تهدید ایران به خروج از پروتکل الحاقی برای غرب یک هشدار جدی است

بهشتی پور با اشاره به تهدید خروج ایران از پروتکل الحاقی در صورت لغو نشدن تحریم‌ها تا ۲۱ فوریه گفت: نظارت غرب بر ایران برای آنها مهم است و به همین دلیل تهدید ایران به خروج از پروتکل الحاقی برای غرب یک هشدار جدی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو در خصوص اعلام ایران برای لغو پروتکل الحاقی در صورت رفع نشدن تحریم‌ها با دکتر حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل به صورت تلفنی گفتگو کرد.

حسن بهشتی پور با اشاره صحبت‌های وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه اگر تحریم‌ها تا 20 فوریه لغو نشود، ایران از پروتکل الحاقی خارج می‌شود، گفت: این یک پیام به اعضای 1 + 5 است که متعهد شده بودند یکسری اقدامات در برجام انجام دهند که مهم ترین آن لغو تحریم‌ها بود و ایران برای آنکه نشان دهد مسیر خود مصمم است اعلام کرده اگر طرف‌های برجام تا 21 فوریه تریم‌ها را لغو نکنند ایران از پروتکل الحاقی که به صورت داوطلبانه آن را پذیرفته است خارج می‌شود.

وی ضمن برشماردن اهمیت اقدام احتمالی ایران، تصریح کرد: خروج ایران از پروتکل‌های الحاقی سبب خواهد شد دست یابی‌های آژانس به مراکز اعلام شده هسته‌ای در چهارچوب پیمان npt محدود شود و در حقیقت با وجود آن که نظارت آژانس بین‌المللی اتمی همچنان وجود خواهد داشت اما این نظارت‌ها بسیار محدود خواهند بود.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در صورت لغو پروتکل الحاقی، ایران مسیر فعلی خود در صنعت هسته‌ای را ادامه خواهد داد، اظهار کرد: برای غربی‌ها نظارت گسترده و دائم آژانس اتمی بسیار اهمیت دارد و به همین جهت حضور ایران در پروتکل الحاقی برای غربی‌ها مهم است. به همین دلیل این یک هشدار جدی برای غربی‌ها محسوب می‌شود.

بهشتی پور با تصریح بر اینکه بعید است غربی‌ها اقدامی برای لغو تحریم‌ها انجام دهند، اظهار کرد: آمریکا و اروپا چاره‌ای برای ایران نگذاشتند جز آنکه اقداماتی انجام دهد که سبب شود طرف مقابل واکنش جدی در این زمینه داشته باشد.

وی اشاره کرد: با وجود اینکه بایدن اعلام کرده بود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به برجام باز خواهد گشت اما با اینکه یک هفته از انتخاب او می‌گذرد اما هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

کد خبر 1020395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha