مدل جهادی مقابله با کرونا را به حوزه‌های اشتغال و علم توسعه دهیم

بذرافکن بیان کرد: در یک سال گذشته شاهد بودیم پزشکان در جبهه‌ها به همراهی مردم حرکت می‌کنند که سختی‌های زیادی داشته است. دولت بعد باید این مدل را در دیگر عرصه‌ها مانند اشتغال و علم توسعه بدهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو در خصوص بایدها و بایستگی‌های دولت دوازدهم برای تحویل امور به دولت سیزدهم با دکتر مجید بذرافکن کارشناس مسائل سیاسی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

مجید بذرافکن با تاکید بر اینکه دولت بعدی باید نسبت به شرایط دولت فعلی و اینکه چه مسیری را طی کرده است، توجه کند، گفت: همه دولت‌هایی که روی کار آمده‌اند به سهم خودشان یک نتایجی را رقم زدند و دارای نقاط قوت و ضعف هستند. نخستین کاری که باید انجام دهد این است که تمام نقاط قوت دولت‌های قبل را به رسمیت بشناسد و آن را ادامه بدهد و نسبت به نقاط ضعف آگاهی کافی داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی یکی از مهم ترین نقاط ضعفی که باید جبران شود را مردمی سازی و افزایش مشارکت مردم در اداره امور کشور دانست و عنوان کرد: نیاز به یک دولت جهادی داریم و ایجاد و پرورش یک جامعه جهادی و مشارکت جو نیز مهمترین کاری است که دولت سیزدهم باید انجام دهد.

وی از ضرورت ایجاد یک دولت فعال و جوان گفت و تاکید کرد: این دولت باید بتواند از ظرفیت جامعه جهادی استفاده کرده و آن را فعال تر کند و در حوزه امور داخلی، این نکته مهم ترین مسئله‌ای است که باید به آن توجه کنیم.

بذرافکن درباره مسائل خارجی توضیح داد و یادآور شد: جهان پس از کرونا شکل دیگری به خود گرفته است و همه جهان در برابر چیستی ویروس کرونا برابر بوده است. در واقع ماهیت ناشناخته کرونا باعث شد ظرفیت‌های متفاوت کشورهای جهان را در یک رقابت برابر قرار داد و می‌توان آن‌ها را مقایسه کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به شرایط کشورهای دیگر در مواجه با کرونا عنوان کرد: وضعیت واقعی کشورهای دیگر حقیقتی است که ما را به سمت منابع قدرت اصلی داخلی رهنمود می‌کند. در حقیقت جهانی که امروز در برابر کرونا درمانده است، باید به عنوان یک ظرفیت از داخل به بیرون مورد توجه قرار گیرد نه ظرفیتی که ناتوانی و ضعف‌ها را به عنوان سوغات از بیرون به داخل وارد شود.

وی به شرایط داخلی ایران در دوران کرونا اشاره و بیان کرد: در یک سال گذشته شاهد بودیم بخشی از جامعه یعنی پزشکان در جبهه‌های به همراهی مردم حرکت می‌کنند که سختی‌های زیادی داشته است. دولت بعد باید این مدل را در دیگر عرصه‌ها مانند اشتغال، تعلیم و علم توسعه بدهد.

کد خبر 1021223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha