گرانی سیمان و کشف انبار احتکار در جهرم

با گران شدن قیمت سیمان در بازار و ورود سازمان های نظارتی به این عرصه، بیش از ۱۱۰ تن سیمان احتکار شده در شهرستان جهرم کشف شد است.

خبرگزاری شبستانجهرم:

اگرچه گرانی کالاها در یک سال گذشته مردم را نقره داغ کرده اما گران شدن قیمت برخی اقلام مورد نیاز مردم به ویژه کالاهای کاربردی همچون مصالح ساختمانی که گران شدن نرخ آن منجر به بالا رفتن بی ضابطه نرخ مسکن می شود، امان مردم را بریده است.

 

آنچه معمولا سبب گرانی یک جنس می شود کمبود آن در بازار بوده و به نوعی عدم عرضه کالای مورد نیاز مردم سبب تقاضا آن در جامعه و به تبع آن گرانی بی رویه کالا می شود؛ امری که متاسفانه بارها و بارها شاهد آن بوده ایم.

 

در یک سال گذشته نبود یک کالای اساسی مردم را دچار مشکلات فراوانی کرده و این رویه هر بار بر روی یک کالای مورد تقاضای مردم تکرار می شود؛ جالب اینکه پس از ورود دستگاه های امنیتی و نظارتی به پیگیری مشکل عدم عرضه این کالاها، بهانه های بسیاری از سوی تولیدکنندگان و یا فروشندگان مطرح می شود اما پس از آن با کشف انبارهای احتکار آن جنس و عرضه آن در جامعه، بازار رو به آرامش حرکت می کند.

 

در طول سال های اخیر کمبود و احتکار کالاها چندین بار تکرار شده و افراد سودجو نیز از این فرصت استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی های خوبی گرفته اند.

 

در روزهای گذشته در حالی با گرانی قیمت مصالح ساختمانی رو به رو بوده ایم که این امر در ماه های اخیر بارها تکرار شده و مشکلات عدیده ای را برای مردم به وجود آورده است.

 

مردم در حالی با گرانی قیمت مصالح ساختمانی به ویژه سیمان رو به رو شده اند که مسئولان نیز همچون گذشته از مقابله با گرانی خبر داده اند اما مشخص نیست که این آشفته بازار گرانی کالاها تا چه زمانی ادامه دارد.

 

این در حالی است که رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مرداد ماه امسال در گفتگویی با اشاره به  افزایش قیمت مصالح ساختمانی در چند ماه اخیر، گفته بود متأسفانه در ماه های اخیر قیمت مصالح ساختمانی به میزان چشمگیری افزایش یافته و این مسئله نگرانی بسیاری را برای سازندگان ایجاد کرده است.

 

«محمد رضا رضایی کوچی» با بیان اینکه یکی از علت های اصلی افزایش قیمت مصالح ساختمانی نوسانات قیمت دلار است، ادامه داده بود یکی دیگر از دلایل افزایش چند برابری قیمت مصالح ساختمانی، عرصه این محصولات در بازار بورس است، متأسفانه در شرایط کنونی حباب موجود در بازار بورس، در روند قیمت گذاری مصالح ساختمانی در این بازار نیز تأثیرگذاشته است و این مسئله موجب افزایش قیمت ها در این بخش شده است.

 

به اذعان وی در شرایط کنونی هیچ کدام از وزارتخانه های راه و شهرسازی، صمت و اقتصاد زیر بار افزایش قیمت مصالح ساختمانی نمی روند و قیمت مصالح روز به روز در حال افزایش است.

 

به اعتقاد نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی برای کنترل بازار مصالح ساختمانی، باید صادرات این محصولات محدود شود، زیرا بازار داخلی در این شرایط با کمبود مواجه است، بنابر این اولویت وزارتخانه باید نخست تأمین مصالح برای بازار داخلی باشد و سپس به فکر صادرات یا عرضه آن در بورس بیافتند.

 

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزوده مجلس نسبت به وضعیت بازار مصالح ساختمانی به وزارت صنعت، معدن و تجارت نقد دارد و این مسئله باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

 

با وجود این موضع گیری مسئولان در رابطه با گرانی بی ضابطه مصالح ساختمانی اما شاهد هستیم که همچنان این رویه در طول یک سال اخیر ادامه داشته و قیمت ها همچنان رو به فزونی است.

 

 با نایاب شدن سیمان در جهرم، مسئولان این شهرستان وارد عرصه شده و با کنترل قیمت ها و پیگیری مدام بر انبارها، به مقابله با احتکار سیمان پرداخته اند.

 

کشف ۱۱۰ تن سیمان احتکار در جهرم

 رئیس اداره صنعت، معدن و‌ تجارت شهرستان جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: پیرو بازدیدهای به عمل آمده طی هفته گذشته تاکنون بیش از ۱۱۰ تن سیمان احتکار شده کشف شد و پرونده آنان به مراجع قضایی ارسال شد.

 

«بهنام اتحاد» به ورود سپاه و بسیج اصناف به مسئله احتکار سیمان اشاره کرد و افزود: لازم است به واحدهای صنفی فروش سیمان تذکر دهیم که در صورت احتکار، امتناع، عدم درج قیمت و یا گران فروشی به طور قاطعانه با آنان برخورد می شود. 

 

وی خاطرنشان کرد: تمام واحدهای صنفی پس از خرید سیمان از عاملین یا کارخانه در سامانه جامع تجارت انبارها موجودی خود ثبت و آمار آن را به اداره صنعت و معدن اعلام کنند، در غیر این صورت با آنان برخورد قانونی صورت می گیرد.

 

در روزهای اخیر نیز سپاه ناحیه جهرم با ورود جدی به عرصه مقابله با گرانی و احتکار سیمان موفق به کشف انبارهای احتکار این کالا شده و تشدید مقابله با محتکران را در دستور کار خود قرار داده است.

 

توقیف کامیون حامل ۲۵ تن سیمان بدون مجوز

 فرمانده سپاه جهرم در جمع خبرنگاران با اشاره به ماموریت این نهاد در راستای ماموریت مبارزه با احتکار و گرانفروشی کالا، اظهار داشت: به همت بازرسین بسیج اصناف، اداره صمت، اتاق اصناف شهرستان جهرم و با هماهنگی اطلاعات سپاه، یک  انبار حاوی 90 تن سیمان احتکار شده و مقادیری مصالح ساختمانی که به صورت غیرقانونی و بالاتر از قیمت مصوب بازار، به مردم عرضه کرده را کشف و  با تشکیل پرونده به مراجع قضایی ارجاع شد. 

 

«غلامعلی احمدی جابری» خطاب به افرادی که در شرایط نامساعد اقتصادی معیشت مردم را مورد بازیچه و سودجویی خود قرار داده اند گفت: بسیجیان و سربازان گمنام امام زمان (عج) در سپاه شهرستان جهرم، با قدرت و بر حسب اوامر فرمانده کل قوا در راستای مبارزه با سودجویان و محتکرین لحظه ای آرام نمی نشینند. 

 

وی خطاب به افرادی که با استفاده از احتکار کالاها و گرانفروشی زندگی را بر عموم مردم تنگ کرده اند، خاطرنشان کرد: شب گذشته نیز ماشین تریلی حامل 25 تن سیمان که به صورت غیرقانونی و بدون مجوز اقدام به فروش بالاتر از قیمت مصوب آن محصول در سطح معابر عمومی کرده بود، توسط بازرسین اصناف و سربازان گمنام امام زمان (عج) در سپاه جهرم توقیف و بعد از صورتجلسه تحویل مقام قضایی شهرستان جهت سیر مراحل قانونی شد. 

 

وی از عموم مردم شهرستان جهرم خواست هرگونه گزارشی از افراد سودجو را به شماره 114 اطلاعات سپاه و یا شماره 124 اداره صنعت، معدن و تجارت اطلاع داده تا به نحو مقتضی با خاطیان برخورد قانونی صورت پذیرد.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

کد خبر 1021021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha