انباشت بی‌عدالتی موجب بروز نارضایتی در آمریکا شده است

غفاری بیان کرد: انباشتگی مطالباتی که در آمریکا از دهه های قبل وجود داشت، در وضعیت جدید با تلنگری که از سوی ترامپ رخ داد، بروز و ظهور پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع زمینه ها و تبعات خروج احتمالی آمریکا از سیستم دو حزبی و با حضور دکتر سلیمان غفاری، تحلیلگر مسائل بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) به صورت تلفنی گفتگو کرد.

سلیمان غفاری با یادآوری این موضوع که آمریکایی ها همیشه خودشان را مهد تمدن و دموکراسی می دانستند، گفت: آمریکایی ها به ذهن افکار عمومی دنیا این مسئله را تزریق کرده بودند که آمریکا از هر جهت انسان های کامل و دارای تمدن هستند و می توانند حرف اول را در دنیا بزنند.

وی با اشاره به شعار انتخاباتی ترامپ در سال 2016 یعنی «آمریکا اول»، اظهار کرد: این شعار بدین معنا بود که آمریکایی ها در طول دهه های گذشته جایگاه نخست خود را از دست داده بودند و ترامپ قصد داشت این جایگاه را برای آمریکا پس بگیرد اما موفق به انجام آن نشد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل به تقسیم بندی دنیا به بلوک شرق و غرب اشاره و عنوان کرد: جهان اول و دوم را بین خودشان تقسیم کرده بودند و باقی کشورهای دنیا را در جهان سوم دسته بندی کرده بودند. آمریکایی ها بر اساس همین تعریف، هیچ گاه باور نمی کردند به وضعیتی که امروز دارند دچار شوند به گونه ای که نمی توانند مدیریت امور داخلی خودشان را نیز به دست بگیرند.

غفاری با یادآوری این نکته که آمریکا در زمانی نه چندان دور خود را کدخدای جهان می دانست، اظهار کرد: نظم نوین جهانی را بوش پدر مطرح کرد و ادعا کردند می توانند دنیا را تحت سیطره و سلطه خودشان داشته باشند و آن را مدیریت کنند اما در شرایط امروز در اداره و مدیریت سیاسی داخل آمریکا دچار مشکل شده اند. این مسئله نشان می دهد کامیابی هایی که در راستای تمدنی و مدنیت تعریف می کردند را از دست رفته می بینند.

وی ضمن اشاره به چالش هایی که در ماه های اخیر در آمریکا بروز و ظهور یافته اند، گفت: این شرایط نتیجه امروز و دیروز نیست و نشان از یک فرآیند طولانی دارد و در واقع می توان با قاطعیت گفت آنچه در آمریکا رخ می دهد آتش های زیر خاکستر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) به زمینه های بروز اختلافات در آمریکا اشاره و عنوان کرد: در آمریکا 50 ایالت وجود دارد که دارای تفاوت های نژادی و قومیتی هستند و از تفاوت ها به این دلیل اثرگذار هستند که هر ایالت قوانین و شرایط منحصر به خود را دارد.

وی اضافه کرد: انباشتگی مطالباتی که در آمریکا از دهه های قبل وجود داشت، در وضعیت جدید با تلنگری که از سوی ترامپ رخ داد، بروز و ظهور پیدا کرد که این مطالبات در نتیجه ناعدالتی اجتماعی و اختلافات قومیتی و نژادی ایجاد شده است.

کد خبر 1020295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha