سیاست خارجی ایران بر عزت، حکمت و مصلحت بنا نهاده شده است

الهیان با بیان اینکه سیاست خارجی ایران بر اساس اندیشه حضرت امام (ره) بوده است، بیان کرد: سیاست خارجی کشورمان بر اساس عزت، حکمت و مصلحت بنا نهاده شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در ابعاد داخلی و خارجی با دکتر زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

زهره الهیان با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اندیشه و تفکر حضرت امام (ره) بوده است، گفت: سیاست خارجی کشورمان بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت بنا نهاده شده است و در این رابطه سیاست جمهوری اسلامی ایران «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» است که تاکید بر استقلال تمامیت ارضی کشور و همچنین عدم وابستگی نسبت به قدرت های بزرگ جهان دارد.

وی ضمن اشاره به گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی تصریح کرد: می توان با افتخار بیان کرد در طول این سال ها، جمهوری اسلامی ایران تسلیم هیچ قدرت بزرگ جهان نشده است. این مسئله سبب شد شش قدرت بزرگ جهان در قالب پنج به علاوه یک پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران می نشینند و تلاش می کنند مذاکره را با جمهوری اسلامی ایران برقرار کنند که این مسئله نشان از اقتدار کشور عزیزمان دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: به واسطه اقتدار جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ مقاومت بود که تسلیم هیچ کشوری در عرصه بین الملل نشدیم و امروز نیز ملت ایران با افتخار ایستاده است.

وی به دوران رژیم پهلوی اشاره و بیان کرد: ایران در این دوران، جولانگاهی برای قدرت های آن زمان از جمله آمریکا و انگلیس بود به طوری که وزرای کشور را هم سفرای انگلیس و آمریکا تعیین می کردند و عملا شاه ایران در آن زمان اختیاری از خود نداشت. در آن زمان مستشاران نظامی در ایران جولان می دادند و قراردادهای ننگینی در آن سال ها امضا و منافع ملی زیر پا گذاشته شد.

الهیان با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و کسب استقلال و آزادی گفت: بر اساس تفکری که از دو مفهوم استقلال و آزادی سرچشمه می گرفت، حتی اجازه نداد یک وجب از خاک ایران به دست دشمنان بیافتد در صورتی که پیش از انقلاب بحرین را از دست دادیم و بخشی از اروند را طی معاهداتی که در آن بسته شد، از دست رفت. این قراردادهای ننگین واقعا تحقیر ملت ایران بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به کاپیتولاسیون به عنوان یکی از قراردادهای ننگین ایران با آمریکا اشاره و اظهار کرد: در زمان انعقاد این قرارداد، حضرت امام خمینی (ره) هشدارهای لازم را دادند و امروز به واسطه ایستادگی ملت ایران، اجازه ندادند قدرت های بزرگ کشورمان را تحقیر کند و با ایستادگی، امروز در درجات اقتدار و ثبات هستیم. امنیت ایران در منطقه مثال زدنی است و خود جمهوری اسلامی ایران مایه ثبات و امنیت منطقه محسوب می شود.

کد خبر 1022187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha