نمی توانیم به واکسن کشورهایی که ما را تحریم کرده اند، اعتماد کنیم

محسنی بندپی با بیان اینکه ما نمی توانیم به واکسن کشورهایی که روزی ما را در امر سلامت تحریم کرده اند، اعتماد کنیم، گفت: اعتماد ما به کشورهایی که تفاهم نامه مشترک با آنها داریم بیشتر از کشورهایی که است ما هیچ دخل و تصرفی در تولید واکسن آنها نداریم.

محمد علی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد بحث واردات واکسن به کشور گفت: ویروسی که امروز دنیا با آن دست و پنجه نرم می کند یک ویروس عادی و معمولی که طی چند قرن گذشته انسان تجربه کرده باشد، نیست بلکه ویروسی است با چهره ناب تر و جهش های متفاوت که این جهش های متفاوت حتی واکسن شرکت های بین المللی را نیز ناکارآمد کرده است.

 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این راستا در داخل کشور تلاش های بسیار زیادی شده است که واکسن مورد نیاز برای این ویروس تولید شود. در حال حاضر بنیاد برکت بیش از نصفی از کیس هایی که باید برای مطالبه بالینی شان ببینند و تاکنون هیچ موردی که عوارض غیر طبیعی داشته باشد، گزارش نشده است و این نشان دهنده این است که دانشمندان ما در داخل کشور به توانمندی کافی برای تولید واکسن در این خصوص رسیده اند.

 

وی تصریح کرد: ما طی سالیان گذشته در رابطه با سایر بیماری ها نیز تولید واکسن داشته ایم اما این ویروس به واسطه پیچیدگی هایی که دارد شرایط را کمی سخت کرده است.

 

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در رابطه با بحث واردات واکسن از کشورهای مختلف نیز به علت عدم اعتماد به کشورهایی همانند آمریکا، اروپا و فرانسه به دلیل عملکرد بد آنها در امر سلامت کشور ما نمی توانیم این موضوع را صددرصدی داشته باشیم. هیچ کدام از ما یادمان نمی رود که آمریکا حتی در تحریم های خودش خبیثانه ترین شکل تحریم را بر ایران تحریم کرد به گونه ای که حتی داروی کودکان مبتلا به سرطان ما را تحریم کرد و خیلی از شرکت هایی که مجاز به فروش دارو به ما بودند را نیز تحریم کرد. ما نمی توانیم به این دشمن اعتماد کنیم.

 

وی ادامه داد: از طرف دیگر واکسن هایی که این کشورها در داخل کشورشان تولید کرده اند برای خودشان جواب نداده است. بعد از تزریق این واکسن می بینیم که عوارض نامطلوبی به وجود آمده است چون ویروس جهش یافته بود عملا واکسن قبلی که با چهره قبلی ویروس درست کرده بودند برای چهره جدید کارآمد نبود و ان را متوقف کردند و این توقف و شروع نشان دهنده این است که هنوز شرکت های معتبر کشورهای توسعه یافته به درجه ای از اطمینان برای اثربخشی این واکسن دست پیدا نکرده اند.

 

محسنی بندپی تصریح کرد: این حق مردم ما است که از واکسنی استفاده کنند که این واکسن اثربخشی اش مشخص شده باشد و عوارض آن نیز به اثبات رسیده باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت چون تفاهم نامه همکاری با روسیه و کوبا در بحث تولید واکسن با هم دارند می توان به این کشورها اعتماد بیشتری کرد. در واقع اعتماد ما به این کشورها به دلیل تفاهم نامه مشترکی که با آنها داریم بیشتر از کشورهایی که است ما هیچ دخل و تصرفی در تولید واکسن آنها نداریم.

کد خبر 1024063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha