«مستوفی محصصی» مسن ترین بانوی دانش آموخته« فروغ» چشم از جهان فروبست

پریوش مستوفی محصصی مسن ترین بانوی دانش آموخته در دبیرستان دخترانه« فروغ» صبح امروز(۱۲ مرداد) در سن ۹۵سالگی در شهر لاهیجان چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، صبح امروز(۱۲ مرداد) « پریوش مستوفی محصصی» مسن ترین بانوی دانش آموخته دبیرستان دخترانه« فروغ» در سن ۹۵سالگی در شهر لاهیجان چشم از جهان فروبست.

 

یکی از پژوهشگران گیلان، پیرامون این بانوی فرهیخته می‌گوید: پریوش مستوفی محصصی، متولد ۱۳۰۴ خورشیدی و همسر سرهنگ رحمت الله نصیری ابریشمچی از آخرین بازماندگان نسل اول دختران تحصیلکرده در شهر لاهیجان بود.

 

علی امیری با اشاره به نسب این بانوی لاهیجانی می‌افزاید: پریوش مستوفی، تنها بازمانده میرزا رحیم خان مستوفی محصصی لاهیجانی، خطاط معروف لاهیجانی بود. وی از بانوان فعال و روشنفکر سده اخیر گیلان بود که تحصیلات خود را در قدیمی‌ترین مدرسه دخترانه گیلان یعنی «فروغ» به اتمام رساند.

 

وی ادامه داد: میرزا رحیم خان مستوفی در جوانی از آزادیخواهان مشروطه در لاهیجان بود و به خاطر خط زیبایی که داشت به عنوان منشی در حکومت لاهیجان مشغول به کار شد و مدتی هم نایب الحکومه لاهیجان گردید.

 

امیری با اشاره به مراودات میرزا رحیم خان با رجال سیاسی آن زمان، تصریح کرد: میرزا رحیم در توسعه صنعت چای هم نقش به‌سزایی داشت و خود نیز صاحب باغ چای وسیعی بود.

 

وی همچنین گفت: تاریخ شفاهی و خاطرات این بانوی فرهیخته چند سال قبل توسط بنده جمع آوری و تدوین شد و امیدوارم به‌زودی منتشر شود.

 

گفتنی است، در مراسم تجلیل از راویان تاریخ شفاهی که  ۹اسفند ماه ۱۳۹۶، به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد، از پریوش مستوفی به عنوان مسن‌ترین بانوی دانش آموخته در دبیرستان دخترانه فروغ تجلیل شد.

 

کد خبر 956024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha