طرح تعالی جمعیت نهایی شد

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه طرح تعالی جمعیت در دستور کار مجلس یازدهم قرار دارد،گفت: ما این طرح را تقریباً به مراحل نهایی رساندیم تا بخشی از مشکلات خانواده ها در مسیر فرزندآوری رفع شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، زهره الهیان، عضو فراکسیون زنان مجلس در برنامه «صبح و گفتگو» در رابطه با طرح جمعیتی در مجلس گفت: بحث جمعیت و حفظ ساختار جوان جمعیت از موضوعات مهمی است که اگر امروز به آن نپردازیم و تدبیری برای آن نداشته باشیم آینده کشور دچار چالش های جدی خواهدشد.

وی افزود: طبق پیش بینی ها کشور ما تا 30 سال آینده به یک کشور سالمند تبدیل خواهد شد و قطعاً جوان نبودن جمعیت و تمایل هرم سنی به سمت سالمندی باعث مشکلات جدی در مسیر پیشرفت کشور خواهد شد و این دقیقاً همان چیزی است که کشورهای اروپایی نیز با آن درگیرند.

الهیان با بیان اینکه طبق پیش بینی سازمان جهانی بهداشت، جمعیت کشورمان در سال 2100 به 30 میلیون نفرخواهد رسید، گفت: از این 30 میلیون نفر 50 درصد سالمند هستند و این یعنی اگر طی دهه های آینده همین روند را ادامه دهیم در عرصه جغرافیای سیاسی جهان محلی از اعراب نخواهیم داشت.

عضو فراکسیون زنان مجلس، عزم و اراده ملی را در این حوزه ضروری دانست و اضافه کرد: علاوه بر عزم ملی، مسئولان هم باید موانع ازدواج و فرزندآوری را از پیش روی جوانان و خانواده ها بردارند و مشوق هایی را برای فرزندآوری در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه طرح تعالی جمعیت در دستور کار مجلس یازدهم قرار دارد و جلسات متعددی را در این راستا برگزار کرده گفت: ما این طرح را تقریباً به مراحل نهایی رساندیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات خانواده ها در مسیر فرزندآوری رفع شود.

در ادامه، دکتر فرشته روح افزا، مشاور فرهنگی اجتماعی امور زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی گران بودن مسکن و نداشتن اشتغال را مهم ترین دلیل عدم ازدواج جوانان برشمرد و گفت: طرح اشتغال جوانان و چگونگی به کارگیری آنها در حوزه های مختلف هنوز پیگیری نشده است.

وی با بیان اینکه طرح تعالی جمعیت با کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی و کارشناسان متعدد در کمیسیون فرهنگی تدوین شده است،گفت: این طرح در اصل برای حمایت از خانواده هاست تا جوانان با مشکلات کمتری تشکیل خانواده دهند و فرزندآوری داشته باشند.

روح افزا تصریح کرد: اگر موانع ازدواج برطرف نشود و روند فرزندآوری پایین ادامه پیدا کند پنجره های جمعیتی بسته خواهد شد و دیگر هم امکان بازگشت وجود ندارد.

مشاور فرهنگی اجتماعی امور زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر طرح تعالی جمعیت تصویب شود قدم های بسیار خوب و موثری در جهت حمایت از خانواده ها برداشته خواهد شد چراکه تقریباً برای همه دستگاه ها در این محور تکلیف تعیین شده است.

کد خبر 1024161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha