اجرای طرح باغ زیتون تحولی بزرگ در منطقه محروم هلیلان/ پروژه‌ای با پیوست فرهنگی و اجتماعی

مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان ایلام بابیان اینکه پروژه باغ زیتون هلیلان در دو فاز ۲۵۰ هکتاری انجام می‌شود، گفت: تکمیل و اجرای این طرح تحولی بزرگ در حوزه کشاورزی، استفاده بهینه از زمین‌های شیب‌دار و توسعه منطقه محروم هلیلان است.

«یوسف فریادی زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری شبستان در ایلام با اشاره به روند اجرای پروژه باغ زیتون هلیلان، اظهار کرد: مطالعات این پروژه در سال ۹۶ با حضور صاحب‌نظران کشوری ازجمله دکتر زینالو و یک کارشناس از کشور یونان انجام شد و در این مطالعات، خاک و اقلیم منطقه روستای سرچم در شهرستان هلیلان برای کاشت زیتون تائید شد.

 

وی بابیان اینکه شرکت کشت و صنعت شهید مطهری زیرمجموعه بنیاد مستضعفان دارای پروژه‌های بزرگ باغی در ۱۷ منطقه کشور است و تخصص و تجربه کافی را در این زمینه دارد، یادآور شد: پروژه باغ زیتون هلیلان از بهمن‌ماه ۹۷ به‌صورت رسمی شروع شد اما به دلیل مشکلات اجتماعی و معارضین، این پروژه در مراحل اولیه، بارها متوقف گردید.

 

فریادی زاده بیان کرد: باوجود خسارات فراوان به این پروژه ناشی از مشکلات اجتماعی و ترک کار پیمانکاران، کار اجرایی این طرح تداوم یافت و تاکنون نیز اقدامات لازم جهت احداث باغات و محقق شدن اهداف پروژه به انجام رسیده است.

 

مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان ایلام تصریح کرد: برای تأمین آب موردنیاز این پروژه ۳ حلقه چاه فلمن (دارای ‌گالری‌های رسوب‌گیر)، برای اولین بار در استان ایلام در کنار رودخانه سیمره احداث شد که این چاه‌ها، به الکتروپمپ های ٨ اینچ مجهز شده است.

 

وی بابیان اینکه همچنین 2 استخر در بالادست پروژه و هرکدام با ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب آب احداث و با ورق ژئوممبران پوشش داده‌شده‌ است، گفت: خط انتقال آب از چاه‌های احداث‌شده به این استخرها، در دو خط و به طول ۲.۵ کیلومتر ایجادشده است.

 

فریادی زاده با تأکید بر اینکه تجهیزات، لوازم، لوله و اتصالات سامانه آبیاری این پروژه برای اجرای 2 فاز ۲۵۰ هکتاری خریداری و در محل انبار داخل پروژه نگهداری می‌شود، افزود: در حال حاضر نیز سامانه آبیاری برای یک اجرای فاز اول معادل ٢٥٠ هکتار به‌طور کامل اجراشده است.

 

مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان ایلام با اشاره به تأمین برق پروژه به میزان ۹۳۵ کیلووات، گفت: مراحل تأمین برق پروژه شامل نصب دستگاه اتوبوستر توسط اداره برق، خرید و نصب تابلوها و ترانس‌ها و نصب تیرها و تجهیزات تکمیلی در محل پروژه نیز انجام‌شده است.

 

وی یادآور شد: خط انتقال برق فشار متوسط از محل پست برق هلیلان به محل پروژه به طول ۱۷ کیلومتر طی تفاهم‌نامه ۳ جانبه بنیاد مستضعفان، استانداری ایلام و اداره برق در دست اقدام است.

 

فریادی زاده بابیان اینکه نقشه‌برداری و جانمایی نقاط کاشت نهال در فاز اول پروژه به تعداد 65 هزار نقطه انجام‌شده است، ابراز کرد: عملیاتی کردن و حفر 40 هزار چاله در فاز اول این پروژه برای کاشت نهال، خرید، حمل و دپوی کود دامی به داخل پروژه به میزان ۱۲۰۰ تن و توزیع نصفی از آن در کنار چاله‌های حفرشده برای کاشت نهال از دیگر اقدامات انجام‌شده در راستای اجرایی کردن باغ زیتون هلیلان بوده است.

 

مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان ایلام تصریح کرد: جاده‌های دسترسی داخل پروژه به‌صورت جاده‌های اصلی و فرعی جمعاً به طول ۱۵ کیلومتر انجام‌شده و در حال حاضر نیز حدود ۱۵ کیلومتر دیگر در دست اقدام است و همچنین دیوار محوطه انبار با سنگ مالون به طول ۴۰۰ متر نیز انجام‌شده است.

 

وی بابیان اینکه در حال حاضر مراحل کاشت نهال در سطح ۴۰ هکتار از این پروژه انجام‌شده است، ابراز کرد: به دلیل ورود به فصل گرما نهال‌کاری در این پروژه متوقف شده و تکمیل کار نهال‌کاری به اسفندماه سال جاری و فروردین‌ماه سال آتی با توجه به زمان مناسب به کاشت نهال موکول شده است.

 

فریادی زاده، جذب و آموزش ۳۰ نفر از اهالی و اشتغال در پست‌های نگهبانی، باغبانی، آبیاری، انبارداری و خط انتقال آب، به‌کارگیری جوانان و اهالی روستا (جدا از نیروهای جذب‌شده) در طی این مدت به میزان 12 هزار نفر روز در مراحل مختلف کار پروژه، شروع کار تسهیلگری، ایجاد کلاس‌های آموزشی و مهارتی برای بانوان روستای سرچم در ۵ رشته به تعداد ۱۳۳ نفر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دیگر مزایای اجرای این طرح برای اهالی و مردم منطقه بوده است.

 

مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان ایلام گفت: اخذ مجوز تخصیص آب برای اراضی بالادست و پایین‌دست روستا به میزان ۳۲۰ هکتار و مصوب نمودن تأمین اعتبار برای برقی کردن ایستگاه‌های پمپاژ این اراضی، تصویب خرید تضمینی علوفه کاشت شده توسط اهالی روستای سرچم به قیمت روز و تصویب تأمین اعتبار و نهاده‌های کشاورزی به‌صورت قرض‌الحسنه‌ برای اهالی روستا که توان مالی جهت کشت و زرع در اراضی آبی خود را ندارند، از دیگر اقدامات و خدمات اجرایی این پروژه بوده است.

 

وی به تأسیس صندوق خرد اعتباری زنان روستایی برای بانوان سرچم جهت پشتیبانی هرچه بیشتر از اشتغال و تولید خانگی اشاره کرد و افزود: اجرای طرح هادی برای روستای سرچم مصوب شده است و تلاش می‌شود که با اجرای این پروژه خدمات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف به مردم منطقه ارائه شود.

 

فریادی زاده تصریح کرد: برای اجرای مراحل مختلف پروژه تاکنون بر اساس آنچه اشاره شد تاکنون فقط یک‌سوم از اعتبار این پروژه، هزینه شده و حداکثر نظارت و صرفه‌جویی در اجرای این طرح به‌عمل‌آمده است، نکته قابل‌توجه این است که بنیاد مستضعفان زمانی به شهرستان هلیلان و برای اجرای این پروژه ورود کرد که هنوز هلیلان به شهرستان ارتقا نیافته و کاملاً محروم و فاقد زیرساخت‌های امنیتی بود و هیچ شرکت یا ارگان دیگری حاضر به کار در آنجا نبود.

 

مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان ایلام خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز، با تلاش‌های پیگیرانه همه عوامل محترم بنیاد مستضعفان، استانداری ایلام و فرمانداری‌ هلیلان، جهاد کشاورزی استان و شهرستان‌ هلیلان، نیروهای زحمتکش انتظامی  استان و شهرستان هلیلان و اهالی خوب روستای سرچم، این پروژه در مسیر تکمیل شدن است.

کد خبر 1019981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha