امام خمینی(ره) فرهنگ تشیع را به صحنه عمل و متن زندگی مردم آورد

حجت الاسلام دارایی با بیان اینکه فقه، دستورالعمل و روش و سبک زندگی از ولادت تا رحلت را تبیین می‌کند، گفت: آنچه که امام خمینی(ره) را ممتاز می‌کند این بود که متن فقه و فرهنگ تشیع را از زندگی فردی به درون زندگی اجتماعی و سیاسی مردم آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین«شهاب الدین دارایی» امروز(14بهمن) درحاشیه بازدید حجت الاسلام والمسلمین«محمد باقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه درمازندران از حوزه علمیه برادران محمدیه قائم شهربیان کرد: حضرت امام راحل  در طول دوران غیبت مسئولیت سنگربانی از مرزهای عقیده، اندیشه و کیان اسلام ناب را عهده‌دار بودند.

 

مدیر مدرسه علمیه محمدیه قائمشهر با اشاره به‌فرموده امام صادق (ع)، گفت: عالمان شیعه مدافعان مرزهای اسلام هستند و رسالتشان نگهبانی از دین و مرزهای عقیدتی شیعیان است و مانع از آن می شوند که شیاطین دین شیعیان را بربایند.

 

وی تصریح کرد: عالمان بزرگی همچون شیخ طوسی، سید رضی شریف و... در سنگر فقه و کلام یا امثال مرحوم ملاصدرا در سنگر فلفسه یا میرزای شیرازی بزرگ و آخوند خراسانی ضمن اینکه مرزدار مبانی فقهی بودند در بعد کیان سیاسی هم تلاش‌های فراوانی داشتند اما با همه تلاش فقط موفق به مرزبانی از دین شده و توفیق نیافتند فرهنگ تشیع را به صحنه عمل و متن زندگی بکشانند.

 

حجت الاسلام دارایی یادآور شد: امام در این رابطه بی نظیر بوده و همتا ندارد هم در صحنه تئوری به تبیین فقه پرداخت و هم در صحنه عمل، فقه را به متن زندگی مردم آورد، فقه، دستورالعمل و روش و سبک زندگی از ولادت تا رحلت را تبیین می‌کند.

 

وی اعلام کرد: شیخ طوسی، محقق حلی، علامه حلی به تدوین کتب در راستای فقه همت گماردند و توفیقات فراوانی داشتند اما آن فقه محدود به زندگی فردی انسان بود و در صحنه اجتماعی و سیاست نقشی نداشت اما امام راحل این فقه را به صحنه زندگی مردم برد.

 

حجت الاسلام دارایی تاکید کرد: آنچه که امام خمینی(ره) را ممتاز می‌کند این بود که متن فقه را از زندگی فردی به درون زندگی اجتماعی و سیاسی مردم آورد و ده سال هم در سیاست رهبری تدوین شالوده نظام اسلامی را پایه‌گذاری کرد، خودش هم در مبانی فقهی ید طولا و آثار گرانسنگ و سترگی داشت.

 

وی اضافه کرد: امام راحل معمار نظام اسلامی بوده است، حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب در پیروی از این مکتب فقهی و مشی سیاسی امام گل کاشتند علمایی داریم که مایه مباهات هستند از خروجی‌های خوب حوزه دروس خارجه است امروز طلاب جوان ما در عرصه علمی چنان خوش می‌درخشند که به مصاف علمای بزرگ جهان می‌روند.

 

حجت الاسلام دارایی عنوان کرد: حوزه علمیه محمدیه در سال گذشته توفیقات فراوانی داشت؛ این حوزه رتبه اول را در بین  مدارس و حوزه علمیه استان مازندران در زمینه آموزش، پژوهش و تهذیب کسب کرد.

 

وی گفت: در جشنواره علامه حلی در بخش فردی مقام اول کشور و در بخش تیمی رتبه سوم در کشور را کسب کردیم؛ چهار نفر از نخبگان حوزه محمدیه برای شرکت در آزمون کشوری برگزیده شدند‌. قرارگاه موسی بن جعفر (ع) را در این حوزه در این شرایط کرونایی با همکاری سپاه پاسداران و بسیج مستضعفین تشکیل دادیم و طلاب مبادرت به ضدعفونی کردن معابر کردند و مخاطرات را به جان خریدند تا به مردم خدمت کنند.

 

حجت الاسلام دارایی خاطرنشان کرد: در شرایط کرونایی در بحث تغسیل و تدفین حوزه علمیه محمدیه از پیشگامان بوده است؛ طلاب این حوزه ۵۱۰ فوتی را تغسیل و تدفین کردند و از سوی خانواده‌های متوفی و مردم مورد تقدیر قرار گرفتند و بازتاب خوبی در رسانه‌ها داشت. طلاب پایگاه بسیج حوزه محمدیه آخر هفته‌ها در روستاهای محروم به کار جهادی خانه‌سازی فعال هستند.

کد خبر 1022946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha