دشت های خراسان شمالی یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب دارد

کسری سالانه یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعبی آب دشت های خراسان شمالی از جمله مطالبی بود که در نشست خبری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی عنوان شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «عقیل مرتضوی» ظهر امروز پنج شنبه (نهم بهمن ماه) در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه هشت سد در خراسان شمالی در مدار بهره برداری است، حجم مخازن را 234 میلیون مترمکعب اعلام کرد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با بیان اینکه 51 درصد حجم این مخازن آب گیری شده و 49 درصد مخازن خالی است، بر مدیریت مصرف صحیح و اصولی تأکید کرد و گفت: بیشترین حجم آبگیری شده با 84 درصد مربوط به سد شیرین دره است.

 

 وی در خصوص ایستگاه های باران سنجی به بارش حدود 59.8 میلی متر بارندگی طی امسال و 58 میلی متر بارندگی در سال گذشته اشاره کرد و رشد بارندگی امسال را بسیار ناچیز و اندک ذکر کرد و گفت: شرایط استان به لحاظ منابع آبی همچون سال گذشته است.

 

مرتضوی همچنین با بیان اینکه بارندگی های امسال نسبت به دوره آماری بلندمدت با عقب ماندگی 27 درصدی روبه روست، افزود: میانگین درازمدت بارندگی ها در این استان 87 میلیمتر بوده است.

 

وی، ورود سیلاب ها را یکی از مهم ترین تهدیدهای کاهش کیفیت منابع آب سدها اعلام و راهکار این موضوع را بازگشایی دریچه ها و رهاسازی آب ذکر کرد.

 

«وحید واسطه» معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم در این نشست به 11 دشت استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دشت های استان یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب دارد که دلیل آن برداشت های بیش از حد و ظرفیت از سفره های زیرزمینی است.

 

وی میانگین بارندگی های سالانه استان را 267 میلی متر اعلام کرد و با بیان اینکه اقلیم استان خشک و نیمه خشک است، افزود: ما فقط در 30 تا 40 درصد مساحت استان بارندگی داریم که بیشترین بارندگی در نقاط مرزی و حوزه اترک است.

 

 واسطه به انسداد نزدیک به هزار و 900 چاه غیرمجاز اشاره کرد و گفت: در این راستا 26 میلیون مترمکعب در حجم آب، صرفه جویی شده است.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی به لایروبی و بازگشایی 206 کیلومتر از بستر رودخانه ها اشاره کرد که حدود 45 کیلیومتر از این میزان در سال های 98 تا 99 انجام شده است.

 

آزادسازی 108 کیلومتر بستر رودخانه و تعیین حد بستر و حریم رودخانه ها به طول هزارو 420 کیلومتر از دیگر موضوعاتی بود که معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی به آن اشاره کرد.

 

 

 

کد خبر 1020728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha