واحد سوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در دهه فجر افتتاح می شود

مجری طرح های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: به مناسبت دهه فجر، واحد سوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان افتتاح می شود.

«علیرضا نصرالهی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: بر اساس سیاست های وزارت نیرو و صنعت برق کشور جهت استفاده بهینه از منابع به خصوص سوخت مصرفی نیروگاه ها و افزایش راندمان تولید، طرح ۲۲ واحد بخش بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی که بخش گاز آن ها قبلا اجرا شده  در برنامه توسعه تولید برق کشور قرار گرفت.

 

مجری طرح های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی بیان کرد: قرارداد این طرح به صورت کلید در دست با شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) منعقد شد که سه واحد بخش بخار نیروگاه شیروان در زمره طرح های ۲۲ واحد بوده است.

 

نصرالهی افزود: بخش بخار شامل سه واحد ۱۶۰ مگاواتی که هزینه سرمایه گذاری آن ۱۲۵ ملیون یورو می باشد که با بهره بردای از آن ظرفیت این نیروگاه ۱۶۰ مگاوات افزایش پیدا می کند و عملا ظرفیت کل واحدهای نیروگاه با طرح افزایش تولید بالغ بر هزار و ۴۹۴ مگاوات می رسد.

 

وی خاطر نشان کرد: نیروگاه شیروان به خاطر تولیدی که دارد بیش از نیاز استان خراسان شمالی است که با توجه به وجود شبکه سراسری این برق قابلیت انتقال به سایر نقاط کشور و امکان صادرات برق در منطقه شمالی و شرقی کشور فراهم است.

 

وی تصریح کرد: این نیروگاه ۶ واحد گازی دارد که ظرفیت هر واحد گازی ۱۵۹ مگاوات و سه واحد بخار که هر واحد با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات است که طرح های افزایش راندمان ۶۰مگاوات، راندمان سیکل ترکیبی ۴۹.۹ درصد، سوخت اصلی واحدها گاز طبیعی، سوخت دوم گازوئیل، ظرفیت مخزن،  ۲ مخزن ۲ هزار مترمکعبی ومساحت زمین آن ۱۲۰هکتار است.

 

مجری طرح های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی بیان کرد: افزایش ظرفیت تولید برق منطقه و تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور، کمک به افزایش پایداری، پاسخ به نیاز روز افزون رشد مصرف برق منطقه ناشی از گسترش صنایع محلی، توسعه کشاورزی و مصارف عمومی و خانگی،استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور و ارتقا دانش فنی در ساخت نیروگاه های حرارت و اشتغالزایی در منطقه را از اهداف این  پروژه عنوان کرد.

 

با توجه به اهمیت این پروژه در تامین برق کشور و استان، افتتاح روز یکشنبه به دستور ریاست جمهوری و با حضور حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در محل نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان انجام می شود.

 

اکنون ۳۰ درصد تولید نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان کل نیاز برق استان خراسان شمالی را تامین می کند و ۷۰ درصد مازاد تولید آن نیز در دیگر استان ها مصرف می شود.

 

این نیروگاه از نظر بزرگی بعد از نیروگاه دماوند تهران و نکا در شمال، سومین نیروگاه بزرگ کشور است. ۷۰۰ نفر در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان فعالیت می کنند که ۶۸ درصد آنان بومی هستند. نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع شده است.

کد خبر 1021144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha