کسب عنوان بهترین پژوهش برای «مستند فروغ کوچه بن بست»

توکلی گفت: مستند «فروغ کوچه بن بست» درباره مدرسه دخترانه فروغ رشت در سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران جایزه بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند را کسب کرد.

«فرشته توکلی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان  با اشاره به آئین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران که ششم بهمن ماه در تهران برگزار شد، گفت: در این مراسم که به‌خاطر رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت آنلاین و حضوری برگزار شد، برگزیدگان در بخش های مختلف فیلم کوتاه مستند معرفی شدند.

 

کارگردان مستند «فروغ کوجه بن بست» با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان ایران از قدیمی ترین مدارس سینمای جهان و برگزار کننده جشنواره های ملی و بین المللی است و امسال پنجاه و یکمین سال فعالیت فیلم کوتاه در ایران است افزود: در جشنواره امسال آثاری در قالب های داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی شرکت داشتند و مستند «فروغ کوچه بن بست» از انجمن سینمای جوان گیلان، جایزه بهترین تحقیق و پژوهش را از آن خود کرد.

 

وی با اشاره به ساخت این مستند در طول ۹ ماه که درباره قدیمی ترین مدرسه دخترانه رشت و برخی از دانش آموختگان برجسته آن است. ابراز کرد: این مستند، روایت تلاش زنان برای کسب علم و دانش در ۱۲۰سال پیش در گیلان است و مدرسه فروغ نماد این تلاش فارغ از جنسیت بوده و نشان می دهد نخستین زنان تحصیل کرده در ایران چه کسانی بودند.

 

توکلی با بیان اینکه امروز دانش آموختگان قدیمی ترین مدرسه دخترانه رشت در دیگر کشورها خدمات علمی ارزنده ای ارایه می دهند، تصریح کرد: شخصیت های مهمی چون «آذر اندامی» کاشف واکسن وبای التور، «مهکامه محصص لاهیجانی» شاعر نامی گیلان و بانو «نیره ابتهاج سمیعی» اولین زنی که نماینده مجلس شورای ملی شد، تنها برخی از دانش آموختگان شاخص این دبیرستان هستند.

 

کارگردان مستند فروغ با ابراز تاسف از بی توجهی به بنای تاریخی مدرسه فروغ ابراز کرد: ساختمان میراثی مدرسه فروغ، یکی از پتانسیل های مهم آموزشی در مرکز استان گیلان است اما رها شدن این بنای ارزشمند و عدم احیا و مرمت آن از سوی مالک یعنی آموزش و پرورش، سهل انگاری آشکاری است و امیدوارم این مستند زمینه ای برای احیا و تغییر کاربری مدرسه فروغ باشد.

 

توکلی اضافه کرد: مدرسه فروغ بعد از مدرسه های «تومانیان و ممرال های تبریز» سومین و قدیمی ترین مدرسه دخترانه است که صرفا با کاربری آموزشی ساخته شده است. و از این منظر باید برای اداره کل آموزش و پرورش گیلان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهم باشد.

 

گفتنی است، مدرسه فروغ در محله آفخرای رشت در ابتدا به نام «مهستی» بود و بودجه آن توسط انجمن خیریه آمریکایی تامین می شد. قبل از انقلاب۱۳۵۷ به نام « فروغ» تغییر نام داد و بعد از انقلاب نامش دبیرستان ۱۷شهریور شد. بر اساس مستندات اداره کل میراث فرهنگی گیلان، این مدرسه در سال ۱۲۸۴ شمسی ساخته شده است. بر اساس یادداشت های برخی مورخان از جمله «شادی پیروزی» به سال ۱۲۸۲ و بر اساس کتاب «مرادعلی توانا» در سال ۱۲۷۹خورشیدی تاسیس شده است.

فروغ در سال ۱۳۱۲ خورشیدی توانست مجوز تاسیس دوره کامل متوسطه را دریافت کند. در این مدرسه ابتدا رشته «خانه داری» تدریس می شد، اما بعدها رشته های طبیعی و علمی نیز به رشته خانه داری اضافه گردید.

کد خبر 1023144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha