آیین افتتاحیه پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن برگزار شد

آیین افتتاحیه پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن دقایقی پیش در حسینیه الزهرا (س) با حضور جمع محدودی از استادان، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیین افتتاحیه پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن دقایقی پیش در حسینیه الزهرا (س) با حضور جمع محدودی از استادان، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی کشور برگزار شد. تلاوت طلیعه این جلسه را حمیدرضا نصیری از استان تهران بر عهده داشت. 

 

 

پس از آن، دکتر سید علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و رئیس نشست ضمن عرض خیر مقدم به تشریح ابعاد این نشست پرداخت و گفت: با توجه به شرایط خاص کشور و عدم امکان تجمع زیاد، بنا شد نشست پانزدهم به­صورت نیمه حضوری و با حضور جمع محدودی از استادان، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی کشور برگزار شود.

سرابی با اشاره به جایگاه و کارکردهای جامعه قرآنی در کشور بیان کرد: بعد از بیانیه گام دوم انقلاب لازم شد اندیشمندان جامعه قرآنی در ارتباط با وظایف و مسیر حرکت جامعه قرآنی هم­فکری کنند تا مسیر حرکت دستگاه­های قرآنی مشخص شود که در این نشست بنا است حاصل بخشی از زحمات محققین ارائه شود.

رییس پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با گرامیداشت چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی دهه فجر سالروز ولادت دخت پیامبر اکرم حضرت فاطمه زهرا (س) و امام راحل گفت: جامعه قرآنی جامعه ای جوان و پویا است و آنچه از جامعه قرآنی ظهور کرد، عمدتا مربوط به سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و امروز هم یارگیری و عضوگیری مفاخر قرآنی از نسل جوان است.

 

قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به ویژگی های جامعه قرآنی گفت: جامعه قرآنی جامعه جوان و پویا است و جامعه ای بسیار ولایی و ولایتمدار است که در رأس آن رهبر معظم انقلاب به عنوان استاد بی بدیل قرآن قرار گرفته است و ارتباط عاطفی و ولایی خاص بین عناصر جامعه قرآنی با ایشان وجود دارد و بهترین اوقات دیدارهای مقام معظم رهبری در کنار جامعه قرآنی است.

 

 

وی با اشاره به فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: ایشان در این فرازها تکلیف جامعه قرآنی را مشخص کرده است که ثمره آن این است که جامعه قرآنی در مسیر انس جامعه با قرآن قرار می گیرد و نتیجه آن استحکام درونی و ارتباط و فهم قرآن است که با تحقق آن کشورمان بیمه شده است.  

در ادامه سخنران ویژه آیین افتتاحیه، حجت الاسلام عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تشکر از دست­اندرکاران نشست گفت: جاودانگی و مرجعیت قرآن انکار ناپذیر است. قرآن کتاب جامع ادیان است و قرآن تجلی منطق خداست. قرآن خطاب­های عمومی و خطاب­های نخبگانی دارد. لذا نخبگان و خواص جامعه قرآنی وظیفه خطیری در قبال قرآن دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: قرآن مانند خدا جاودانه است و ماندگار خواهد بود، بنابراین باید به قرآن تمسک کنیم و وقتی با این تعبیر از قرآن یاد می شود، قرآن هرگز دچار افول و فرسودگی نمی شود و مرجعیت قرآن جاودانه می ماند.

وی با بیان اینکه قرآن مسیر رفت و برگشت جامعه بشری است، خاطرنشان کرد: برخی با قرآن به جلو می روند و به رشد و تعالی زندگی شان کمک می کند؛ بنابراین نباید کاری کنیم که مانع برگشت جامعه به سمت قرآن کریم شویم و چتر قرآن را باید بالای سر مردم بگیریم.

 

 

حجت الاسلام عاملی تصریح کرد: احیای دین یکی از معجزات بزرگ انقلاب اسلامی است و حتی توجه به ادیان ابراهیمی بعد از ظهور انقلاب اسلامی به مراتب بیشتر شد و امیدوارم این توجه خاص به نقش انقلاب اسلامی که احیاگر دین است، صورت پذیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قابلیت عظیم قرآن را جهت فعالیت مثبت و خیر در فضای مجازی راهبردی دانست و ابراز کرد: باید به مخاطبان فضای مجازی توجه کرد و برای فعالیت در فضای مجازی قالب­های بومی طراحی کرد.

 

 

پس از سخنرانی حجت الاسلام عاملی، از 3 کتاب سالنامه پژوهشی نبأ،‌ ترجمه و تحقیق کتاب «المفید فی فنّ التجوید» و کتاب ویرایش جدید کتاب شریف مفاتیح الجنان که توسط شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم طبع شده اند، رونمایی شد.

پایان بخش آیین افتتاحیه تبیین برنامه­ های نشست پانزدهم و روند ارائه مقالات توسط دکتر کریم دولتی،‌معاون پژوهش و برنامه ریزی شورای عالی قرآن و دبیر علمی نشست بود.

 

 

کد خبر 1023015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha