بالا است ضمن اینکه بسیاری از این شرکت‌ها بیمه نامه های خود را از تهران به شکل متمرکز می گیرند بنابراین جزو آمار تولیدی خوزستان نمی آیند که البته می توان این موضوع را با همکاری شرکت های بیمه اصلاح کرد.

 

وی در خصوص بیمه های شخص ثالث خودروهای متعارف عنوان کرد: طبق قانون خودروی متعارف خودرویی است که حداکثر قیمت آن ۵۰ درصد سقف تعهداتی است که بیمه ها می توانند پرداخت کنند بنابراین برای پرداخت محدودیت هایی وجود دارد البته جهت اصلاحیه قانون به مجلس فرستاده شده است.

 

معاون امور بیمه‌ای و بانک‌ها و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد و دارایی بر لزوم تشکیل صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی اشاره کرد و یاد آور شد: خوزستان جزو استان‌هایی است که هر سال گرفتار حوادث طبیعی است بنابراین با راه اندازی و تشکیل این صندوق بتوانیم در آینده بخشی از مشکلات را تامین خسارت کنیم.

 

کد خبر 1019935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha