درخواست یک نهاد اسلامی روسی برای تایید واکسن کرونا براساس استانداردهای حلال

اداره دینی مسلمانان جمهوری خودمختار تاتارستان روسیه خواست تا واکسن های تولید شده کرونا براساس استانداردهای حلال مورد تایید قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روسیا الیوم، اداره دینی مسلمانان جمهوری خودمختار تاتارستان در غرب مرکزی روسیه از سازندگان واکسن های «اسپونیک وی» و « اپی واک کرونا» خواستند تا اجزای استفاده شده در این دو واکسن را برای اطمینان از انطباق آنها با قوانین شرع اسلام فاش کنند.

 

«اریک زگانشین» رئیس کمیته استاندارد حلال وابسته به اداره دینی جمهوری تاتارستان گفت: ما می خواهیم مطمئن شویم که این واکسن ها برای مردم از جمله مسلمانان مفید است و با استانداردهای حلال سازگاری دارد.

 

وی افزود: نزدیک به 25 میلیون مسلمان در روسیه زندگی می کنند و تاتارستان از بزرگ ترین مناطق اسلامی در این کشور است. بنابراین درخواست گواهینامه حلال به توجه و نگرانی ما نسبت به مسلمانان و مومنان است.

 

رئیس کمیته استاندارد حلال گفت: مسلمانان سایر کشورها از همین اصل پیروی می کنند. در این ماه تعدادی از واکسن های کرونا در اندونزی و مالزی گواهینامه حلال را دریافت کردند.

 

زگانشین با بعید ندانستن شکست این دو واکسن در آزمایش، گفت: اگر به طور مثال از ژلاتین گوشت خوک در تولید این واکسن ها استفاده شود، حتی اگر اثرات آن در خود واکسن مشاهده نشود، این مسئله بر حلال بودن آن تاثیر می گذارد. زیرا مصرف و استفاده از هر آنچه مربوط به گوشت خوک است، ممنوع است.

 

وی ادامه داد: اگر واکسن ها حاوی اجزایی باشند که از نظر اسلام حرام است، شورای علمای اداره دینی مسلمانان تاتارستان گردهم جمع خواهند شد تا تصمیم بگیرند که آیان واکسیناسیون مومنان با این واکسن ها امکان دارد یا خیر . فتوای صادر شده از این نشست برای مناطق مختلف روسیه قابل اجرا خواهد بود.

 

گفتنی است، «شیخ راوی عین الدین» رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه پیش از این واکسن «اسپوتنیک وی» را دریافت کرده است.

کد خبر 1022227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha