روزانه ۵۰۰واحد خون نیاز داریم/لزوم فرهنگ سازی برای اهدای خون بانوان و جوانان

تقوی با اشاره به سهم ۵درصدی بانوان در اهدای خون،گفت:امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان انتقال خون در حوزه اهداکنندگان، جذب جوانان و کاهش مشارکت بانوان در این امر خداپسندانه است که تحقق این مهم نیازمند همراهی خبرنگاران برای فرهنگ سازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «ذوالفقار تقوی» امروز(19بهمن) به مناسبت گرامیداشت چهل‌و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: در عصر اطلاعات و فناوری حساسیت قلم ها روز افزون تر و جایگاه خبرنگاران آزاده رفیع تر شده است.

 

مدیرکل انتقال خون مازندران با بیان اینکه نقش رسانه در اطلاع‌رسانی و تبلیغات عملکرد این سازمان در جذب اهدا کننده خون مؤثر وحائز اهمیت است، افزود: .  قدردان توجه ویژه اصحاب رسانه و خبر مازندران برای این همراهی هستیم.

 

وی با بیان اینک سازمان انتقال خون تلاش دارد سلامت دهنده و گیرنده و همچنین فرآورده های خونی در تمامی مراحل حفظ شود، اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا و نگرانی مردم عزیز برای مراجعه جهت اهدای خون باید تاکید کنم که در بحث انتقال خون خطر ابتلا به بیماری به صفر رسیده است.

 

تقوی بابیان اینکه رسانه‌ها در پیشبرد اهداف و اجرای برنامه‌های سازمان انتقال خون نقش مهمی دارند، افزود: اطلاع‌رسانی فعالیت‌های این سازمان می‌تواند مردم را با این سازمان و اهمیت اهدای خون بیش از گذشته برای کمک به بیماران نیازمند به این مایع حیاتی همراه کند.

 

وی سرآغاز کار سازمان انتقال خون در مازندران را از سال1358اعلام کرد و گفت: مازندران پنجمین استانی بود که این سازمان را با هدف کمک به بیماران نیازمند به خون ایجاد کرده است.

 

تقوی از سازمان انتقال خون مازندران به عنوان یکی از استان های برتر در سطح کشور یاد کرد و افزود: پرسنل این اداره کل به دلیل محدودیت های موجود به صورت چهار شیفت هم خدمات رسانی می‌کنند. و سربازان بی نان و نشان محسوب می‌‌شوند.

 

وی اذعان کرد: متاسفانه انتقال خون به عنوان سازمان حیاتی در هیات دولت هم جایگاه ندارد در حالیکه اگر این سازمان نباشد حیات بیماران نیازمند به خون به خطر می‌افتد.

 

به گفته تقوی بسیاری از فرآورده های خونی طول عمر کوتاهی دارند لازم است ذخایر خونی به‌روز باشد تا در حالت بحران تبادل صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه در سال 1398 طبق آمار از هر هزار نفر 25نفر در کشور خون اهدا کردند اما در مازندران در همین مدت مشابه از هر هزار نفر حدود 39نفر خون اهدا کردند، ادامه داد:اهدا کنندگان مستمر خون در سال گذشته آمار ۶۰ درصدی داشتند و در مازندران ۶۸ درصد ثبت شد.

 

تقوی با اشاره به اینکه امسال با توجه به محدودیت‌های کرونایی نیاز به خون افزایش پیدا کرد و میزان اهدا خون کمتر شده است، گفت: امسال ۵۷ درصد اهدا کنندگان مستمر، خون اهدا کردند که نسبت به سال های گذشته آمار کاهش یافت .البته در مقابل تعداد اهدا کنندگان بار اولی افزایش یافت.

 

وی با بیان اینکه سن اهدا کنندگان مستمر خون، رو به کهنسالی است و می طلبد جوانان به کمک ما بیایند، خاطرنشان شد: اگر سهم اهداکنندگان خون افزایش پیدا نکند دچار مشکل خواهیم شد.

 

تقوی با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا پایگاه انتقال خون در بابل به بحث پلاسمای کووید19 اختصاص داده شد تا بهبودی سریع تر حاصل شود، اظهار کرد: ۴۸ مرکز درمانی استان مازندران نیازمند پلاسمای کووید19 هستند تاکنون حدود ۷۰۰ واحد پلاسمایی اهدا شد.

 

وی اظهار کرد:زنان و مردان در مصرف خون برابرند اما در اهدا خون بانوان سهم پنج درصدی دارند به لحاظ فرهنگی همگام با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)  پویش اهدا خون بانوان مازندرانی انجام شد تا مشارکت بانوان را به صو ت مستمر در اهدا خون داشته باشیم.

 

تقوی با اشار به اینکه «۲۰‌میلیون زن ایرانی» واجد شرایط برای اهدا خون هستند، یادآورشد:در برخی از کشورها مانند عمان ۱۴ درصد نیاز خونی یک سال را بانوان تامین می‌کنند.

 

وی بیان کرد: سال ۱۳۹۸ کل خون استان ۱۲۹ هزار و ۱۶۸ واحد بود اما امسال با وجو تمام مشکلاتی که کرونا ایجاد کرده تا امروز ۱۰۸ هزار و ۱۰۶ واحد خون گرفته شد که آمار مراجعه ۱۳۳ هزار و ۹۹۴ نفر بود .

 

به گفته تقوی کاهش ۷ درصدی اهدای خون‌نسبت به سال گذشته را داریم در حالیکه این امار در کشورهای پیشرفته ۳۰ درصد است.

 

وی با بیان اینکه برای رعایت پروتکل های بهداشتی سامانه نوبت دهی اینترنتی به آدرس nobatdehi.ibto.ir ایجاد شده است تا اهداکنندگان عزیز در ساعات خلوت مراجعه نمایند، اظهار کرد: روزانه نیازمند ۵۰۰ واحد خونی در استان هستیم.

 

مدیرکل انتقال خون مازندران کفت: استان مازندران ۱۱ پایگاه انتقال خون دارد که به ۱۴ هزار نفر بیمار خونی هموفیلی و تالاسمی به صورت ثابت دو شیفت خدمات می‌دهد. با توجه به محدودیت کرونایی اهدا خون کم شد. توانستیم کمبود را مدیریت کنیم تا واردات خون صورت نگیرد.

کد خبر 1024669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha