ترامپ، آمریکا را وارد یک چالش داخلی و جهانی کرده است

عنادی بیان کرد: ترامپ در حوزه داخلی و بین الملل آمریکا را وارد یک چالش و بحران کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو در خصوص زمینه ها و تبعات خروج احتمالی آمریکا از سیستم دو حزبی با دکتر مراد عنادی، تحلیلگر مسائل آمریکا به صورت تلفنی گفتگو کرد.

مراد عنادی با اشاره به مدلی که آمریکا از دموکراسی از سال ها قبل برای دنیا نمایش گذاشته است، گفت: تمام روسای جمهور آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری خواه، تحت عنوان دفاع از ارزش های آمریکایی در مسند ریاست جمهوری فعالیت می کردند.

وی در عین حال اشاره کرد: در دهه های اخیر در آمریکا اتفاقاتی افتاده است که به نظر می رسد این کشور با چالش هایی جدی رو به رو شده است و این مسئله ای است که خیلی از محققین دانشگاهی آمریکا نیز به آن اذعان دارند. از سال 2000 این مسئله جدی تر شد و جامعه یک شکاف و دو قطبی شدن را تجربه کرد که روز به روز تشدید شد و نقطه اوج آن بروز و ظهور ترامپ بود که تمام استانداردهای مدنظر و ارزش هایی که آمریکایی ها به آن افتخار می کردند را زیر سوال برد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا به یک جانبه گرایی آمریکا در جهان در دهه های گذشته اشاره و عنوان کرد: آمریکا در آن زمان هر زمان اراده می کرد بودجه خود را به سازمان ملل پرداخت نمی کرد و یا از معاهدات بین الملل خارج می شد و این کار را تحت عنوان تحت تاثیر پذیری روسای جمهور از نئوکان ها یا محافظه کاران انجام می دادند اما آنچه درباره ترامپ رخ داد بسیار فراتر از این قضایا است.

وی افزود: ترامپ نه تنها در خصوص معاهدات بین الملل که حتی با کشورهای همراه آمریکا، در داخل جامعه ایالات متحده دچار چالش شد و خیلی از استانداردها، قوانین کنگره و دیوان فدرال توسط ترامپ با چالش مواجه شدند. این اقدامات سبب شد خیلی از کارشناسان اذعان کنند دموکراسی آمریکایی نه تنها رو به افول است و حتی بایدن در مراسم تحلیف گفت با یک آمریکای جنگ زده مواجه هستیم.

عنادی از وخیم بودن اوضاع در آمریکا خبر داد و اظهار کرد: وخیم بودن شرایط در آمریکا به حدی است که برخی از کارشناسان مطرح بین الملل، مسئله «پسا آمریکا» را مطرح کرده اند. البته جمع بندی این کارشناسان آن است که آمریکا در برخی از شاخص ها افول کرده است اما به مفهوم آن نیست که آمریکا از معادلات قدرت حذف شده است و جایگاه نخست آن با چالش مواجه شده است زیرا قدرت های نوظهوری مانند چین از سال 2025 قدرت برتر دنیا از نظر اقتصادی دارند.

تحلیلگر مسائل آمریکا بیان کرد: آنچه اهمیت دارد بروز و ظهور قدرت های جدید در جهان است که از طرق مختلف آمریکا را با چالش مواجه کرده اند. آمریکایی ها بعد از فروپاشی شوروری در ابتدای دهه 90 و در زمان بوش پدر، نظم نوین جهانی را مطرح کرد و به همین جهت فکر می کردند همیشه در جایگاه نخست قرار خواهند داشت.

کد خبر 1020297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha