ناآرامی‌های امریکا؛ فرصتی برای پاتک مقاومت به غرب

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به شرایط سخت پیش روی عراق درپی احیای داعش گفت: مقاومت می‌تواند از فرصت نابه سامانی‌ها در امریکا استفاده کرده و فشارها را تا حدودی خنثی سازد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، اصغر زارعی در گفتگو با برنامه "رویداد" در خصوص رویکرد الکاظمی برای مقابله با تروریسم اظهار کرد: به نظر می‌رسد از نخست وزیر عراق که پشتیبانی امریکا و عربستان را داشته و حتی ایران نظر مثبتی نسبت به او داشت، تصمیمات بهتری برای مسائل داخلی عراق در پیش گیرد.

وی افزود: حوادث اخیر عراق نشان می‌دهد الکاظمی بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت، اقدامات مثبتی در برابر جریانات تروریستی نکرده است و در حوزه امنیتی، نظیر اقتصاد و سایر حوزه‌ها موفقیتی بدست نیاورد.

زارعی ادامه داد: بر اساس برآوردها، دولت الکاظمی بعنوان یکی از ناکارآمدترین دولت‌ها بعد از صدام تلقی می‌شود.

وی گفت: تیم الکاظمی سوابق امنیتی دارند و لذا انتظار می‌رفت موفقیت‌های بیشتری کسب شود.

زارعی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: تصور می‌کنم الکاظمی از استقلال و ثبات رای برخوردار نیست و فشارها از ناحیه خارج، باعث شده به راهبردی مشخص دست پیدا نکند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه الکاظمی در مسائل امنیتی موارد مورد نظر را اجرایی نکرده و برخی جریانات با او همکاری نداشتند که به شکست و ناکامیِ بیش از پیشِ او منجر شده است، اضافه کرد: فشارهایی بر دولت عراق صورت می‌گیرد و احتمال مشخص شدن دست داشتن عومل سعودی، می‌رود.

زارعی خاطرنشان کرد: این روند نشان می‌دهد الکاظمی اراده لازم را ندارد و پیامد آن اینست که در آینده باید منتظر حوادث شدید و سخت تری در عراق باشیم.

وی گفت: با آمدن دولت بایدن و احیای داعش در منطقه، شرایط را برای عراق سخت تر خواهد کرد.

زارعی ادامه داد: سیستم دموکرات‌ها در امریکا و ابزار فشار داعش، روندی تشدیدی را برای عراق در پیش خواهد داشت و غربی‌ها تلاش دارند از این ابزارها برای دنبال کردن منافع خود در [غرب آسیا] و تغییر سیاست دولت‌ها بهره برداری نمایند.

وی افزود: با توجه به تاخیر اجرای مصوبه عراق برای اخراج نیروهای امریکایی، حوادثی از این دست بیشتر شده و امریکایی‌ها تلاش دارند با نا امن کردن فضا شرایط را برای تحمیل خود به دولت الکاظمی مهیا سازند.

زارعی خاطرنشان کرد: شرایط عراق سخت خواهد بود و از طرفی گروه‌های مقاومت در عراق شرایطی بهتر نسبت به گذشته دارند و منطقه هم همچون 6 سال قبل نیست که امریکا هر کاری می‌خواست صورت دهد.

وی یادآور شد: مقاومت می‌تواند از فرصت نا به سامانی‌ها در امریکا استفاده کرده و فشارها را تا حدودی خنثی سازد.

کد خبر 1019939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha