واحد سوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان افتتاح شد

همزمان با نخستین روز از دهه مبارک فجر، واحد سوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان امروز به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهوری افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شیروان؛ بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان شامل سه واحد ۱۶۰ مگاواتی که هزینه سرمایه گذاری آن ۱۲۵ ملیون یورو ( هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال) است با بهره برداری از آن ظرفیت این نیروگاه ۱۶۰ مگاوات افزایش پیدا می کند و عملا ظرفیت کل واحدهای نیروگاه با طرح افزایش تولید، بالغ بر هزار و ۴۹۴ مگاوات می رسد.

 

مجری طرح های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در حاشیه این مراسم گفت: نیروگاه شیروان به خاطر تولیدی که دارد بیش از نیاز استان خراسان شمالی است که با توجه به وجود شبکه سراسری، قابلیت انتقال به سایر نقاط کشور و امکان صادرات برق در منطقه شمالی و شرقی کشور را دارد.

 

«علیرضا نصراللهی» افزود: این نیروگاه، ۶ واحد گازی دارد که ظرفیت هر واحد گازی ۱۵۹ مگاوات و سه واحد بخار که هر واحد با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات است که طرح های افزایش راندمان  ۶۰ مگاوات، راندمان سیکل ترکیبی ۴۹.۹ درصد، سوخت اصلی واحدها گاز طبیعی، سوخت دوم گازوئیل، ظرفیت مخزن،  دو مخزن دو هزار مترمکعبی و مساحت زمین آن ۱۲۰هکتار است.

 

وی افزایش ظرفیت تولید برق منطقه و تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور، کمک به افزایش پایداری، پاسخ به نیاز روز افزون رشد مصرف برق منطقه ناشی از گسترش صنایع محلی، توسعه کشاورزی و مصارف عمومی و خانگی،استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور و ارتقا دانش فنی در ساخت نیروگاه های حرارتی و اشتغالزایی در منطقه را از اهداف این  پروژه عنوان کرد.

 

به گفته نصراللهی اکنون ۳۰ درصد تولید نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان کل نیاز برق استان خراسان شمالی را تامین می کند و ۷۰ درصد مازاد تولید آن نیز در دیگر استان ها مصرف می شود.

 

این نیروگاه از نظر بزرگی بعد از نیروگاه دماوند تهران و نکا در شمال، سومین نیروگاه بزرگ کشور است که ۷۰۰ نفر در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان فعالیت می کنند که ۶۸ درصد آنان بومی هستند.

 

گفتنی است؛ همزمان با اولین روز دهه فجر ۱۳ پروژه بزرگ صنعت آب و برق با اعتبار چهار هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان در دو استان خراسان شمالی و کردستان با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری و وزیر نیرو در قالب هفته سی و نهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران افتتاح شد.

 

همچنین امروز با حضور استاندار خراسان شمالی ۶۰ طرح عمرانی خدماتی با اعتبار هشت هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال به صورت متمرکز در محل سایت روستای قلعه چه شهرستان شیروان افتتاح شد.

 

کد خبر 1021653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha