فعالیت های رسانه ای در کانون های مساجد گسترش یابد/ ضرورت وجود خبرنگاران مسجدی ولایتمدار

با توجه به اهمیت رسانه و فعالیت های رسانه ای و وجود تعداد بسیاری شبکه های اجتماعی با مخاطب نامحدود لازم است که کانون های مساجد با رویکرد بهتر و دقیق تری فعالیت های خود را در زمینه رسانه ای ساماندهی کنند تا از قافله حرکت های رسانه ای عقب نمانند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: امروزه اهمیت فضای مجازی بر هیچ کس پوشیده نیست و کمتر کسی وجود دارد که از فضای مجازی استفاده نمی کند یا آشنایی با آن ندارد؛ توسعه تکنولوژی به گونه ای است که زندگی انسان مدرن بدون فضای مجازی بسیار سخت تصور می شود.

 

اگر نگاهی به کشورهای مختلف بیندازیم می‌بینیم کشورهایی که در حوزه رسانه و فضای مجازی بیشتر سرمایه گذاری را کرده اند، بیشترین بهره برداری را در روزهای سخت و دشوار داشته اند و توانستند از طریق فضای رسانه بسیاری از بحرانی های احتمالی را کنترل کنند.

 

با نگاه به جمهوری اسلامی ایران و هجمه های رسانه ای که از سرتاسر نقاط جهان علیه این کشور صورت می گیرد اهمیت ورود همه جانبه به حوزه رسانه بیش از پیش نمایان می شود. امروزه مساجد به عنوان پایگاه های فرهنگی اجتماعی ملزم به ورود تخصصی به حوزه رسانه هستند تا از آسیب های فرهنگی به نحو احسن جلوگیری کنند.

 

خبرگزاری شبستان و سامانه فهما در حال جهاد رسانه ای هستند

مدیر ستاد کانون های مساجد استان خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می‌کند: امروز با توجه به پیشرفت علم و حضور بیش از پیش فعhلیت های مختلف در فضای مجازی این موضوع احساس می شود که اخبار مساجد و کانون های فرهنگی هنری در فضای مجازی منتشر شود.

 

«حجت الاسلام مرتضی همت پور» می‌افزاید: از جمله اقدامات بسیار مطلوبی که در چند سال اخیر توسط ستاد کانون های مساجد انجام شد طرح «هر مسجد یک خبرنگار» بود که با هدف تربیت یک خبرنگار مسجدی و ولایتمدار انجام شد که از استقبال خوبی برخوردار شده و نیازمند این هستیم که همه مساجد از این خبرنگار مسجدی بهره ببرند.

 

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه های فرهنگی هنری فهما ویژه انعکاس اخبار و وقایع کانون های مساجد اضافه می‌کند: راه اندازی سامانه فهما باعث ایجاد ارتباط بیشتر میان کانون های مساجد می شود و خوشبختانه بسیاری از فعالان حوزه مسجد به این نتیجه رسیده اند که فعالیت های مسجدی باید به صورت گسترده منعکس شوند.

 

مدیر ستاد کانون  های مساجد خوزستان عنوان با بیان اینکه خبرگزاری شبستان و سامانه فهما با رصد و انعکاس اخبار مساجد و کانون های فرهنگی هنری در حال جهاد رسانه ای است تصریح می‌کند: این مجموعه ها با تلاش خودشان به قشر خاکستری که انتقادات بسیاری به عدم فعال بودن مساجد دارند اثبات کردند که در مساجد چه فعالیت های خلاقانه در حال اجرا است.

 

پژواک رسانه ای مساجد ضعیف است

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر خوزستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، با بیان اینکه باید به مساجد نگاه واقع بینانه ای داشته باشیم می گوید: خداوند در قرآن کریم مساجد را خانه خود معرفی کرده است، بنابراین باید عملکرد ما در مساجد عملکرد خدایی باشد و هدف خلقت انسان و هدایت آن در مساجد رعایت شوند.

 

«حجت الاسلام محمد انصاری» ابراز می‌کند: خداوند در قرآن کریم به عدالت، احسان و انصاف امر کرده است که سرآمد همه خوبی ها در عدالت خلاصه می شود بنابراین مساجد باید در این مسیر گام بردارند؛ مسجد باید پیگیر عدالت، احسان و نیکوکاری در محلات جامعه اسلامی شود.

 

وی با اشاره به اینکه مساجد باید نارسایی ها محله ای را پیگیری کنند ادامه می دهد: امروز یکی از لازمه های مساجد عملکرد رسانه ای آنها است، هر چند که پس از انقلاب اسلامی مساجد جایگاه خود را به خوبی در عرصه های مختلف پیدا کرده اند اما در حوزه رسانه ای با آن چیزی که مطلوب است فاصله بسیاری دارند.

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر خوزستان با بیان اینکه پژواک رسانه ای مساجد ضعیف است اذعان کرد: چه بسیار کارهایی که باید به گوش مسجد برسد اما به دلیل عدم ارتباط میان مسجد و محله این اتفاق نمی افتد، فضای رسانه ای می تواند در پیوند مسجد و محله نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

 

وی بر لزوم راه اندازی گروه های جهاد رسانه ای تاکید می کند و یاد آور می‌شود: به موازات گروه های جهادی که در زمینه اقتصادی و محرومیت زدایی در حال فعالیت هستند گروه های رسانه ای می توانند در انعکاس این فعالیت ها نقش بسیاری داشته باشند.

 

لزوم جریان سازی کانون های فرهنگی از طریق فضای رسانه

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید محراب اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می‌کند: رسانه خواسته یا ناخواسته بخش بزرگی از زندگی انسان را شکل می دهد و در صورتی که این فضای رسانه ای نباشد با مشکل روبرو می شویم.

 

«حجت الاسلام مصطفی شکرانی» ادامه می‌دهد: اهمیت رسانه و فضای مجازی زمانی مشخص می شود که حملات فرهنگی بر کشور از طریق رسانه انجام می شود، مشاهده می کنیم که عملکرد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در حوزه فضای مجازی و حوزه رسانه قابل قبول نیست.

 

وی بر لزوم جریان سازی کانون های مساجد از طریق فضای رسانه تاکید می کند و می گوید: مشاهده می کنیم که فعالیت رسانه ای کانون در ارائه گزارش و فعالیت های عادی خلاصه می شود و از این طریق قطعا تاثیرگذاری چشمگیری نخواهند داشت و این عملکرد مناسبی برای کانون هاب فرهنگی نیست.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید محراب اهواز اذعان می کند: از آنجایی که هر کانون زمانی می تواند اثرگذار باشد که در حوزه های تخصصی وارد شود لازم است کانون قبل از هر اقدامی نیازسنجی محله ای داشته و بر اساس آن فعالیت های رسانه ای خود را انجام دهند.

 

حجت الاسلام شکرانی در پایان یاد آور می شود: پیشنهاد می شود هر چند کانون یک قرارگاه رسانه ای تشکیل داده و به صورت تخصصی وارد این حوزه شوند قطعا این روش تاثیرگذاری بیشتر در جامعه خواهد داشت.

 

بنابراین با توجه به اهمیت رسانه و فعالیت های رسانه ای و وجود تعداد بسیاری شبکه های اجتماعی با مخاطب نامحدود لازم است که کانون های فرهنگی با رویکرد بهتر و دقیق تری فعالیت های خود را در زمینه رسانه ای ساماندهی کنند تا از قافله حرکت های رسانه ای عقب نمانند. 

 

کد خبر 1024029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha