افزایش ۶۸ درصدی صادرات کالا از خراسان جنوبی/ترانزیت ۵ هزار دستگاه کامیون

رحیمی زاده گفت: طی ۱۰ ماهه امسال پنج هزار و ۲۳۱ دستگاه کامیون به وزن ۱۶۱ هزار و ۲۱۲ تن از گمرکات ماهیرود خراسان جنوبی به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

«حسن رحیمی زاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري شبستان در بیرجند گفت: طی۱۰ ماهه سال جاری در استان ۲ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۵۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۱۹ میلیون و ۲۲ هزار و ۵۲۷ دلار از طریق گمرکات استان صادر شده است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: مجموع کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۶۸ درصد و از لحاظ وزن ۳۰ درصد افزایش داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه از این مقدار کالای صادراتی، یک تن و ۲۹۲ هزار و ۸۸ تن صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرو انجام شده است که ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد، افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی جات، سیمان، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک های مستعمل رنگ بر، هیدروکربن سبک، کاشی و سرامیک، گازوئیل، نخود آبگوشتی، نمک و تخم مرغ خوراکی بوده که به کشور افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و تایوان صادر شده است.

 

رحیمی زاده در ارتباط با صادرات ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان) بیان کرد: در این مدت ۱۴ هزار و ۲۶۰ فقره پروانه به ارزش ۵۱۶ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۱۳۲ دلار به وزن بیش از یک تن و ۵۵۵ هزار و ۹۶۲ تن در استان تشکیل شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۷۸ درصد و از نظر وزن ۴۷ افزایش را نشان می‌دهد.

 

به گفته وی عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶شامل مشتقات نفتی، کود، پروفیل، شیشه، ایزوگام و ... بوده است.


 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: طی ۱۰ ماهه امسال تعداد ۱۵ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش یک میلیون و ۸۰۵ هزار و ۴۴۹ دلار به وزن ۴۹۱ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۹۴ درصد و از نظر وزن ۸۰ درصد کاهش یافته است.

 

رحیمی زاده تصریح کرد: عمده اقلام وارداتی به استان قطعات مربوط به خط تولید کاشی، بذر یونجه، بذر گیاهان دارویی و علوفه و سبزیجات، گوسفند، لوازم یدکی، زغال سنگ شسته نشده و ماسک جراحی بوده که این اقلام از کشورهای چین و همسایه وارد شده است.

 

وی در پایان بیان کرد: در ۱۰ ماهه امسال تعداد پنج هزار و ۲۳۱ دستگاه کامیون به وزن ۱۶۱ هزار و ۲۱۲ تن شامل گردو آرکا، کود اوره، پنل خورشیدی، آرد گندم، موتورسیکلت، روغن خوراکی، سیگار، کود شیمیایی، شکر و روغن موتور از کشور اندونزی، چین ، ترکمنستان، هندوستان، امارات، روسیه و ترکیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

 

کد خبر 1021581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha