نیاز به همکاری سازمان ها برای حفاظت از بند باستانی «گمبان»

فدایی گفت: وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی حفاظت از میراث مهندسی همچون بند «گمبان» است اما به معرفی و حفاظت همه جانبه از آن توسط موسسات و سازمان های مربوط نیز نیاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمید فدایی»، امروز (شنبه 11 بهمن) در بازدید میدانی از بند «گمبان» و ساختارهای معماری پیرامونی آن گفت: بند «گمبان»، شاهکار معماری و مدیریت آب از دوران باستان است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: مهندسی آب در دوران دوران هخامنشی و ساسانی حائز اهمیت و پیشرفته بوده و سازه های آبی کارآمدی در این دوران احداث شده است.

وی اضافه کرد: در بند «گمبان»، شاهد تصرف هایی در عرصه و حریم هستیم که اهمیت حفاظت از آن را چند برابر می کند و لازم است تا محدوده اثر با برنامه ریزی و همکاری مردم و مسئولان سامان دهی شود.

فدایی اعلام کرد: مداخلات به عرصه و حریم آثار باستانی مرتبط با آب، در اولویت های مطالعاتی پایگاه های جهانی تخت جمشید و پاسارگاد قرار دارد که شامل سدها، بندها، پل ها و یا شبکه کانال های آبرسانی باستانی است.

وی ادامه داد: وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی حفاظت از میراث مهندسی همچون بند «گمبان» است اما به معرفی و حفاظت همه جانبه از آن توسط موسسات و سازمان های مربوط نیز نیاز است.

«حمیدرضا کرمی» نیز در این بازدید گفت: چشمه «گمبان» در طول تاریخ همواره پرآب بوده است و دیوار 950 متری اطراف این چشمه، بند باستانی است که با خاک رس و لاشه سنگ طبیعی در این چشمه احداث شده است.

کارشناس باستان شناس پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: بند مورد نظر به بندهای هخامنشی پاسارگاد شباهت دارد که در قسمت غربی آن بقایایی از یک گورستان اسلامی نیز به چشم می خورد.

وی عنوان کرد: بند «گمبان» از آثار شاخص ارسنجان است که در نزدیکی روستای «شرق آباد» قرار دارد و کشاورزان امروز نیز با انتقال آب این چشمه با موتور پمپ آب به زمین های کشاورزی خود از آن استفاده می کنند.

کد خبر 1021105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha