پرتاب ماهواره بر «ذوالجناح» تحقیقاتی بود

سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: پرتاب ماهواره بر «ذوالجناح» که با سوخت جامد کار می کند؛ تحقیقاتی و با هدف تست زیرمداری ماهواره بر بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید احمد حسینی با حضور در تحریریه بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: توانستیم قوی‌ترین موتور سوخت جامد در این حوزه را سری گذاری کنیم و مراحل بعدی تست‌های تحقیقاتی هم به ترتیب پیش خواهد رفت.


سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه ماهواره بر «ذوالجناح» در آینده نزدیک می‌تواند به جمع محصولات مطمئن فضایی کشور اضافه شود، ادامه داد: این "ماهواره بر" قابلیت دارد تا ۲۲۰ کیلو ماهواره را تا ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر حمل کند و یا چندین ماهواره کوچک را همزمان در مدار قرار دهد.


وی اضافه کرد: به موازات این ماهواره بر، ماهواره هم در حال ساخت و مراحل تثبیت فناوری و تست‌های تحقیقاتی در حال انجام است.


حسینی گفت: به موازات در حوزه ماهواره هم، طرح‌ها در حال انجام است و امیدواریم در آینده نزدیک، عملیاتی شود.


سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با بیان اینکه تاکنون ماهواره بر‌های کشورمان از فناوری سوخت مایع استفاده می‌کردند، افزود: سوخت جامد می‌تواند ویژگی‌های خاصی را برای ما ایجاد کند و هزینه کمتر و قابلیت ارتقاء دارد و عمدتاً در مراحل اولیه ماهواره بر‌ها در جهان هم استفاده می‌شود.


وی ادامه داد: این طرح با همین هدف تعریف شد و این قابلیت را ایجاد می‌کند که برای وزن‌های کمتر و ارتفاعات پایین با سرعت و انعطاف پذیری خوب، مأموریت‌های فضایی را انجام دهیم.


حسینی افزود: برای مدار‌های بالاتر و وزن‌های سنگین‌تر هم مطابق نقشه راه، همزمان، ماهواره بر‌های سوخت مایع هم در حال توسعه هستند.


وی اضافه کرد: اندازه گیری عملکرد ماهواره بر‌ها به این صورت است که چه وزنی را در چه ارتفاعی می‌توانند قرار دهند و هر ماهواره بری که وزن بیشتر را در ارتفاع بالاتر قرار دهد پیشرفته‌تر است.


حسینی ادامه داد: بیشتر ماهواره‌های عملیاتی که داریم وزن‌های حدود ۱۰۰ کیلو به بالا دارند که ماهواره بر «ذوالجناح» می‌تواند این نیازمندی‌ها را برطرف کند و برای تعداد بیشتر ماهواره که همزمان بخواهند پرتاب شوند و یا مدار ۳۶ هزار کیلومتری، ماهواره بر‌های دیگر ما در حال توسعه هستند.


سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: مراحل نهایی ماهواره بر «سیمرغ» در حال طی شدن است و در آینده نزدیک نهایی خواهد شد.

 

حسینی افزود: به موازات آن، بقیه ماهواره بر‌های کشورمان هم در حال توسعه هستند.


وی اضافه کرد: ان شاء الله برای مدار ۳۶ هزار کیلومتری یا "زمین آهنگ" هم برنامه داریم و مراحل آن به تدریج در حال طی شدن است.

 

حسینی ادامه داد: ماهواره بر «ذوالجناح» برای مدار "خورشید آهنگ" هم ویژگی خاص دارد که می‌تواند ماهواره‌ها را در این مدار برای کاربرد‌های سنجشی قرار دهد.


سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: این دستاورد حاصل تلاش دانشمندان و متخصصان وزارت دفاع بود که امروز رونمایی شد و این مسیر با قدرت ادامه می‌یابد.

کد خبر 1022500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha