تحقق هدف محرومیت‌زدایی در بودجه، واقعی بودن درآمدها است

کوهکن با تاکید بر اینکه درآمدها در بودجه باید واقعی باشد، بیان کرد: اگر درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه واقعی دیده نشود، همه شعارها و اهدافی که برای بودجه جهت محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال تعریف می‌کنیم، تحقق پیدا نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص نگاه اصلاحی مجلس شورای اسلامی به بودجه با هدف رفع تبعیض با دکتر محسن کوهکن نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

محسن کوهکن با بیان اینکه بودجه سند دخل و خرج یک ساله کشور است، گفت: بودجه دارای بخش درآمدی و بخش هزینه‌ای است. تا دوره مجلس چهارم، نحوه رسیدگی به این صورت بود که همزمان درآمدها و هزینه‌ها بررسی می‌شد و البته کار صحیحی نبود.

وی با اشاره به اصلاح آئین نامه بررسی بودجه پس از مجلس چهارم، اظهار کرد: در چندین دوره پس از مجلس چهارم، ابتدا بخش درآمدها مورد بررسی قرار می‌گرفت و تصویب می‌شد و در بخش هزینه‌ای از سقف درآمدها عدول نمی‌کردند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه درآمدها در بودجه باید واقعی باشد، بیان کرد: اگر درآمدهای پیش بینی شده در بودجه واقعی دیده نشود، همه شعارها و اهدافی که برای بودجه جهت محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال تعریف می‌کنیم، تحقق پیدا نمی‌کند.

وی از وجود بخشی در بودجه تحت عنوان نقاط محروم در طول چهل سال گذشته گفت و عنوان کرد: یا واقعا این بودجه‌ها جوابگوی محرومیت نبوده است یا این بودجه‌ها مطابق آنچه در لایحه آمده است یا بعد از تصویب در قانون مصوب مجلس ارائه شده است، تخصیص داده نشده‌اند. وقتی بودجه برای مناطق محروم در نظر گرفته می‌شود به این معنا است که پس از چند سال بودجه نویسی، آن نقاط باید از محرومیت خارج شوند.

کوهکن با تصریح بر ضرورت بازنگری در بخش تعیین بودجه برای نقاط محروم بیان کرد: برخی نمایندگان و مردم ذهنیت‌هایی دارند که بر اساس آن، اعتباراتی که در قالب بودجه در طول چهل سال گذشته هزینه کردیم دارای تبعیض بوده است. باید جداولی که در بودجه تمام این سال‌ها برای هزینه‌ها و درآمدها تعیین شده‌اند، به صورت شفاف منتشر شوند تا مشخص شود در طول این سال‌ها بودجه‌های عمرانی و تملک دارایی در کجا هزینه شده است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تغییر مبنایی بودجه‌نویسی در ایران اظهار کرد: در این راستا سازمان برنامه و بودجه به هیچ عنوان همکاری نکرد و هر چقدر درخواست دادیم، امروز و فردا کردند تا دوره مجلس سابق تمام شد. وقتی چهل سال برای نقاط محروم بودجه نوشته‌ایم، انتظار این است این مناطق از محرومیت خارج شوند اما وقتی چنین نشده است، یعنی مبنای بودجه‌نویسی در کشور غلط است.

کد خبر 1020703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha