مسجدی که به دست مرحوم لرزاده طراحی شد و به ثبت آثار ملی رسید

مرحوم حسین لرزاده، معمار نام آشنا که بر کار طراحی و ساخت ده‌ها و بلکه صدها مسجد در تهران و سراسر کشور نظارت داشت، معماری ساخت مسجد سلمان را نیز بر عهده داشت و به دلیل قدمت و طراحی زیبای آن، این مسجد در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسمی آثار ملی ایران رسید.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد سلمان (واقع در تهران، خیابان 17 شهریور، نرسیده به میدان خراسان، حدفاصل کوچه های شهیدان مجید فریدوند و ابوالقاسم تشکری) از جمله مساجدی است که کار نوسازی آن به دلیل کمبود منابع مالی، سال ها طول کشیده است. این مسجد به گفته حجت الاسلام والمسلمین «سید حبیب الله حسینی» از مبلغان دینی و روحانیون ساکن در منطقه 17 شهریور تهران، دست کم 100 سال قدمت دارد و حتی می توان گفت، اولین مسجدی است که در خیابان 17 شهریور جنوبی ساخته شده است.

 

مرحوم شیخ رضا سراج، منبری نام‌‌آشنا، امام جماعت مسجد سلمان بود

 

مسجد سلمان چندین امام جماعت به خود دیده است که از آن جمله می توان به حجج اسلام والمسلمین رضا سراج (منبری معروف)، سید محمد حسین شجاع الدین خوئی و روحانیون اشاره کرد و از سال 1398 و در پی بروز کسالت حجت الاسلام والمسلمین روحانیون که پس از مرحوم خوئی، امام جماعت این مسجد شد، حجت الاسلام والمسلمین شجاع الدین خوئی، امامت جماعت مسجد سلمان را پذیرفت.

 

طراحی زیبای مرحوم لرزاده موجب ثبت مسجد سلمان در آثار ملی شد

 

مرحوم حسین لرزاده، معمار نام آشنا که بر کار طراحی و ساخت ده ها و بلکه صدها مسجد در تهران و سراسر کشور نظارت داشت، معماری ساخت مسجد سلمان را نیز برعهده داشت و به دلیل قدمت و طراحی زیبای آن، این مسجد در سال 1386 به ثبت رسمی آثار ملی ایران رسید. این مسجد با این پیشینه و زیبایی، از حدود ۱۰ سال پیش درگیر کار نوسازی است که هنوز به دلیل کمبود منابع مالی به سرانجام نرسیده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین شجاع الدین خوئی در این باره به شبستان گفت: این مسجد در اواسط دهه 80 به ثبت ملی رسید و چند سال بعد به دلیل خطری که نسبت به ریزش آن احساس شد با کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دستور تخریب آن صادر شد و هنوز به دلیل کمبود منابع مالی و با وجود تلاش بسیار زیاد هیئت امنا و همراهی نمازگزاران، کار ساخت بنای جدید آن به پایان نرسیده است. کار اولیه ساختمان جدید این مسجد که تمام شد به همت آقای روحانیون، نماز جماعت در مسجد سلمان اقامه می شد. البته باید گفت که کار تکمیل این مسجد به مرحله نهایی رسیده است.

 

مشاهده خبرنگار ما حکایت از این واقعیت دارد که این مسجد که با معماری سبک قاجاری در حال نوسازی و تجدید بنا است، به سرعت در حال تکمیل شدن است و حتی در زمان تهیه گزارش توسط خبرنگار ما، چند خودروی نیسان مصالح ساختمانی توسط کارگران جلوی این مسجد تخلیه شد.

 

دقت اهالی مسجد سلمان بر رعایت دستورالعمل‌‌های بهداشتی

 

همانطور که شجاع الدین خوئی گفت مدت زیادی است که نماز جماعت و برنامه های مناسبتی در مسجد سلمان برگزار می شود هرچند طی دوره شیوع ویروس کرونا فعالیت های این مسجد کاملا مطابق با دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا و مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار می شود. هر فردی هنگام ورود به مسجد سلمان باید ماسک بر صورت داشته باشد و دست خود را ضد عفونی کند. فاصله اجتماعی نیز با دقت رعایت می شود و برای این کار، از پارچه ها یا شاید بهتر است بگوییم، تشکچه های قرمز استفاده می شود. میزی نیز در انتهای شبستان این مسجد قرار داده اند که روی آن دو سبد قرار داه اند، یکی برای مهرهای استفاده شده و دیگری برای مهرهای تمیز. محلول ضد عفونی کننده نیز روی این میز قرار دارد.

 

 

 

 

از نکات بسیار جالب درباره مسجد سلمان است که سرویس روشویی داخل شبستان آن واقع شده است که یکی از نمازگزاران در این باره به شبستان گفت: وقتی کار نوسازی این مسجد شروع شد، سرویش روشویی که پیش از آن در حیاط مسجد سلمان واقع شده بود بخشی از شبستان شد. البته این اتفاق در فصول سرد خوب است ولی شاید در فصول گرم، مشکلی ایجاد کند.

 

حالا که درباره فضای فیزیکی مسجد سلمان سخن گفتیم بد نیست که بگوییم، هنگام ورود به این مسجد با تصویر حدود 40 شهید و مرحوم سید محمد حسین شجاع الدین خوئی، امام جماعت فقید آن روبرو می شوید و درست در زیر این عکس، میز و صندلی قرار داده اند تا یکی از هیئت امنا بر رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی هنگام اقامه نماز جماعت و برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی نظارت کند. رد پای نوسازی و تداوم روند تکمیل ساختمان جدید مسجد سلمان در جای جای این مسجد از جلوی در ورودی تا شبستان آن پیدا است.

 

هیئت نوجوانان منتظران مهدی (عج) بازوی پر توان مسجد سلمان

 

مسجد سلمان از جمله مساجدی است که به گفته خوئی با تلاش امام جماعت و هیئت امنای آن همیشه زمینه حضور مستمر و میدان دان به نسل جوان را فراهم کرده است و همین رویکرد موجب شد، نوجوانان این مسجد حدود ۱۰ سال پیش هیئت «نوجوانان منتظران مهدی (عج)» را تاسیس کنند که البته اکنون بسیاری از نوجوانان به جوانان فعال مسجد سلمان تبدیل شده و این هیئت همچنان با همراهی هیئت امنا دو بازوی اصلی این مسجد را تشکیل می دهند.

مدیر این هیئت عضو شورای فرهنگی مسجد سلمان است و هر وقت قرار است برنامه ای در این مسجد برگزار شود، حتما اعضای پر تلاش و نوجوان و جوان این مسجد، پای کار هستند. به همت همین هیئت بود که ۱۰ شب نمایش اندوه جاودان در ایام فاطمیه در جلو مسجد سلمان برگزار می شد تا مردم با زبان هنر با فضائل و مصائب حضرت ام ابیها (س) آشنا شوند.

 

اعضای نوجوانان منتظران مهدی (عج) و هیئت امنای مسجد سلمان کوشیده اند با وجود تمام تلاش شان برای سرعت بخشیدن به روند تکمیل این مسجد، نیازمندان را به ویژه در دوره شیوع ویروس کرونا فراموش نکنند از همین رو طی یک سال اخیر، بیش از 300 بسته ارزاق و بهداشتی میان خانواده های نیازمند توزیع کرده اند.

شجاع الدین خوئی در این ارتباط به شبستان گفت: در مسجد سلمان در دوره شیوع ویروس کرونا هیچ گاه بسته نشد ولو به مدت یک ساعت هنگام اذان ظهر و یک ساعت هنگام اذان مغرب. همین کار باعث شد در جمع آوری کمک های مردمی برای دستگیری از نیازمندان موفق باشیم هرچند به دلیل تمرکز کارگزاران مسجد سلمان برای تکمیل ساختمان نوشده این مسجد، و بروز مشکل مالی برای آحاد مردم از جمله اهالی این خانه خدا، در کمک های مومنانه به طور متوسط عمل کردیم، هرچند شاید به دلیل کارهای دیگری که در حال انجام آن هستیم، می توان گفت، عملکرد مسجد سلمان در عمل به توصیه مقام معظم رهبری برای کمک مومنانه به نیازمندان خوب بوده است.

 

مسجدی که در حال احیای پیشینه درخشان خود است

 

مسجد سلمان با قدمت زیادی که دارد به قول حسن آقای آرایشگر که مغازه وی در ضلع غربی این مسجد واقع شده، در جذب نسل جوان بسیار موفق بوده و پیش از شروع نوسازی آن مهم ترین مسجد در این بخش از خیابان طولانی 17 شهریور بوده است که با تکمیل ساختمان آن، کم کم دارد پیشینه درخشان خود را پیدا می کند.

 

کد خبر 1021126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha