تحریم‌ها موجب شد تا به توان داخلی تکیه کنیم

وزیر نفت گفت: تحریم‌ها جزء زندگی ما و موجب شده اند تا به توان داخلی تکیه کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، بیژن زنگنه، وزیر نفت در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه تحریم‌ها جزء زندگی ما و موجب شده اند تا به توان داخلی تکیه کنیم، گفت: البته این‌طور نبوده است که به هر قیمتی اتکا کنیم؛ ما در بخش‌هایی توانمند شدیم که اقتصاد خوبی هم داشته و با تقاضای بالایی مواجه بوده‌ایم.

 

وی تصریح کرد : اگر تحریم نباشد کارهایی که برای داخل انجام شده است، مرجع‌های خوبی برای صادرات خواهند داشت. ایرانی‌ها باید صاحب نشان (برند) شوند.

 

زنگنه بابیان اینکه ما در سطح خوب جهانی تولید می‌کنیم و به دلیل تحریم استانداردهایمان را زیر پا نگذاشتیم گفت : ایران در تولید محصولات پتروشیمی در منطقه , یک قدرت است

 

وزیر نفت افزود : پتروشیمی در دوران تحریم هم بسیار کمک کرد و ارزآوری خوبی داشته است.

 

وی با اشاره به دستاوردهای صنعت گاز کشور گفت: صنعت گاز پس از انقلاب توسعه یافته است، ذخایر گاز ۹ تریلیون مترمکعب بوده و اکنون به ۳۳ تریلیون مترمکعب رسیده است.

 

این عضو دولت دوازدهم ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد تجهیزات ثابت صنعت نفت در داخل کشور ساخته می‌شود، در این زمینه پیشرفت خوبی حاصل شده است و ظرفیت‌ها با ۱۵ سال پیش قابل مقایسه نیست‌.

 

وی با اشاره به اینکه ظرفیت بدنه کاری صنعت نفت برای بهره‌برداری با آغاز انقلاب اسلامی در وضع خوبی بود و نیروها آموزش دیده بودند افزود: البته طرح‌های مهندسی و اصل مدیریت کار در لندن بود.

 

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ۹۵ درصد جمعیت کل کشور از نعمت گاز بهره‌مند هستند ۸۶ جمعیت روستایی و ۹۹ درصد جمعیت شهری از گاز استفاده می‌کنند، کمتر ‌کشوری در جهان چنین شبکه گازرسانی دارد.

 

وزیر نفت با تاکید براینکه درباره فروش نفت تا زمانی‌که تحریم برداشته نشود حرفی نمی‌زنم افزود: این دوره طلبی بابت فروش نفت نداریم و پولمان را گرفتیم.

 

وی ادامه داد: برخی از مطالباتمان در عراق، کره جنوبی، ژاپن و امارات مسدود شده است که مربوط به پیش از تحریم است.

 

زنگنه درباره مصرف سوخت در کشور هم گفت : بارها گفتم مصرف سوخت را در پالایشگاه‌ها دنبال نکنید در خودروسازی‌ها دنبال کنید.

 

وی ادامه داد: در برخی موارد مصرف بی‌رویه ربطی به مردم ندارد و به سیاست‌گذاران مربوط می‌شود برای نمونه خودروی بی‌کیفیت چه ارتباطی به مردم دارد؟ مردم ناچارند استفاده کنند، البته خودروسازان در حال تلاش برای کیفی‌سازی هستند‌.

 

زنگنه با تاکید براینکه انرژی کشور را با این رشد مصرف نمی‌توان تامین کرد گفت: میانگین رشد مصرف انرژی کشور امسال ۱۲ درصد و در تهران ۱۵ درصد بود، این رقم بزرگی است؛ کدام سازمانی می‌تواند آن را تامین کند؟

 

وزیر نفت افزود: تولید گاز کشور به اندازه ۲.۵ فاز پارس جنوبی اضافه شده است اما انگار تولیدی اضافه نشده و همه این مقدار مصرف شده است.

 

وی درباره توسعه میادین نفتی هم گفت: تا پایان این دولت تکلیف همه میدان‌ها را مشخص می‌کنیم و تلاشمان این است توسعه میدان گازی فرزاد را آغاز کنیم.

 

وزیر نفت گفت : صادرات فرآورده‌های نفتی ایران نسبت به سال ۹۱ چهار برابر شده است

 

وی به طرح پالایش گاز بیدبلند خیج‌فارس اشاره کرد و افزود : بیدبلند خلیج فارس پالایشگاه بزرگی است که خوراک پتروشیمی‌هایی مانند گچساران را تامین خواهد کرد، کار جامعی است که گاز همراه نفت را جمع می‌کند.

 

وزیر نفت بابیان اینکه بازار نفت پدر و مادر ندارد و برای گرفتن آن مشکلی نیست گفت : خیلی علاقه‌مند بودم تولید نفت ایران به ۶ میلیون بشکه در روز برسد برخی فکر می‌کردند خام‌فروشی است، اما پول نفت باید صرف اقتصاد کشور شود و به صندوق توسعه ملی برود و نباید وارد بودجه شود.

 

وی ادامه داد :به افزایش ۶ میلیون بشکه تولید در روز امیدوارم اما برای تحقق آن اندیشه‌ها هم باید تغییر کند؛ اندیشه را به زور نمی‌توان تغییر داد.

 

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره نقاط ضعف و قوت وی در دوران وزارتش گفت : نقطه قوتم را دیگران باید بگویند اما در دیدگاه‌هایم سرسخت بودم، دنبال زنده باد و مرده باد شنیدن نبودم و نیستم. سعی کردم آنچه منفعت ملی بود انجام دهم. نقطه ضعفم هم این بود که این دوره وزیر (نفت) شدم.

 

زنگنه افزود:در لوله گذاری در خلیج فارس بیش از آنکه اتکاء به تجهیزات داشته باشیم اتکاء به ظرفیت‌های دانش بنیان و مهندسی داخلی داریم.

 

وزیر نفت تصریح کرد: در زمینه بازیافت نفت و برداشت از مخزن هنوز جوان هستیم و علت این است که در حوزه آموزش بالادستی دچار ضعف بوده ایم حتی برای اولین بار در سال ۷۷ دانشگاه‌های ما دست به کار شدند تا جذب دانشجو کردند و در این حوزه‌ها آموزش دهند.

 

وی گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های بسیاری در سراسر کشور در حوزه مهندسی دانشجو می‌پذیرند و از اساتید خوبی هم برخوردارند گفتنی است دانشگاه‌های ما وظیفه دارند تا در بخش نرم افزاری بسیار مهمی که در میادین نفتی به افزایش بازیافت از مخزن‌ها مربوط می‌شود پروژه داشته باشند و بیش از ۵۰ درصد ظرفیت‌های کل میدان‌های نفتی کشور به دانشگاه‌ها سپرده شده است.

 

وزیر نفت گفت: حقیقتاً دانشجویانی که در این حوزه تربیت می‌شوند سرمایه‌های ما محسوب می‌شوند و این دانشجویان دیگر مخازن را رها نخواهند کرد.

 

زنگنه افزود: پیش از این، تکنولوژی لیسانس‌های نهایی که برای صنایع پایین دست نیاز داشتیم (بطور مثال تولید متانول که اوره، آمونیاک، اولفین‌ها و هایدوکراکر برای شکستن مولکول‌های سنگین در پالایشگاه ها) از خارج گرفته می‌شد، اما امروز هر کدام از دانشگاه‌های ما بر اساس قراردادی موظفند تا در این حوزه‌ها کشور را صاحب تکنولوژی کنند.

 

وی ادامه داد: قبل از انقلاب، طراحی مهندسی و اصل کار در لندن انجام می‌شد پس از انقلاب مدیریت از لندن به تهران آورده شد که البته برخی به اشتباه می‌گویند مدیریت از خوزستان به تهران آورده شده، اما در حقیقت این طور نیست و مدیریت از لندن به تهران آورده شد.

 

زنگنه تصریح کرد: قبل از انقلاب مدیریت و مهندسی در لندن انجام می‌گرفت و ایرانی‌ها فقط اپراتور بودند و به راستی کارشان را هم بلد بودند و حتی پالایشگاه‌های ما هم توسط داخلی‌ها مدیریت می‌شد و خوب هم اداره می‌شد، ولی بخش بالادستی نفت که برای مدتی دست شرکت فاسکو بود اپراتوری خوبی انجام می‌شد و این افراد، کاربلد بودند و بخش نفت را به خوبی مدیریت می‌کردند.

 

وزیر نفت به موضوع خام فروشی و ابعاد آن پیش از انقلاب اشاره کرد و افزود: پیش از انقلاب هم نفت به صورت خام فروخته می‌شد، اما اقداماتی هم برای ساخت شرکت‌های پتروشیمی شروع شده بود، ولی دیگر فرصت نکردند و پس از انقلاب هم جنگ شروع شد و پتروشیمی‌های ما از بین رفت.

 

زنگنه گفت: پتروشیمی ایران با بازسازی‌هایی در اراک، خراسان، اصفهان و تبریز همراه بود، ولی جهش اصلی پتروشیمی کشور از سال ۷۶، ۷۷ شروع شد آن هم بر مبنای محصولاتی که از پارس جنوبی گرفته می‌شد. جهش دیگر این صنعت هم در بندر امام صورت گرفت در حال حاضر در حال طی کردن جهش سوم صنعت پتروشیمی هستیم که امید می‌رود تا پایان ۱۴۰۴ این جهش خاتمه یابد و تولید ما به ۱۳۰ میلیون تن به ارزش ۳۳ میلیارد دلار برسد. در حال حاضرما در صنعت پتروشیمی در منطقه یک قدرت محسوب می‌شویم از حیث توانمندی فناوری و ساخت تجهیزات و زنجیره‌ای که در پایین دست این صنعت ایجاد می‌شود ما صاحب قدرت هستیم و این نقطه به نوبه خود بسیار مهم و ارزشمند است.

 

وی با بیان اینکه در ۱۲ بهمن سال ۵۷ در تبریز بودم و در ورزشگاه سرپوشیده دانشگاه تبریز میان جماعت بسیاری که برای تماشای ورود امام خمینی (ره) از تلویزیون، بودم در همان لحظه بود که نظامیان وارد صدا و سیما شدند و با پخش سرود شاهنشاهی اعصاب همه را خرد کردند در آن دوران من فارغ التحصیل دانشگاه تبریز بودم و برای شلوغ کاری به میان جمعیت رفته بودم.

 

وی افزود: در پیش از انقلاب تلاش‌های زیادی برای بالا رفتن فروش نفت ایران شده بود در آن دوران تولید خوبی هم داشتیم البته پس از انقلاب اقدام به کاهش ۴ میلیون بشکه‌ای تولید نفت شد که بنده اعتقادی به این حرکت نداشتم.

 

او ادامه داد: تقریباً پیش از انقلاب حدود ۵ میلیون و خرده‌ای بشکه نفت تولید می‌شد که یک باره پس از انقلاب و در فروردین ۵۸ با کاهش ۴ میلیون بشکه‌ای به یک و هشت میلیون بشکه کاهش یافت پس از آن هم که جنگ شد و تأسیسات نفتی کشور آسیب دید.

 

زنگنه گفت: ذخایر کشف شده نفتی کشور پس از انقلاب از نظر ذخایر هیدرو کربو مایع و قابل استحصال در سال ۵۷ حدود ۵۸ میلیارد بشکه بود این در حالی است که پس از گذشت ۴۰ سال و برداشت بیش از ۳۵ میلیارد بشکه از این ذخایر، الآن ذخایر ما در حوزه نفت حدود ۱۵۹ میلیارد بشکه شده البته این رقم مربوط به ذخایر هیدروکربور مایع است. این یعنی ذخایر ما پس از ۴۰ سال بیش از ۲ برابر شده است.

 

وی درخصوص ذخایر گاز کشور پیش از انقلاب افزود: قبل از انقلاب ذخایر گازی کشور ۹ تریلیون متر مکعب گاز کشف شده داشتیم و الآن بیش از ۳۳ تریلیون متر مکعب گاز است.

 

زنگنه تصریح کرد: صنعت گاز پس از انقلاب تقریباً رشد کرده است و گرنه پیش از انقلاب صنعت گاز محدود به پالایشگاه کوچکی در بیدبلند می‌شد و شبکه خطی از بیدبلند به آستارا معطوف بود و جمعیت کمی هم از گاز استفاده می‌کردند.

 

وی افزود: صنعت گاز ایران با انقلاب و صنعت گاز پارس جنوبی جهش کرد، پتروشیمی‌های ما هم به همین صورت بودند، زیرا تولیدات پتروشیمی ما قبل از انقلاب به ۲ میلیون تن هم نمی‌رسید، ولی حالا می‌توان گفت: تولید پتروشیمی ما سال آینده به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید البته در حوزه فناوری‌های تکنولوژیک هم رشد قابل ملاحظه‌ای به دست آورده ایم که اصلاً قابل قیاس با آنچه پیش از انقلاب بوده نیست البته بیش از ۴۰ سال از آن دوران می‌گذرد.

 

وزیر نفت گفت: هم اکنون در حوزه تجهیزات سخت افزاری و در بخش ساخت و ساز، شرایط مناسب و بسیار خوبی داریم به گونه‌ای که فکر نمی‌کنم در منطقه جایی وجود داشته باشد که به اندازه ما به توانمندی‌های تجهیزاتی دست یافته باشد.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد تجهیزات غیر دوار مان را در ایران تولید می‌کنیم و فقط یکی دو قلم از قبیل لوله‌های بدون درز ویژه را نمی‌سازیم که امیدواریم ظرف دو سال آینده این اقلام هم بومی سازی شود.

 

وی گفت: در این زمینه صنعت فولادسازی کمک بزرگی برای ما بوده است، زیرا بسیاری از تجهیزات ما با فولاد ساخته می‌شود.

 

زنگنه از دستیابی و کسب موفقیت در ساخت ورق‌های مخصوص انتقال مقاوم به گاز و نفت ترش در سال ۹۹ خبر داد و افزود: ماشین‌های دواری همچون توربین، کمپرسور و تلمبه‌ها که باید ساخته شود هم از وضع خوبی برخورداریم از این نظر هم شرکت‌هایی همچون مپنا و او. تی. سی در زمینه ساخت توربین فعالیت خوبی دارند و توربین و کمپرسور‌های سنگین می‌سازند در مجموع، کشورمان حتی با ۱۵ سال قبل هم قابل مقایسه نیست.

 

وی ادامه داد: در سال ۷۶ که وارد وزارت نفت شدم توانایی یک متر لوله گذاری دریایی را هم نداشتیم، ولی حالا برای ساخت اینگونه تجهیزات و ارائه توانایی ها، رقابت وجود دارد به حدی که روزانه حدود یک کیلومتر لوله گذاری در خلیج فارس انجام می‌شود.

 

کد خبر 1021438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha