سند چشم انداز توسعه حوزه فرهنگ و هنر موجب احیای عدالت فرهنگی می شود

حجت‌الاسلام معتمدی به تدوین سند چشم انداز ۵ سال آینده استان در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: برای اولین بار این سند در استان تدوین شده است و موجب تحول وضعیت زیرساختی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌شود و عدالت فرهنگی در روستاها و شهرها اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین «رمضانعلی معتمدی» در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن تبریک ایام الله دهه فجر به تشریح اهمیت فرهنگ پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) فزهنگ را کارخانه آدم سازی دانسته اند و آن را سایه ای از نبوت برشمرده اند که این سخنان نشان از اهمیت بالای فعالیت در حوزه فرهنگ دارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در ادامه به بیان ماموریت های وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان پرداخت و اظهار داشت: رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا، استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب، اعتلای آگاهی های عمومی در زمینه های مختلف و شکوفایی استعدادها، رواج فرهنگ و هنر اسلامی، آگاهی جهانیان نسبت به مبانی و اهداف انقلاب اسلامی و گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف به خصوص مسلمانان و مستضعفان جهان از جمله این ماموریت ها هستند.

 

وی به اهمیت بیان دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و تصریح کرد: باید جایگاه فرهنگ در همه زمینه های عمومی، اقتصادی، اداری و ... پیش از انقلاب و حال حاضر مقایسه شود و برای مردم بازگو شود.

پیشرفت های حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست
حجت الاسلام معتمدی به برکات انقلاب اسلامی و پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در 42 سال گذشته اشاره کرد و افزود: در حوزه فرهنگ، هنر، هنرمندان و رسانه ها پیشرفت های صورت گرفته قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

 

وی با تاکید بر اینکه پیوست فرهنگی باید در همه حوزه ها وجود داشته باشد، گفت: همه دستگاه ها باید پیوست فرهنگی و پیوست رسانه ای داشته باشند.

 

پیوست فرهنگی و رسانه ای دستگاه ها مشخص شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه آهنگ ارتباط برای تقویت تعریف پیوست های فرهنگی و رسانه ای در دستگاه ها نواخته شده است، خاطرنشان ساخت: این موضوع نیاز به مطالبه خبرنگاران و اصحاب رسانه دارد تا همگام و همراه با یکدیگر از دستگاه های مختلف پیوست فرهنگی و رسانه ای آنها را مطالبه کنیم.

 

وی مطالبه گری و انتقاد منصفانه را از وظایف خبرنگاران برشمرد و گفت: خبرنگاران زبان گویای مردم هستند و از جانب مردم از مسوئلان باید مطالبه گری کنند.

مهدویت و معنویت؛ راه برون رفت از مشکلات
حجت الاسلام معتمدی راه برون رفت از همه مشکلات را توجه به مهدویت و معنویت خواند و افزود: رسانه ها نیز باید بررسی کنند سهم امام زمان(عج) در رسانه آنها به چه میزان است و چه میزان برای امام عصر(عج) و معرفی ایشان مطلب منتشر می کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و اظهار داشت: با نگاه جدیدی که شکل گرفته است، بهره وری بیشتر و مشارکت همه دستگاه ها در اولویت قرار گرفته است.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان با بیان اینکه 9 کارگروه تخصصی به تازگی در شورای استان تشکیل شده است، تصریح کرد: این کارگروه های تخصصی در شواری فرهنگ عمومی استان و شهرستان ها با محوریت دستگاه های اصلی عضو شورای فرهنگ و با حضور و مشارکت همه دستگاه ها تشکیل شده است.

 

وی افزود: به صورت میانکین ماهیانه 220 کارگروه تخصصی در ذیل شورای فرهنگ عمومی در سطح استان شکل خواهد گرفت.

 

3 طرح استان اصفهان در حوزه فرهنگ عمومی به صورت کشوری اجرا می شوند
حجت الاسلام معتمدی گفت: در شورای فرهنگ عمومی کشور که به ریاست وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود به همراه نماینده ولی فقیه در استان و استاندار، گزارشی از شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان ها را ارائه کردیم که 3 طرح استان اصفهان مصوب شد که به کل کشور ابلاغ شود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان افزود: ایجاد 9 کارگروه تخصصی در شورای فرهنگ عمومی، تدوین سند ارتقا و توسعه کارکرد مساجد و ایجاد رصدخانه فرهنگی اجتماعی، 3 طرحی هستند که پس از تصویب در شورای فرهنگ عمومی کشور مقرر شد به همه استان ها برای اجرا ابلاغ شود.

 

دستگاه های فعال در حوزه فرهنگ باید مجری سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد باشند
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه سیاستگذاری فرهنگی در قالب برنامه ریزی، حمایت و نظارت را به عهده دارد، تصریح کرد: سایر دستگاه های فعال در حوزه فرهنگ در واقع باید مجری این سیاست ها باشند.

 

حمایت از بخش خصوصی در حوزه فرهنگی بالندگی به وجود می آورد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اعتماد به نهادهای مردمی و بخش خصوصی مشکلات زیادی را حل می کند، افزود: حمایت از بخش خصوصی در حوزه فرهنگی بالندگی به وجود می آورد و حمایت از نهادهای مردمی و بخش خصوصی موجب فعالیت اعجازآور آنها می شود.

اجرای عدالت فرهنگی نیازمند اعتبار
وی با تاکید بر اینکه برای اجرای عدالت فرهنگی به اعتبار نیاز داریم، گفت: در شرایطی که بودجه 5 میلیاردی برای فرهنگ در برخی نهادها هزینه می شود، اعتبار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، صفر است.

 

تدوین سند چشم انداز توسعه حوزه فرهنگ و هنر استان اصفهان برای اولین بار
حجت الاسلام معتمدی در بخش پایانی سخنانش به تدوین سند چشم انداز 5 سال آینده استان در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: برای اولین بار سند چشم انداز توسعه حوزه فرهنگ و هنر را تدوین کرده ایم که تمام مولفه ها در آن مد نظر قرار گرفته است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه این سند موجب به وجود آمدن روحیه مطالبه گری می شود، گفت: از سال آینده برای هر شهرستان برش سند مربوط به هر شهرستان در اختیار امام جمعه، فرماندار، نماینده مجلس و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد آن شهرستان قرار می گیرد تا بر اساس آن مطالبه گری کنند و به نقطه هدف در سند برسند.

 

وی افزود: این سند 250 صفحه ای موجب تحول وضعیت زیرساختی، سخت افزاری و نرم افزاری در استان خواهد شد و بر اساس آن عدالت فرهنگی در روستاها و شهرها اجرا می شود.

 

در پایان این نشست از پوستر پویش ملی تولید محتوا در فضای مجازی رونمایی شد. این پویش در نظر دارد با محور فضای مجازی و خانواده در دوره غلبه فضای مجازی بر روابط، آثار تولید شده توسط عموم مردم را جمع آوری، ارزیابی و در صفحات مجازی منتشر نماید.

کد خبر 1024333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha