عدم وجود شبکه فاضلاب و  شبکه دفع آب های سطحی دو مشکل اساسی در عمران آبادان و خرمشهر است

شمخانی عدم وجود شبکه فاضلاب و شبکه دفع آب های سطحی را دو مشکل اساسی در عمران آبادان و خرمشهر دانست و گفت: رفع مشکل فاضلاب این دو شهرستان در اولویت برنامه های معاونت فنی، عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «موعود شمخانی» شب گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، عدم وجود شبکه فاضلاب را مشکل اساسی در عمران شهرهای آبادان و خرمشهر خواند و اظهار کرد: رفع مشکل فاضلاب این دو شهرستان در اولویت برنامه های معاونت فنی، عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند قرار دارد. طی 20 ماهه گذشته در مناطق مختلف آبادان از جمله امیرآباد، ذوالفقاری، طویشه و دهکده بریم 28 درصد شبکه فاضلاب احداث و اتصالات آن نیز انجام شده است.

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه طرح اصلاحات شبکه فاضلاب در مناطق صرحانیه، دوربند، کوی کارمندان و کوی بهروز خرمشهر اجرایی شد افزود: در این مدت اصلاح معابر عباره خرمشهر نیز مورد بهسازی قرار گرفت.

 

وی از بهسازی به ترتیب 60 و 70 درصدی ایستگاه‌های پمپاژ آبادان و خرمشهر خبر داد و تصریح کرد: بهسازی ایستگاه های پمپاژ آبادان با اعتباری بالغ بر 115 میلیارد ریال و در خرمشهر با 60 میلیارد ریال صورت گرفت تا این دو شهر دچار آبگرفتگی شدید نشوند.

 

شمخانی عدم وجود شبکه دفع آب های سطحی را از دیگر مشکلات اصلی آبادان و خرمشهر برشمرد و اضافه کرد: در بارندگی‌های سال گذشته مقدار آبگرفتگی‌ها باعث ایجاد نارضایتی در میان مردم بود اما امسال با اصلاح ایستگاه های پمپاژ این مشکل نیز کمتر دامن‌گیر مردم شد.

 

وی از تحقق یک هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار برای پروژه های عمرانی منطقه آزاد اروند خبر داد و عنوان کرد: در سال جاری بودجه ای بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال برای این مهم در شهرهای آبادان و خرمشهر تخصیص داده شد که بدلیل مشکلات درآمدی فقط  یک هزار و 600 میلیارد ریال آن تحقق پیدا کرد.

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند به انعقاد تفاهم نامه با شهرداری آبادان در سال 96 برای بهسازی و احداث معابر اشاره کرد و ادامه داد: در این تفاهم نامه مقرر شد به صورت سالانه شهرداری یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان منطقه آزاد اروند دریافت کند اما بعد از گذشت سه سال اقدام مناسبی صورت نگرفت و اعتبارات به این سازمان بازگشت.

 

وی عنوان کرد: این سازمان برای بهسازی و احداث معابر در آبادان اقدام به عقد تفاهم نامه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا کرد و این قرارگاه نیز قبل از عقد قرارداد عملیات اجرایی خود را در آبادان آغاز کرد.

 

شمخانی ابراز کرد: سه ماه از اجرای احداث و بهسازی معابر توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گذشته و به پیشرفت قابل توجه‌ای نیز رسیده است.

 

وی همچنین به افتتاح سالن اروند فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این فرودگاه 2 سال و نیم با اعتباری بالغ بر یک هزار و 700 میلیارد ریال انجام شد و اکنون آبادان دارای فرودگاهی نوین است که تا 25 سال آینده امکان سرویس دهی به مردم شریف منطقه را دارد.

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند از اختصاص اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال برای خرید دستگاه ILS در فرودگاه آبادان خبر داد و خاطرنشان کرد: هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند در سال 92 برای پیشگیری از لغو پروازها در هنگام گرد و غبار و همچنین تجهیز فرودگاه آبادان؛ خرید دستگاه ILS را در دستور کار قرار داد. پیش‌بینی شد در صورت برقراری پرواز خارجی ممکن است ظرفیت پایانه فعلی کم باشد و بر این اساس مقرر شد پایانه جدید این فرودگاه به صورت مشارکت 50 درصدی با شرکت فرودگاه‌های کشور احداث شود.

 

وی به آغاز اجرای بهسازی و احداث فاز دوم منطقه 90 هکتاری خرمشهر اشاره کرد و افزود: قسمت اول از فاز نخست این پروژه به پیشرفت فیزیکی 50 درصدی رسیده است و پیمانکار برای قسمت دوم آن نیز جذب شد.

 

شمخانی در ادامه از انعقاد قرارداد یک هزار و 500 میلیارد ریالی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) برای اجرای بهسازی و احداث معابر در خرمشهر خبر داد و تاکید کرد: این قرارداد برای ساماندهی معابر خرمشهر منعقد شد که عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می شود.

 

وی با اشاره به حصار منطقه آزاد اروند خاطر نشان کرد: از ابتدا این حصار براساس نقشه و طراحی گمرک کشور احداث شد اما بعد از سیل سال گذشته قطعات بتنی که برای دیوار جانمایی شده بود از بین رفت.

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند یاد آور شد: جمع آوری ویرانه‌های حصار منطقه آزاد اروند حدود 10 میلیارد ریال هزینه داشت و به این دلیل اقدام به جمع آوری آن نشد، این حصار شامل دیوار و جاده بود که ایجاد شد اما در جریان سیل سال گذشته و با تصمیم شورای تامین در خصوص انفجار جاده برای جلوگیری از ورود سیلاب به منطقه، بخشی از این دیوار تخریب شد که هزینه ساخت مجدد آن 40 میلیارد ریال برآورد شده است.

 

کد خبر 1021995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha